Náhle ukončenie štátneho financovania elektrických áut

Každý, kto si v najľudnatejšej krajine EÚ kupoval nový elektromobil, mohol predtým počítať s podporou vlády okolo 3 000 až 4 500 eur na auto. To sa teraz zmenilo, rozpočet sa zcvrkol na minimum a vybavované budú už len skôr podané žiadosti.

Je jasné, že predaj elektromobilov v krajine poklesne. Experti na to upozorňujú už teraz a bijú na poplach pred ekologickými i ekonomickými rizikami. Niektorí odborníci hovoria, že predaje elektroáut by mohli spadnúť z 500 tisíc vozidiel v tomto roku na 300 tisíc kusov v tom budúcom. Ide o veľmi zlé správy pre nemecký automobilový priemysel.

Už po prechádzajúcej zmene financovania - vrátane priškrtenia dotácií - začiatkom roka 2023 Nemci zareagovali a došlo k citeľnému poklesu dopytu po elektromobilite. Spolková vláda chce pritom už do roku 2030 dostať na nemecké cesty minimálne 15 miliónov plne elektrických áut. To by zodpovedalo približne 30 percentám áut, ktoré sú v súčasnosti registrované v krajine.

Veľké ambície, málo elektromobilov v reálnej prevádzke

K vytýčenému cieľu má ale Nemecko ešte poriadne ďaleko. Podľa posledných dostupných údajov bolo v krajine iba okolo 1,3 milióna elektromobilov. V štatistike nie sú zahrnuté plug-in hybridy.

Nemecko je veľká krajina a badať tu regionálne rozdiely. Napríklad Hamburg je v súčasnosti v prechode na elektromobilitu najviac vpredu, ale aj tu by sa musel 10-násobne zvýšiť počet elektromobilov, aby sa podarilo dosiahnuť cieľ vlády.

Svoju úlohu zohráva i nabíjacia infraštruktúra. V mnohých lokalitách je stále veľmi málo možností na nabíjanie elektromobilu, a to najmä vo vidieckych oblastiach.

Zdroj: ndr.de / foto: cz.depositphotos.com