Elektromagnetické žiarenie či magnetické polia sú bežnou súčasťou našej spoločnosti. Mobilné telefóny, počítače, audiovizuálne vysielanie, okolo nás rozvody elektrickej energie, elektromotory či batérie v elektromobiloch... tých zdrojov máme kvantá. Ich pôsobenie na nás je kontrolované okrem iného aj na základe nejakých štandardizovaných noriem.
Medzinárodná komisia pre ochranu pred neionizujúcim žiarením (ICNIRP), ktorá publikuje odporúčania a smernice, hovorí, že bezpečný limit pre dlhodobú expozíciu hustoty magnetickej indukcie v osobných automobiloch je 200 mikrotesla (µT) a práve na túto hodnotu sa zamerali odborníci skúmajúci 14 elektromobilov, hybridov a plug-in hybridov.
Skoro 1 000 000 meraní
Pri testovaní sa spojil nemecký autoklub ADAC, s vedcami zo Seibersdorf Labor GmbH a Výskumným centrom pre elektromagnetickú environmentálnu kompatibilitu RWTH z univerzity v Aachene. Výsledok?
Účastníci testu vykonali celkovo až 975 tisíc meraní na rôznych miestach skúmaných áut – v priestore pre nohy, hlavu, v okolí sedadiel, palubnej dosky, ale zároveň tiež v rozmanitých režimoch pri akcelerácii, rekuperačnom brzdení či bežnom spomaľovaní.
Krátkodobé maximum
Merania ukázali, že hustota magnetickej indukcie sa vo všetkých skúmaných vozidlách pohybovala pri bežnej jazde na veľmi nízkych hodnotách okolo 5 až 20 mikrotesla. V niektorých situáciách, ako napríklad pri intenzívnej akcelerácii či plnom rekuperačnom brzdení, vedci krátkodobo zaznamenali vrcholy okolo 100 mikrotesla.
V prípade elektromobilov boli najvyššie čísla namerané v priestore pre nohy vodiča a spolujazdca, zatiaľ čo modely primárne poháňané spaľovacím agregátom ukázali vyššie skóre v okolí palubnej dosky.
Nie je dôvod k obavám
Rozdiely medzi jednotlivými modelmi boli (logicky) do značnej miery ovplyvnené spôsobom, ako konštruktéri umiestnili jednotlivé sieťové komponenty, skrátka pozícia batérie, elektromotora alebo vysokonapäťovej kabeláže určuje, aké hustotu magnetickej indukcie nameriate v danej oblasti.
V každom prípade... ak by vám niekto tvrdil, že ho bolí v elektromobile či všeobecne v nejakom aute hlava od „elektromagnetického žiarenia“, berte jeho slová s rezervou. Čo sa týka hustoty magnetickej indukcie, BMW i3, Tesla Model S, VW ID.4, Hyundai Kona Electric, Renault Zoe, Nissan Leaf, Audi e-tron, Mercedes EQB, Toyota Prius PHEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo XC90 T8, Mercedes GLE 350de, Toyota Yaris Hybrid a Lexus NX Hybrid ukázali, že súčasné moderné automobily sú v tomto smere absolútne bezpečné.









































