Asi pôjdem proti prúdu, ale prezradím to hneď v úvode, mne sa nové BMW X2 páči. Povedal by som, že mi je zo súčasnej produkcie mníchovského výrobcu skrátka sympatické a je asi jedným z mála modelov, ktorý by som si vedel (kvôli dizajnu) predstaviť aj vo svojej garáži. Mnohí pritom tvrdia, že už v ňom nie je ten tradičný odkaz značky. A áno, uznávam. Ide o auto s pohonom primárne predných kolies, motorom vpredu naprieč a vyššou stavbou karosérie, ale spredu je to jednoducho stále BMW.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

So zadnými partiami je to trochu komplikovanejšie a menej jednoznačné. Zadok sa mnohým priaznivcom značky nepáči. Stále si však myslím, že to nie je až tak strašné, ako v prípade iných modelov značky. Aby som to zhrnul a nerozmazával... BMW X1 aktuálnej generácie (U11) sa mi páči o čosi viac, ale ani X2 nie je podľa mňa na zahodenie.

Keď som v úvode spomenul, že by malo ísť o posledné M35i s písmenkom i, narážal som tým samozrejme na nový systém označovania modelov. Benzínové modely písmenko „i“ čoskoro stratia. Vraj aby sa to neplietlo s elektromobilmi. Dieselom písmenko „d“ naopak ostáva. Po facelifte by X2 mala mať označenie už len M35, ale ani to nie je isté. Aktuálne prešla modernizáciou dvojka kupé a „i“ jej v názvoch ostalo.

Páči sa vám mimochodom táto modrá farba? Ide o príplatkovú matnú Frozen Portimao z portfólia BMW Individual a skutočne ma dostala. Nemám rád matné odtiene, pretože pri následnom dolakovaní jednotlivých dielov vzniká obrovský problém „trafiť sa“ do presného odtieňa. A navyše sú tieto farby často v rôznych nevýrazných tónoch. Ale táto môj názor zmenila. Na slnku hádže jemné fialové odlesky, čo väčšinou matné farby nerobia. Aj keď príplatok 2594 eur nie je najmenší, pri cene auta tohto typu sa už stratí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Svetlá nemajú čím prekvapiť, sú skvelé

V prípade BMW považujte za samozrejmosť skvelé matrixové LED svetlá. Sú síce za príplatok, ale neváhajte. Svietia perfektne, či už v stretávacom alebo diaľkovom režime. Vyrezávanie protiidúich áut funguje výborne, aj keď by mohli mať o niečo rýchlejšie reakcie. To je ale len maličká peha na kráse inak skvelých svetiel.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Niekomu sa naopak nebudú páčiť podsvietené „ľadvinky“, respektíve ich lemovanie. Ani zo začiatku som to bral ako „gýč“, navyše po pár mesiacoch som tomu prišiel na chuť. Auto je vďaka tomu na cestách iné a vyniká podobne ako Volkswageny so svetelným pásom. Okrem toho to začali používať aj iné automobilky, BMW je však v tomto ohľade zatiaľ jedinečné. V tejto verzii ide o sériovú výbavu a komu sa to nepáči, môže prídavné osvetlenie v menu vypnúť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Takto jazdí BMW s prívlastkom M?

A čo podvozok? No, trocha sklamanie. Možno by som mal trochu iný názor, ak by som dva týždne predtým nemal v rukách spomínaný Mercedes-AMG CLA 35. Viem, je to nižšie auto a crossover nikdy nebude jazdiť tak dobre ako napríklad normálne vysoký hatchback. Na jednej strane súhlasím, na druhej... pozrite si náš test BMW X3 M, s ktorým sme jazdili na Slovakiaringu. Dosiahlo lepší čas, ako menšia a ľahšia M3.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Prvým problémom sú prekvapivo tvrdšie naladené tlmiče, ktoré nezmäknú ani v režime Comfort. Áno, sťažoval som sa na to aj v Mercedese, tam to bolo dokonca výraznejšie. V BMW som však nemal pocit, že by auto vďaka tomu aspoň dobre jazdilo v zákrutách. Nechcem ho však len haniť. Samozrejme, že jazdí lepšie ako 90 % dnes produkovaných a 99 % jazdiacich áut na našich cestách. Ale od športovo ladeného auta „líznutého" divíziou M Performance by som čakal viac. Majte ma za kacíra, ale Mercedes-AMG CLA 35 jazdil výrazne lepšie. A nepripisujem to len nižšej stavbe karosérie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Svoj podiel na tom mali aj obrovské, až 21-palcové disky, s ktorými si tlmiče úplne nerozumia. Ďalším nedostatkom bol pre BMW netypicky silný „torque steering“. Zadokolky niečo také nepoznajú, v štvorkolkách a obzvlášť výkonných predokolkách je to občas otravné. Pri plnej akcelerácii sa vám auto jednoducho pokúša vytrhnúť volant z ruky a chýba vám presnejšia odozva od predných kolies. Nemyslel som si, že na podobný problém niekedy narazím v BMW, ale stalo sa. V pamäti mi utkveli hlavne prvé jazdy v i30 N, kde to bolo extrémne. Nehovorím, že sa prenos sily do volantu prejavuje tak výrazne aj v X2, ale prehliadnuť to nešlo a prekvapilo ma to.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

O to viac, že musím opäť spomenúť CLA 35 AMG. Konštruktérom Mercedesu sa to podarilo eliminovať prakticky k dokonalosti. A taktiež preto, že aj keď tu máme koncepciu s motorom vpredu naprieč a primárne predným pohonom, máme pred sebou jednoducho BMW, ktoré by malo viac krútiaceho momentu prenášať dozadu. Nehádam sa, možno to tak aj bolo, v takom prípade sú ale v predných ramenách strašne mäkké silentbloky, ktoré by tam byť nemali.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Sedačky? Vynikajúce...

Poďme do interiéru. Vzadu nie je o nič viac miesta ako v X1, rázvor zostal rovnaký. Čo ale prekvapí (v dobrom), sú predné sedadlá. Aspoň teda v tejto konkrétnej verzii M35i. Sú športové, s integrovanými opierkami hlavy, ktoré možno niekomu nebudú vyhovovať, ale za mňa sú perfektné. Trochu divadlom je podsvietené logo M, ale inak... Nejazdil som vyslovene dlhé trasy, ale po 150 km som v nich nemal pocit, že ma niečo omína. To sa o v niektorých športových sedačkách nedá povedať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Volant je na môj vkus trochu hrubý, sám som zvedavý, kedy tento trend skončí. V strede je červenou kožou vyznačená stredová poloha a po stranách nechýba vybranie na palce.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čo hovoríte na displeje? Nie každý so mnou bude súhlasiť, ale páčia sa mi možnosti personalizácie a zobrazenie funkcií na displeji pred vodičom. S analógovými budíkmi je to neporovnateľné. Proti ručičkám na obyčajných budíkoch nič nemá, ale toto je jednoducho pokrok. A keď si môžete pred volantom zobraziť navigačnú mapu, podľa mňa je to obrovská pomoc v neznámom prostredí a prispieva bezpečnosti.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Čo ma trocha mrzelo, je skutočnosť, že auto napriek úpravám od M Performance nedokázalo zobraziť dôležité údaje typu teplota oleja v motore či presnejšie ciahovanie teploty vody. Tieto informácie zobrazuje veľmi malý bargraf, žiaden ďalší údaj som v menu displeja nenašiel a obzvlášť teplota oleja v motore mi tu vyslovene chýbala.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Centrálny zakrivený displej má všetko, čo by zobrazovací prvok tohto typu mal mať. Chýbajú tu fyzické ovládače klimatizácie, ale rádio môžete ovládať aj zo stredového tunela, aspoň teda hlasitosť a prepínanie staníc či pesničiek (čo úplne stačí). Ak vám budú chýbať tlačidlá výhrevu sedadiel, môžete si ich aktiváciu upraviť tak, aby sa zapli automaticky pri určitej teplote. Pravdou ale je, že pár obyčajných tlačidiel klimatizácie by súčasným BMW prospelo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Naopak, páčili sa mi oddelené otvory ventilácie, pripomínalo mi to staršiu trojku generácie E36. V strede máte jeden otvor, ktorý si nasmerujete na seba, spolujazdec má priamo pred sebou dva vlastné. Mne to príde viac vodičsky orientované, ako to bolo v starších bavorákoch. Za mňa palec hore.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kamerové systémy sú na úrovni prémiovej triedy, tu nie je čo komentovať a skvelé zobrazenie má kamera aj v nočných hodinách. Asistenčné systémy sú tiež na vysokej úrovni, adaptívny tempomat funguje bez problémov, udržiavanie v pruhoch vedie auto veľmi pekne v strede a „nepohadzovalo“ ním medzi stredovou a krajnou čiarou. Ani systém núdzového brzdenia nepanikáril a nebrzdil zbytočne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Páčilo sa mi tiež upozornenie na dopravné značky ako Daj prednosť v jazde či Stopky, ktoré auto zvýrazní na displeji pred vodičom a ešte vás na ne upozorní gong. Podobné je tiež upozornenie na prekročenie rýchlosti. Ozve sa veľmi jemný tón. Ak vám bude prekážať, stačí podržať tlačidlo SET na volante a systém je vypnutý. Je to intuitívne a neotravuje váš to.

Kde je to M?

Ak vás zaujíma hlavne motor a jazdné vlastnosti, čosi som už naznačil v chovaní podvozka. Vážne som od BMW čakal trocha viac. Možno by mu pomohli menšie kolesá, ale to bez priameho porovnania nedokážem posúdiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

A motor? Štvorvalcový dvojlitrový benzín má 221 kW, teda 300 koní a 400 Nm, ale mal som pocit, že mu pár koníkov kamsi ušlo. Pohotovostná hmotnosť 1770 kg nie je z najnižších, ale ani nie je extrémne vysoká, takže váha by nemala byť v tomto prípade veľkým handikapom. Prečo spomínam ten výkon? Z vlastnej skúsenosti vám môžem prezradiť, že som na okreske do rýchlosti 110 km/h nevedel „ujsť“ trojkovej Octavii 1.8 TSI. Takže ak vám ide hlavne o dynamiku, nie sú to práve najlepšie správy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ak si M35i kúpite hlavne kvôli štvorvalcovému benzínu, asi budete spokojní. Jedinou ďalšou zážihovou alternatívou je totiž trojvalec s objemom 1,5 litra vo verzii sDrive20i. Stále som však presvedčený, že auto s prívlastkom M by malo byť rýchlejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Naopak, obrovským plusom je spotreba. Dokonca podliezala hodnoty predtým testovaného aerodynamickejšie tvarovaného AMG CLA 35. Našu testovaciu trasu som zvládol s výsledkom 7,6 l/100 km. To je na vyššiu stavbu karosérie veľmi pekná hodnota. Na diaľnici nie je problém jazdiť za 8 l/100 km, na okreskách sa naopak dostať k číslam začínajúcim šestkou. A je prekvapenie. Od M35i som čakal, že bude žravejšia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Sedemstupňová dvojspojková prevodovka prekvapivo nemá tak ťažké prevody, pretože pri 90 km/h motor „točí“ 1700 ot./min., pri 110 km/h už tesne nad 2000 a pri diaľničnej 130 km/h takmer 2500 ot./min. To je na 300-koňový štvorvalec s krútiacim momentom 400 Nm (dostupným v širokom rozsahu od 2000 do 4500) relatívne dosť. Na druhú stranu nemusí ani pri diaľničných stúpaniach podraďovať, čo napríklad spomínané CLA 35 AMG muselo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zvukový charakter motora je taký, ako asi od štvorvalca očakávate. Všetko obstaráva výfuk a reproduktory.režime Sport (ktorý si zvolíte tlačidlom My Modes) je zvuk ostrejší, o ten sa ale postarajú nielen klapky vo výfuku ale aj reproduktory v interiéri, ktoré to dokážu pomerne slušne dofarbiť. Kto chce zvukú kulisu, ale nepotrebuje až tak výrazne počuť motor, ten bude spokojný. V opačnom prípade potrebujete šesťvalec v inom aute.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Záver

Ak máte pocit, že X2 M35i skôr kritizujem, nie je to tak. Auto splní majiteľovi to, čo od neho vyžaduje. Vyzerá netradične, motor svoj potenciál má a k tomu je bonusom skvelá spotreba. Ak ale očakávate pravé eMko, obávam sa, že budete trocha sklamaní. Pre tieto typy vodičom M35i so štvorvalcom nie je určené. Ak ale hľadáte originálne vyzerajúce BMW, crossover a pohon všetkých kolies, s X2 M35i sa nudiť nebudete. Ak ste teda ochotní akceptovať vcelku vysokú cenovku.

PLUSY:

+ zaujímavý dizajn,

+ skvelé LED svetlá,

+ veľmi netradičná matná farba,

+ digitálny displej,

+ perfektné športové sedadlá sedadlá,

+ perfektná spotreba,

+ výborné kamerové systémy,

+ podsvietené ľadvinky.

 

     

MÍNUSY:

- príliš tvrdý podvozok,

- pocitovo slabšie na daný výkon,

- nezobrazuje dôležité prevádzkové údaje,

- príliš hrubý veniec volant,

- veľmi neprijemný torque steering