Mohlo by sa zdať, že akékoľvek námietky proti nariadenému smeru sú dnes zbytočné a väčšinou tiež zhodené zo stola ako spiatočnícke, aj keď dávajú zmysel a sú rozumné. Skoro máme chuť prirovnať tento stav k situácii, keď sa všetci boja na plné ústa povedať, že cisár je v skutočnosti nahý. Nie každý však má stiahnutý zadok a stojí v pozore.

Pred pár týždňami sa nechal počuť šéf Stellantisu Carlos Tavares, ktorému zjavne prekáža stratégia Európskej únie, ktorá definitívne odstavila slobodný trh na vedľajšiu koľaj a uprednostňuje len elektromobily na úkor ostatných alternatívnych technológií a čo také rozhodnutie urobí s cenami produktov i trhom. A aktuálne sa k nemu pridal aj šéf BMW OIiver Zipse.

BMW proti znižovaniu emisií neprotestuje, nechce ale, aby si Európa v tomto pod sebou podpílila konár.

Generálny riaditeľ mníchovskej automobilky na nedávnom neverejnom zasadnutí parlamentnej skupiny v nemeckom spolkovom sneme (Bundestagu) oznámil, že svetový trh ešte nie je pripravený na koniec spaľovacích agregátov a bolo by neuvážené predčasne vzdať sa tejto technológie.

Zipse uznáva, že elektromobilita síce je najrýchlejšie rastúcim segmentom, ale zároveň pripomína, že „najväčšiu časť trhu v absolútnych číslach v Nemecku i Európe stále tvoria autá so spaľovacím motorom“. A pointa? „Predtým, ako niečo také v priebehu ôsmich až desiatich rokov jednoducho vypnete, mali by ste veľmi dobre vedieť, čo robíte.“

Zipse tým naráža na fakt, že zákaz tradičných agregátov v Európe vo chvíli, keď zvyšok sveta nie je na taký radikálny rez ešte pripravený, znamená, že prídete aj o ten globálny trh. Jednoducho povedané, európske automobilky nebudú mať prostriedky na to, aby pre EÚ vyvíjali a vyrábali drahé elektromobily, ktoré si mnohí zákazníci nebudú môcť dovoliť a zároveň pre iné kontinenty produkovali autá s klasickými motormi.

„Preto tiež varujeme pred tým, aby sme tento krok urobili unáhlene a nedali transformácii šancu, aby sa rozvíjala spolu s trhmi,“ hovorí Zipse a dodáva, že by sme si sami uškodili tým, ak sa vzdáme technológie, v ktorej máme taký náskok a postavenie. „Ostatí potom vstúpia na miesta, ktoré opustíme a nemyslím si, že by to pomohlo klíme alebo čomukoľvek inému,“ varuje šéf BMW.

Na stranu Zipseho sa okrem iných postavil aj jeden z politických reprezentantov CSU, ktorý svoj názor prezentoval bez diplomatického obalu. „Spaľovací motor už desaťročia prispieva prosperite Nemecka, vytvára pracovné miesta a pridanú hodnotu. Aj preto sa ho nesmieme jednostranne vzdať z ideologických dôvodov. Mali by sme ísť ďalej smerom k uhlíkovej neutralite, ale to je možné napríklad aj so syntetickými palivami.“