Prvá recenzia Mercedes triedy A

Nový Mercedes triedy A je už niekoľko týždňov v predaji. Novinku si môžete bez obáv objednať a tešiť sa z nového prírastku do garáže. Podrobný redakčný test TopSpeedu prebehne na jar. Na ten budeme musieť ešte chvíľu počkať a preto som sa bol na novom hatchbacku previezť. Nové Áčko prekonalo neuveriteľný medzigeneračný skok a ohlasy verejnosti sú najmä na jeho dizajn pozitívne.

Triede pristane červená farba. Pre Mercedes je to netradičné.

Keď som prichádzal k tomuto Mercedesu, prvé čo mi napadlo bolo, že „toto auto musím mať, aj keby som mal byť hladný“. Jeho dizajn je naozaj vynikajúci. Je to macher na prvý dojem. Neďaleko na parkovisku smutno postávala bývalá generácia, ktorá môže vzhľad a záujem len závidieť.

Mal som tú česť sa zoznámiť so základným modelom A180 BlueEFFICIENCY s balíkom AMG Exklusive. To znamená, že pod kapotou bol 1,6 litrový preplňovaný štvorvalec s výkonom 90 kW (122 k) a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm. Silu na predné kolesá prenášala automatická prevodovka 7G-DCT.

Najslabší benzínový motor veľmi nesedí k dynamickému dizajnu. Vzhľad auta vás navnadí a výkon potom sklame. S výkonnejšími agregátmi by to malo byť lepšie.

Balík AMG Exclusive pridal do interiéru športové sedadlá a dynamický nádych. Interiér dokáže urobiť rovnaký dojem ako exteriér. Nad krásnymi výduchmi klimatizácie bol umiestnený veľký displej, ktorý budí dojem, že ho dokážete odobrať alebo zasunúť. Nič z toho nie je pravda. Displej vytŕča z prístrojovej dosky a vždy tam ostane. Môjmu spolujazdcovi Ivanovi sa veľmi páčilo, že áčko si rozumie s jeho iPhonom. Tachometer a otáčkomer mi so svojimi kolmo visiacimi ukazovateľmi trochu pripomínal staršie Alfy Romeo. AMG Exklusive má na svedomí okrem sedadiel aj trochu karbónu na prístrojovom paneli, ktorý dotváral pocit dynamiky.

Po naštartovaní ma zaskočil trochu hlučný prejav motora, no kvôli teplote som mu to odpustil. Výrobca sľubuje, že tento najslabší benziňák s automatom rozbehne hatchback na 100 km/h za 9,1 sekundy a maximálne dosiahne 202 km/h. Kombinovaná spotreba by podľa oficiálnych informácii mala dosiahnuť 5,7 l/100 km. O tom však určite viac povie redakčný test.

Interiér je naozaj príjemné miesto. Volant sadne do rúk, ktoré ho nechcú pustiť.

Jazdná dynamika je pre základný benzínový motor dobrá, no určite neprekvapí. Žiaden zázrak nečakajte. Automatika radí aj pod plným plynom pár stoviek otáčok pred červeným pásmom. Dobre, priznám to, že tento motor mal za sebou len okolo 7500 km, no čakal som od neho viac. Veď je to Mercedes. Aj keď najmenší ale predsa je. Nechápte ma tak, že A180 BlueEFFICIENCY je brzda premávky. Dynamikou jazdy by som ho zaradil skôr k priemeru.

Automatická prevodovka má možnosť radenia pádlami pod volantom. Jej reakcia je však o niečo pomalšia akoby som čakal. Po stlačení musíte chvíľu počkať, kým auto daný prevodový stupeň zaradí.

Jazda v novom Áčku je však aj napriek tomu príjemná. Šoféruje sa naozaj dobre a správa sa presne tak, akoby ste to od hatchbacku očakávali. Nehrá sa na veľký Mercedes, ale skôr na šikovné menšie auto, ktorému by sa zišlo niekoľko Nm navyše.

Prístrojová doska má síce naozaj veľa gombíkov, no základné funkcie intuitívne nájdete aj počas jazdy. So zvyškom sa budete musieť potrápiť možno aj s manuálom v ruke.

BMW radu 1 možno jazdí o niečo lepšie, no nová trieda A má jasne lepší dizajn, ktorý sa navyše ľuďom páči.

Nepríjemne ma prekvapila cena. Niekde v hĺbke duše som dúfal, že Mercedes nechce zaujať len dizajnom, ale aj cenou. Model A180 BlueEFFICIENCY v základnej výbave postavenej na plechových diskoch s puklicami štartuje na 22 920€. Najlacnejšia naftová verzia A180 CDI BlueEFFICIENCY začína od 23 988€. S vyššími výbavami a príplatkovými prvkami nie je problém dosiahnuť cenu 30 000€.

Nová trieda A rozhodne mieri na BMW radu 1. Mercedes chce dynamickým dizajnom osloviť najmä mladých vodičov. Cenovo sú obe autá rovnocenné, no BMW sa drží svojho pohonu na zadné kolesá. Ku konkurentom patrí aj Audi A3. Táto automobilka chce v tomto roku predbehnúť BMW, no mala by si dávať pozor, aby ju nedostal Mercedes. Volvo V40 je tiež priamym konkurentom novému áčku a rovnako hrá zákazníkom na city vďaka svojmu dynamickému dizajnu.

Mercedesu triedy A môže paradoxne pomôcť jeho minulosť v štýle MPV. Napríklad také Audi A3 sa postupne vyvíjalo. Výrobca nás poslednou generáciou ničím príliš neprekvapil. Mercedes však vykopol dvere a nechal nás slintať na nové Áčko, ktorého predchodca pri ňom vyzerá ako škaredé káčatko. Zákazníkom to evidentne lichotí, pretože poradovníky boli plné ešte predtým ako auto prišlo do predaja. BMW radu 1 by sa malo mať na pozore a automobilka by ho mala posunúť vpred.

Model Objem (cm3) Výkon (kW(k)/ot) Krútiaci moment (Nm/ot)
A 180 BlueEFFICIENCY 1595 90 (122)/5000 200/1250-4000
A 200 BlueEFFICIENCY 1595 115 (156)/5300 250/1250-4000
A 250 BlueEFFICIENCY 1991 155 (211)/5500 350/1200-4000
A 250 Sport 1991 155 (211)/5500 350/1200-4000
A 180 CDI BlueEFFICIENCY 1461 80 (109)/4000 260/1750-2500
A 200 CDI BlueEFFICIENCY 1796 100 (136)/3600-4400 300/1600-3000
A 220 CDI BlueEFFICIENCY 2143 125 (170)/3400-4000 350/1400-3400