Nemecké Centrum manažmentu automobilového priemyslu (CAM) sa pre pár týždňami pozrelo na priemerné ceny predaných nových elektromobilov.

Čísla samozrejme nie sú stopercentne prenosné na Slovensko či celú Európu, lenže... na západ od ČR sa od januára do novembra predalo skoro 470 tisíc batériových áut! Inak povedané, každý štvrtý elektromobil predaný na starom kontinente (vrátane Británie, Nórska, Švajčiarska a Islandu) ide v roku 2023 za nemeckými predajcami, takže celkový výsledok ovplyvňujú tak či tak.

Medziročne skoro o 4000 eur drahšie

Z výskumu CAM vyplýva, že priemerná cena elektrických áut v roku 2023 poskočila v porovnaní s predchádzajúcim rokom takmer o 4000 eur, na výsledných 52 700 eur. Konečné číslo je pritom určite ešte vyššie, centrum totiž nebralo do úvahy nadštandardnú výbavu či rôzne financovanie.

„Zatiaľ čo dojazd či nabíjací výkon sa vyvíja relatívne dobre, elektrická mobilita v porovnaní s bežnými autami so spaľovacími motormi trpí vysokými cenami,“ hovorí šéf CAM, Stefan Bratzel. A to sa podľa zástupcov centra týka všetkých segmentov.

Ako príklad uvádzajú VW ID.3, ktoré v Nemecku zdraželo v základnom prevedení z 38 060 eur na 39 995 eur, zatiaľ čo najdrahšia verzia už nestojí 43 720 eur ale 47 595 eur, uvádza denník Handelsblatt. K tomu tiež uvádza základnú cenu Golfu, ktorý v Nemecku vychádza na 29 275 eur.

Ponuka batériových áut pritom stúpa a zlepšujú sa tiež ich parametre. Medziročne sa zvýšil počet jednotlivých elektromobilov zo 78 na 105 a ich dojazd sa predĺžil v priemere o 25 km, na výsledných 423 km. Stúpol tiež ich priemerný nabíjací výkon, zároveň ale o 93 kg poskočila i stredná pohotovostná hmotnosť na viac ako 1,9 tony!

Súčasné elektromobily sú hlavne pre horných 10 tisíc, zmeniť by to ale mohli chystané francúzske novinky.

To znamená len jediné. Automobilky do áut montujú väčšie batérie, ktoré vám síce pomôžu vylepšiť akčný rádius, ale zároveň si tým kúpite ťažší, predovšetkým ale drahší elektromobil, pretože cena na 1 kWh neklesá dostatočne rýchlo.

Háčik je tiež v tom, že namiesto kompaktných hatchbackov či všeobecne malých elektrických áut sa predávajú hlavne veľké a ťažké crossovery a SUV. Ich podiel je v tomto segmente až 46 percent. CAM odhaduje, že čínsky import nič zásadné v roku 2024 nezmení, o niečo vyššia ponuka lacnejších a menších elektromobilov sa očakáva až od roku 2025.

zdroj: Handelsblatt, CAM