Šéfom startupu OneD Battery Sciences je 64-ročný Belgičan Vincent Pluvinage. V Silicon Valley pôsobí desiatky rokov a vyzerá to, že jeho práci veria aj automobilky. Minimálne teda koncern General Motors, ktorý si prostredníctvom svojej dcérskej firmy GM Ventures nedávno zabezpečil podiel a pochopiteľne i dodávka nových článkov pre svoje modely.

Detroitskú centrálu to stálo 25 miliónov dolárov, ktoré OneD použije na finálne testovanie a uvedenie produktu na trh. General Motors chce nový typ batérie uviesť na trh pod svojim obchodným názvom Ultium na prelome rokov 2025 až 2026 a montovať ich do platformy s rovnomenným názvom.

Čo je zvláštne na novej kremíkovej anóde? Obvykle je vyrobená z grafitu, OneD ale vyvinulo proces, pri ktorom vedci dokázali na povrchu uhlíku vytvoriť veľmi jemné kremíkové vlákna. Výsledkom tohto prepojenia je trikrát väčšia energetická hustota článku, výrazne zvýšená rýchlosť nabíjania a údajne len polovičné náklady na výrobu v porovnaní s klasickou lítiovo-iónovou baterkov.

V tomto prípade je totiž značná časť drahej grafitovej anódy nahradená lacnejším kremíkom. V prípade jedného elektromobilu sa zníži podiel uhlíka zo 60 na 22 kilogramov.

„Použiť kremík ako materiál pre úplne nový typ elektromobilu bolo našou prioritou,“ Vincent Pluvinage v rozhovore pre nemeckú stránku Automobilwoche. „Veríme, že víťazom pretekov vo vývoji elektrických áut budú tí, ktorí dokážu efektívne pridať viac kremíku do batériového článku bez toho, aby narušili existujúce dodávateľské reťazce a výrobné procesy,“ dodáva.

Na trhu už o dva roky

Že nejde len o chiméru, dokazuje okrem iného i skutočnosť, že v Moses Lake, v americkom štáte Washington v tejto chvíli už rastie továreň na výrobu batérií s grafitovými anódami obohatenými o kremíkové nanovlákna. Zároveň OneD priznáva, že prebiehajú ďalšie rokovania s európskymi partnermi, pričom výroba nových článkov má začať už v roku 2025.

OneD sa rozhodla ponúknuť svoju technológiu ako licenčný produkt, do jeho vývoja investovala už 325 miliónov dolárov a vlastní 239 medzinárodne platných patentov chrániacich vyššie uvedený proces obohacovania uhlíku kremíkom.

zdroj: OneD, GM, Automobilwoche