Keď sa pozriete na najnovšie či chystané produkty Stellantisu alebo registrujete jeho rozhodnutia, ktorými je schopný prakticky zo dňa na deň zrušiť všetky spaľovacie motory v osobných dodávkach, mohlo by sa zdať, že nemá najmenší problém držať krok s aktuálnou „zelenou“ politikou EÚ. Potom sa ale ku slovu dostane Carlos Tavares, najvyšší šéf druhého najväčšieho európskeho koncernu a pochopíte, že opak je pravdou.

Najnovšie sa tento 63-ročný (pôvodom) Portugalec obrazne povedané odtrhol z reťaze v rozhovore s nemeckým denníkom Handelsblatt, v ktorom ostro kritizoval stratégiu Európskej únie, ktorá uprednostňuje výlučne elektromobily.

Tavares hovorí, že toto politické rozhodnutie nenechalo výrobcom prakticky žiadnu tvorivú slobodu, aby mohli prísť s inými alternatívnymi pohonmi. Pripomína tiež, že elektromobily sú zhruba o 50 percent drahšie ako ekvivalentne veľké autá so spaľovacími motormi, pričom batériové vozidlá zvyšujú aj ich ceny.

Generálny riaditeľ Stellantisu zároveň upozorňuje, že práve súčasný vývoj zvyšuje riziko, že stredná trieda jednoducho nebude mať finančné prostriedky na nákup nových automobilov, čo obratom pocítia i štátne kasy.

Stellantis bol nedávno nútený zrušiť všetky kompaktné osobné dodávky so spaľovacími motormi. Bude ich však aspoň predávať Toyote, ktorá ich bude naďalej dodávať na trh v podobe modelu ProAce City Verso.

Carlos Tavares tiež spochybnil pozitívny prínos elektromobilov k ochrane klímy. „Aké budú skutočné výsledky elektrifikácie z pohľadu zníženia emisií skleníkových plynov, budeme vedieť až o nejakých desať až pätnásť rokov,“ hovorí Tavares a dodáva, že je nutné hovoriť aj o uhlíkovej stope batérií.

Šéf nadnárodného koncernu sa pri tom odvoláva na fakt, že pri súčasnom energetickom mixe musí elektromobil najazdiť najprv 70 tisíc kilometrov, aby vôbec kompenzoval negatívnu bilanciu CO2, vznikajúceho pri výrobe jeho akumulátorov.

Známy manažér si myslí, že rýchlejšou a lacnejšou cestou k inováciám vedie cez účinné hybridné automobily, ktoré by mali v oblasti znižovania emisií okamžitý prínos. Ako sme naznačili už v úvode, Stellantis sa do transformácie svojho produktového portfólia i tovární či výrobných procesov už pustil, Tavares ale varuje: „Bez postupného prechodu budú mať tieto zmeny veľké sociálne dôsledky a netýka sa to len nás. Okolo máme vybudovaný dodávateľský reťazec, ktorí sa nám musí prispôsobovať rovnakým tempom,“ dodáva.

Stellantis má momentálne v Európe viac ako tri desiatky rôznym spôsobom elektrifikovaných modelov, pričom v priebehu najbližších osemnástich mesiacov chce predstaviť osem elektromobilov. Len do roku 2025 bude musieť do vývoja nových modelov investovať 30 miliárd eur. Čo bude ďalej? Koncern už 1. marca predstaví svoj dlhodobý strategický plán.