Návrh stanovuje, že po zapnutí vozidla bude jeho predvolený režim zrýchľovať pomalšie a auto teda nevystrelí „na plný plyn“. Toto opatrenie nie je úplným zákazom rýchleho zrýchlenia. Vodič si môže aktivovať výkonnejší režim manuálne, ak je na to pripravený a uvedomuje si zvýšené riziká rýchlej akcelerácie na verejných komunikáciách. Návrh nariadenia s názvom „Technické podmienky prevádzkovej bezpečnosti motorových vozidiel“ navrhuje, aby zrýchlenie z 0 na 100 km/h pri štarte vozidla trvalo minimálne 5 sekúnd.

Prečo práve limit 5 sekúnd?

Cieľom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Čína je v súčasnosti jednou z vedúcich krajín v produkcii extrémne rýchlych elektrických vozidiel, ktoré dokážu zrýchliť aj pod dve sekundy z 0 na 100 km/h (napríklad Xiaomi SU7 Ultra). Takéto extrémne hodnoty však zvyšujú riziko nehôd, najmä keď vodiči prechádzajú z tradičných spaľovacích áut, kde je výkon „dodávaný“ postupnejšie. Limit 5 sekúnd má byť kompromisom medzi dynamikou a bezpečnosťou na cestách.​

Ďalšie bezpečnostné opatrenia

Okrem zrýchlenia návrh obsahuje množstvo pravidiel špeciálne pre elektrické a plug-in hybridné vozidlá. Napríklad tieto:

  • Technológie na zamedzenie náhodného stlačenia plynového pedálu.
  • Automatické odpojovanie napájacích obvodov pri zmene rýchlosti o 25 km/h alebo viac v priebehu 150 milisekúnd alebo pri aktivácií airbagov.
  • Monitorovanie stavu batérie so schopnosťou detegovať abnormálne podmienky, ako je prehriatie, a varovanie posádky výraznými zvukovými a vizuálnymi signálmi.
  • Povinné mechanické alebo elektronické odblokovanie dverí pri nehode alebo stavoch ohrozenia, aby sa zabezpečil bezpečný únik cestujúcich.
  • Obmedzenie prehrávania videí a hier na palubnej obrazovke počas jazdy nad 10 km/h, aby sa zabránilo rozptyľovaniu vodiča.​

Stav a ďalšie kroky

Návrh je momentálne v štádiu verejnej konzultácie a konečné schválenie ešte nie je potvrdené. Tento krok Číny môže inšpirovať ďalšie krajiny k premyslenejšiemu prístupu k bezpečnosti EV a ich dynamiky. Ukazuje, že budúcnosť automobilového odvetvia spočíva nielen v sile a výkone, ale najmä v bezpečnosti. Blíži sa koniec marketingových hier o najrýchlejšie akcelerujúce autá?

MALO BY SA ZRÝCHLENIE ELEKTROMOBILOV OBMEDZIŤ NA BEZPEČNEJŠIU ÚROVEŇ?
  • Áno, bezpečnosť musí byť na prvom mieste, takéto obmedzenie je potrebné ( 32% )

     

  • Nie, vodiči by mali mať slobodu si zvoliť výkon podľa seba ( 64% )

     

  • Záleží na type vozidla a situácii, univerzálny limit nie je vhodný ( 5% )

     

  • Neviem, potrebujem viac informácií o vplyve takéhoto limitu ( 0% )

     

Odpovedalo 22 ľudí