Prvá recenzia BMW 1M

Pre všetkých, nie len BMW fanúšikov bola správa o príprave modelu 1M veľkym prekvapkom. Predošlé dlhodobé orientovanie na výrobu veľkých M modelov (M3, M5, M6) veľké nádeje na výrobu čosi výbušného, no malého nedávali. A tak to s dlhodobou fustráciou už nik nečakal. Dokonca ani ľudia priamo v oddelení BMW M GmbH. BMW po celý čas výroby radu 1 model M ani len nespomenulo a tretia generácia roadstera Z4 na tom vďaka začínajúcej kríze nebola inak. Oba tieto malé bavoráky vybavili verziami s prepĺňaným trojlitrom TwinPower Turbo s označením 35i v prípade 135i a 35is pre naojstrejšiu Z4. Oboch týchto áut sa oddelenie M dotklo, no nie je možné považovať ich za pravé M modely.

BMW 1M fakty


Prekvapenie prišlo začiatkom leta 2010, keď šéf BMW M, Dr. Kay Segler cez video na internete verejne oznámil, že jeho skupina pripraví M model BMW radu 1. Následne verejnosť prvý kúsok BMW 1M (opačné označenie písmena a čísla je s ohľadom na vôbec prvé BMW M1) mohla vidieť znova vďaka video záznamu na internete 9. 12. 2010.

Nikomu iste netreba vysvetľovať, že BMW 1M je vysokovýkonná verzia modelu BMW 1 Coupé. Pre všetky modely M je základom motor. Tie majú v hierarchii značky tradične typové označenie SXX. Tento športiak je však výnimkou. Pre čo najnižšie výrobné náklady a teda aj nízku predajnú cenu (BMW 1M začína len na cca 50 000 €) je pod prednou kapotou tohto dravca divíziou M rovnako vyladený motor ako má Z4 35is. Jedná sa teda o dvoma turbami prepĺňaný radový trojliter N54 vyladený na 250 kW (340 k) pri 5900 ot a 450 Nm v krásnom rozsahu 1500 - 4500 ot. V krátkom pretlakovaní ponúkne motor dokonca rovných 500 Nm. Točiť sa dá do 7000 ot, čo je skvelý kompromis medzi ostrými atmosférami a výkonnými turbomotormi. Okrem dvoch turbodúchadiel má N54 priame vstrekovanie paliva a systémy double Vanos a Valvetronic, teda nie len variabilné nastavenie časovania oboch vačiek, ale aj variabilný zdvih ventilov a navyše mazanie so suchou olejovou vaňou. Prosto skvelý motor, ktorý vo svojej 306 koňovej verzii zo starších modelov 135i, 335i, 535i... až 3x získal medzinárodné ocenenie Motor Roka. Parametre upraveného motora sú na pohotovostnú hmotnosť necelých 1500 kg viac než slušné. Výsledkom je výkonová hmotnosť len 5,9 kg na kilowatt. Každé auto, ktorého výkonová hmotnosť je pod 10 kg/kW je z hľadiska jazdenia, nie len presunu, fakt zábava.

Dynamicky je 1M tiež veľmi zaujímavá. Z pokoja na stovku vypáli len za 4,9 s. Maximálku má obmedzenú na 250 km/h, ale dobre vieme, že toto obmedzenie je len otázkou odblokovania na želanie zákazníka. Hneď po zverejnení týchto čísel sa na internete rozbehli špekulácie o tom, že 1M parametrami nesmie ohroziť M3 V8. Preto má o nejaké desatinky sekundy horší šprint a podvozkovo je naladená tak, aby na Nurburgringu aktuálnu M3 tiež neohrozila. Ľudia z BMW pri týchto priamych otázkach hája pôvodné info o tom, že toto sú maximálne schopnosti malého kupé. Osobne však môžem potvrdiť, že BMW 1M je až prekvapivo komfortná a mäkšia než by som čakal, čo človeku dôjde hlave po presadnutí do iného ostrého auta, napríklad Z4 35is, ktorá tam bola tiež na vyskúšanie. Bola položená na rovnako veľkých 19" diskoch BMW Motorosport. Na základe len tohto zistenia komfortnejšieho nastavenia pruženia 1M a vôbec tejto krátkej a malej skúsenosti nie som ochotný špekulácie 1M vs M3 živiť, ani podporovať. Ale ani vyvracať. Chcelo by to viac času a tiež bezprostredné porovnanie...

BMW 1M je zhmotnená zábava.

BMW 1M jazda

Toto supersvalnaté kupé je k dispozícii len s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a stálym prevodom 3,15:1. Nevšimol som si, žeby voči tejto limitovanej voľbe mal niekto výčitky. Na volante je známy gombík M, ktorý v tomto prípade aktivuje inú mapu reakcie plynového pedálu. Či je mód M aktívny, alebo nie, jedná sa o nesmierne zábavné auto. Jeho smerová stabilita je citeľne menšia než má M3 pre podstatne menší rázvor náprav. To však nie je výčitka, ale fakt. Mnohí drtiči ciest tento fakt vlastne ocenia a stabilitu a menšiu hravosť môžu smerovať proti modelom M3. Každopádne na 2660 mm rázvor v kombinácii s veľkým výkonom má až neúnosne skvelé jazdné vlastnosti. To aj vďaka podstatne väčšiemu rozkročeniu oboch náprav. Stabilizačný systém má plno práce stabilizovať auto azda pri každom ostrejšom stlačení plynu.

Zvuk motora je skvelý, ako počuť aj vo video. Nad 3500 ot sa prakticky nedá rozpoznať, že sa jedná o turbomotor. Až do 7 tisíc totiž reve takmer rovnako ako ostré atmosféry, tak ako to fanúšik M očakáva... Osobne mám dokonca pocit, že po prekročení 3000 ot ide motor o poznanie lepšie bez zmeny uhla hodidla na plyne. Iste v tom má prsty to všetko variabilné, čo motor ponúka.


Stabilita auta v zákrutách a schopnosť držať stopu sú naozaj ohromné. Môj extrémne krátky kontakt mohol sotva objaviť možnosti ale mám pociť, že limity tohto auta sú o dosť vyššie než som ochotný na bežných cestách vôbec objavovať. Všimol som si však, že pri jazde s ostrejším plynom má zadok vždy tendenciu vybočovať. Tot tak výrobca nastavil úmyselne. 1M má samosvorný diferenciál a má s ňou byť zábava, nie? Kto sa bojí pretáčavosti, alebo ju minimálne nemá rád, nech sa tomuto autu vyhne oblúčikom.

Trakčná kontrola má, rovnako ako v bežných BMW tri fázy. Plne zapnutá, čiastočne uvoľnená - známy DTC mód, ktorý uvoľní trakčnú kontrolu a do istej miery posunie moment zásahu stabilizácie pre zrovnanie auta. No a po podržaní gombíka so symbolom autíčka v šmyku (predtým DSC) cca 5 sekúnd sa to vypne kompletne. A tu začína skutočná zábava, pri ktorej plačú gumy a peňaženka... :) Volant ponúka aj známy gombík M. Ten funguje len v režimoch plne zapnutej, alebo čiastočne deaktivovanej stabilizácie.