Má  BMW M6 Gran Coupé zmysel?

Na začiatku stálo klasické BMW M5. Potom prišla jeho dvojdverová derivácia BMW M6. No a dnes tu máme štvordverovú deriváciu z dvojdverovej derivácie – BMW M6 Gran Coupé. Ehm, divné, že? Po technickej stránke sú však všetky 3 autá totožné, takže vo finále rozhodujú len 3 veci: praktická stránka, dynamické parametre a samozrejme cena. Tá je mimochodom z pohľadu nastavenej politiky veľmi zaujímavá. Kým základná M5 stojí 105 200 EUR, M6 už výrazne drahších 127 500 EUR a M6 Gran Coupé z vás bez hanby vytiahne minimálne 131 600 EUR. A to je cena, za ktorú si môžete kúpiť dravú M5 pre vás a slušnú 316i pre manželku. Avšak v nami testovanej výbave sa cenovka auta zastavila na ťažko uveriteľných 161 408 EUR!

O rozjímaní nad cenou ale nechcem písať, pretože každé auto má svojho kupca a nepochybujem, že aj takto naložená M6 Gran Coupé si nájde toho svojho. Poďme ale miesto vyplakávania radšej hodiť očkom na dobré, ale aj zlé stránky tohto uber tutti bene de luxe kupé.

BMW M6 Gran Coupé

Základná otázka znie – stojí krajší dizajn za tučný príplatok oproti M5? Jazdné vlastnosti či zrýchlenie sú takmer totožné (rozdiel 0,1 s na 100km/h v prospech M6 Gran Coupé). V základnej výbave je M6 GC rovnako zanedbateľne o 1,5 % ľahšie, teda o cca 20kg. Áno, Gran Coupé stavia „eM Päťku“ do role bežného a chladne pôsobiaceho štatistu. Som si istý, že teraz mnoho z vás zmračilo čelo, veď ako môže niekto napísať čosi také o božskej M5? Verte mi, s kľudom Angličana to prehlásim aj pred inkvizičnou komisiou, pretože pokiaľ ste nestáli vedľa M6 Gran Coupé vo farbe Frozen Silver na 20“ M LM R kolesách, nemáte nárok. To auto pri presune mestom pôsobí ako ufo – nízke, široké a hlučné. Karbónová strecha či karbónový difúzor sú len také čerešničky na torte, podtrhujú dokonalý exteriér.

BMW M6 Gran Coupé

Interiér je viac-menej totožný s tým, aký poznáme so šestkového kupé. Sedenie vpredu je teda rovnaké (tj výborné), vrátane toho na pohľad krásneho stredového tunelu, ktorý sa ale v praxi ukazuje ako nezmysel ťažkého kalibru. Celkovo vodič sedí výrazne nižšie než v M5, ale všetko ostatné je povedomé, vrátane rozloženia ovládačov či budíkov. Jedna z vecí výbavy, ktorú oceníte až v praxi je parádny Head-up display. Ten nie len že reflektuje práve nastavený režim auta (farbou, grafikou) ale je aj výbornou pomôckou pre zvýšenie bezpečnosti – oči totiž už nemusíte spúštať mimo vozovku, a to ani pri prudkom slnku.

Interiér BMW M6 Gran Coupé

Srdcom auta je motor. Pardón Motor s veľkým M. Jedná sa o známu V8 biturbo s objemom 4395 ccm s max. výkonom 412 kW (561 k) a 680 Nm (od 1500 o/min až do nebies...). Toľko papierové údaje. V reále sme na valcovej záťažovej brzde vo firme MM Racing namerali až 579 k a 740 Nm! Sú to ohromné čísla, ktoré dokážu zacvičiť s autom bez ohľadu na aktuálnu rýchlosť či počet spolucestujúcich na palube (a to má 1925 kg pohotovostnú hmotnosť). V Európe je v ponuke len dvojspojková automatika avšak v USA si môžete vybrať aj 6 st. manuál. Skutočne si ale neviem predstaviť jediný dôvod na svete, prečo v tomto prípade siahnuť po manuálnej prevodovke, keďže 7-stupňová M dvojspojková prevodovka Drivelogic je dokonalá! V bežnom móde radí úplne plynulo a hladko tak suverénnym spôsobom, že cítite len neustály prílev výkonu a nepoľavujúci tlak do sedadiel. Pri manuálnom režime naopak dokáže pekne kúsať a kopať, jednoducho ukazuje čerta v sebe. No a zvuk tohto auta, to je samostatná kapitola...

Jazdné vlastnosti sú len jedna z mnohých oblastí, v ktorej ubersedan exceluje a prekonáva čokoľvek, čo sa mu pletie do cesty. Nie je to len tá zdrvujúca sila v priamke, ktorou sa ženie vpred ale najmä spôsob a nadhľad, s akým to robí. Žiadna vzdialenosť nie je problém, žiadne miesto nie je dosť ďaleko. Ak už ale prídete do situácie, že musíte využiť kvality podvozku aj mimo diaľnice, môžete si byť istý jeho nepriestrelnou istotou. Jeho primárnou doménou je interkontinentálny let po diaľniciach. Tu je ako ryba vo vode, avšak jemný problém nastáva, ak chcete toto masívne auto (dĺžka 5011 mm a šírka 2106 mm) popreťahovať po kľukatých cestičkách. Tam už začínate cítiť tú obrovskú masu, ktorú šoférujete a v extrémnych prípadoch aj náznak nedotáčavosti. Pri prudkých výjazdoch zo zákrut zadná náprava úporne bojuje s položením mamutieho krúťaku na asfalt. A takmer vždy sa jej to s pomocou elektroniky bravúrne podarí, len ju neskúšajte vypínať. V neskúsených rukách vás toto auto tvrdo vytrestá aj na obyčajnej rovinke...

BMW M6 Gran Coupé a jeho brzdy

Ťažisko M6 Gran Coupé je až o 7,4 cm nižšie ako u M5! Jazdné vlastnosti 4-dverovej šestky by mali byť teoreticky lepšie, ale v praxi...? Nemyslím že to okrem jazdy ostrej jazdy v rukách supercitlivého pilota niekto dokáže rozoznať. V reálnom svete je to skôr číslo do krčmovej diskusie. Tým v žiadnom prípade nechcem konštruktérom brať krediť za tento zásadný posun v konštrukcii. Čo ale rozoznať ide, to sú brzdy. Testovaná M5 mala supervýkonné oceľové. Tu boli príplatkové karbon-keramické kotúče. Sú skutočne gigantické a okrem iného im do kariet hrá aj to, že dokážu ušetriť až 20 kg neodpruženej hmotnosti. Ich nábeh, sila a neúnavnosť s akou pracujú sú perfektne hodné zvyšku auta. Až na to škrípanie, čo je ale daň za použitú technológiu.

BMW M6 Gran Coupé

Extrémne krátky čas zápožičky BMW M6 Gran Coupé uletel rýchlejšie, než by bolo milé. Je to ultimatívne auto, v ktorom čas plynie inak. Je to auto, o ktorom každý sníva, ale dopraje si ho len málokto. Je to auto, ktoré vzbudzuje u ostatných závisť ale aj neskrývaný obdiv. Ale najmä je to auto, ktoré stojí za každé jedno euro, ktoré zaňho dáte...

BMW M6 Gran Coupé F06

PLUSY:
 

+ jedinečné a majestátne,
+ úžasný motor a prevodovka,
+ dychberúca dynamika a jazdné vlastnosti,
+ vzhľad kupé/praktickosť sedanu,
+ neunaviteľné karbónové brzdy,
+ na výkon a parametre malá spotreba,
+ iný, no podmanivý zvuk.

     

MÍNUSY:
 

- šialená cena 131 600 € a viac,
- hluk na horšom povrchu,
- rozmery auta sú niekedy až nepraktické,
- hmotnosť takmer 2 tony,
- karbón-keramické brzdy v meste hučia.

Komentár redakcie: Maroš ČABÁK

BMW touto generáciou modelov M5/M6 vytvorilo denne použiteľné mašiny s dynamickými parametrami supercars! Ešte na prelome tisícročí by nikomu nenapadlo, že sa to dá. Okrem strateného zvuku a ostrosti vo vysokých otáčkach neexistujú iné dôvody smútiť za predošlými V10 atmosférami. Gran Coupe k tomu všetkému ohromujúcemu tvarom pridáva eleganciu, štýl a prestíž. Skvelá mašina!


Cenník modelov BMW Grand Coupé platný na Slovensku.

 

BMW M6 Gran Coupe F06  

 

Motor

v predu pozdĺžne uložený motor V8 biturbo s objemom 4395 cm3, priame vstrekovanie paliva, 4 ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih- 88,3 x 89,0, kompresný pomer 10:1, max., litrový výkon 93,6 kW (127 k)/l
Maximálny výkon (kW / ps): 412 kW (560 k)/6000- 7000 ot
Maximálny krútiaci moment (Nm): 680 Nm/1500- 5750 ot
Maximálna rýchlosť (km/h): 250 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 4,2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 14/7,6/9,9
Prevodovka: dvojspojková 7 stupňová prevodovka Drivelogic
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1925
Rozmer pneu: 265/35 R20 vpredu a 295/30 R20 vzadu
Cena ( Euro ): od 131 600 €