Asi by to bola za iných okolností marginálna otázka, ale elektromobily na cestách postupne pribúdajú a spolu s nimi aj počet ľudí, ktorí majú pocit, že im je v batériovom aute horšie ako v obyčajnom vozidle so spaľovacím motorom. Je to skutočne možné? Nenamýšľajú si to? Podľa vedcov a najnovších štúdií to vážne nie je nezmysel...

Napríklad na známej stránke Reddit patria debaty na túto tému k tým najpopulárnejším, takže ak vás zaujímajú dojmy diskutujúcich, môžete si ich prečítať. Niektorí dokonca dospeli tak ďaleko, že spochybňujú nákup svojho elektromobilu, zhodou okolností Tesly, ktorých je na amerických cestách najviac.

Rozpor zmyslov

Ako je niečo také možné? Háčik je v tom, že elektromobil dokáže zmiasť naše zmysly viac ako bežné auto. Kinetóza je rozpor medzi informáciami o pohybe, ktoré náš mozog dostáva a spracováva očami a vnútorného ucha zodpovedného za rovnovážny stav.

Inak povedané, oči vnímajú pohyb za oknom alebo naopak relatívnu statiku pri pozeraní do mobilu alebo čítaní knihy, lenže vnútorné ucho nášmu telu hlási niečo iné... preťaženie spôsobené akceleráciou, brzdením, dostredivým zrýchlením, ale tiež rôzne frekvencie a amplitúdy otrasov spôsobovaných topografiou cesty i menšími ostrými nerovnosťami.

V čom je elektromobil „horší“?

Prvým kľúčovým faktorom, prečo je to v elektromobile horšie, je absencia obvyklých zvukov. Spaľovací motor vás za normálnych okolností v miernom predstihu informuje čo sa bude diať. Vnímate zvyšujúce sa otáčky a aj štúdie ukazujú, že „predvídavé zvukové signály môžu zmierniť nevoľnosť z pohybu“.

To isté potom platí aj pre predvídanie pohybu a dokazuje to ďalšia vedecká práca. V bežných autách so spaľovacím motorom je akcelerácia z miesta či pružné zrýchlenie z nízkeho tempa na vyššie relatívne očakávaná. Respektíve nie sú také náhle ako v elektromobile, ktorý reaguje na pravý pedál oveľa prudšie a agresívnejšie. Niečo podobné platí tiež pre spomalenie, keď má vodič batériového vozidla aktivovanú zvýšenú rekuperáciu. Kým obyčajný model stráca rýchlosť pri brzdení spaľovacou jednotkou obvykle len mierne či plachtí, zníženie rýchlosti elektrického ekvivalentu môže byť náhle a pomerne prudké.

Na vine je aj infotainment

Na prvý pohľad to môžu byť len mierne odlišnosti, navyše vodič ktoréhokoľvek auta vie, čo sa bude pri šoférovaní diať, takže to nemusí vnímať ako problém. Lenže pre spolucestujúcich citlivých na kinetózu môže byť cesta v elektromobile registrovaná ako obrovská zmena. A nevoľnosť nastupuje tým pádom rýchlejšie a intenzívnejšie.

A to nie je všetko. Svoj podiel majú podľa vedcov tiež stále väčšie obrazovky infotainmentu. Čím väčší a ostrejší obraz, kvalitnejšia zábava či zaujímavejšie informácie na obrovskom displeji (a je jedno či vpredu alebo vzadu), tým horšie sa od nich odtrháva pohľad, čím sa dostávame na začiatok. Väčší nesúlad medzi informáciou z oka a vnútorného ucha... a máme ďalšiu podporu kinetózy. Pochopiteľne tento detail platí pre všetky nové moderné vozidla s podobnou výbavou, ale práve elektromobil to násobí vyššie uvedenými príčinami.

Ako nevoľnosť v elektromobile zmierniť?

Väčšina modelov ponúka možnosť nastavenia rekuperácie, takže si vyberte jemnejší stupeň spomalenia. Zároveň sa dá z jazdných režimov vyberať napríklad komfort či eko, ktoré zjemňujú nástup výkonu. Pomôcť by mohli aj umelé akustické generátory hluku napodobňujúce zvuk spaľovacieho motora.

Alebo skrátka zvážte lekáreň a nákup liečiva moxastin, ktorý je v známom kinedryle. Pre dospelých potom môžete použiť dimenhydrinát, teda liek proti nevoľnosti a zvracaniu. A zvieratá? Berte ich radšej len na kratšie cesty. Vyhnite sa prudším zrýchleniam či náhlym brzdeniam, skrátka pridajte na plynulosti. Prípadne sa snažte cestovať radšej po diaľniciach ako zakrútených okreskách.

Alebo zvážte okuliare proti kinetóze, ktoré pomáhajú očiam intenzívnejšie vnímať pohyb vďaka hladine kvapaliny na ich úrovni vpredu a po stranách. Skúsenosti s nimi ale nemáme, takže ich nákup budete musieť zvážiť až po načítaní recenzií.