Začnem asi rozdielmi v karosériách. Nebudem spomínať, že predný a zadný nárazník sú iné, keďže ide o AMG a to ich má jednoducho aerodynamicky optimalizované. Kto by sa chcel vysmievať krídelkám po stranách predného nárazníka, ktoré sú súčasťou príplatkového paketu AMG aerodynamic za 1620 eur, možno by bol prekvapený, že tu nie sú len pre parádu. Pri rýchlostiach nad 200 km/h sú schopné zvýšiť prítlak prednej nápravy o desiatky kilogramov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vpredu zaujal nový znak. Nie hviezda, ale ten medzi kapotou a maskou chladiča. Mercedes začal na modeloch AMG používať nové logo. Je na ňom jabloň, vačkový hriadeľ a ventil, okolo ktorého je nápis Affalterbach, teda miesto, kde má AMG sídlo. Mne osobne pripomína logo Alpiny, keďže obe využívajú komponenty motora a okolo neho nápis, tá ho však na kapote nikdy nepoužívala.

Stále perfektné svelá

Ale späť k  CLA. Neviem, či má vôbec význam spomínať skvelé diódové svetlá MultiBeam, ale bolo by nespravodlivé, ak by som ich ignoroval. Sú perfektné, svietia skvelo v stretávacom aj diaľkovom režime, ich intenzita aj dosvit sú jednoducho adekvátne značke. Rovnako dobre funguje aj funkcia vyrezávania v diaľkovom režime, ktorú by som ale predsa len trocha vylepšil. Chápem, že nemá toľko segmentov, aby fungovala ešte precíznejšie, ale vadil mi pomalší nábeh diaľkového režimu potom, ako už protiidúce auto prešlo okolo mňa. Tu je priestor na zlepšenie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Tá farba je neskutočná

Neviem či mám opisovať aj tak individuálne vnímanú vec, akou je farba auta. Mercedes ju nazval jednoducho, hypermodrá metalíza a stojí „len“ 900 eur.  Je neuveriteľké, aké odtiene „hádže“ na slnku, niečo podobné som na nových testovačkách už dávno nevidel. Som rád, že ak chcete vystúpiť z konzervatívnej módy čiernej, sivej a bielej farby, ktoré sa najčastejšie objavovujú na väčšine áut, máte príležitosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ak čakáte od Mercedesu plavný komfort, na modely AMG radšej zabudnite. Príplatkové 19-palcové disky s pneumatikami 245/35 R19 a tvrdšie naladeným podvozkom vám na našich cestách sprostredkujú všetko možné, len nie pohodlie. Auto malo samozrejme adaptívne tlmiče, ktoré si môžete nastaviť od režim Comfort až po Sport+. Asi najviac cítiť rozdiely po prepnutí na posledné dva kroky, teda Sport a Sport+. Auto citeľne „stuhlo“, čo oceníte napríklad na okruhu so skvelým povrchom. Na našich cestách a v zákrutách vám pokojne bude stačiť najkomfortnejšie nastavenie, s ktorým aj tak vyškolíte väčšinu vodičov či motorkárov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nastavenie medzi nimi prebieha buď cez volič jazdných režimov, alebo môžete použiť samostatný ovládač na volante. Na jednej strane si otočným koliečkom volíte medzi jazdnými režimami a na druhej strane je potom rovnako vyzerajúci ovládač, ktorý však stláčate. Na ňom priamo meníte nastavenie tuhosti tlmičov, čiže aj v režime Comfort môžete podvozok „pritvrdiť“.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

A ešte drobná poznámka v zadnej časti... V sérii samozrejme nemáte elektricky ovládaný kufor, ktorý je možné otvoriť nakopnutím priestoru pod zadným nárazníkom. V tomto prípade stačí odistiť zámok a silné vzpery veka ho automaticky otvoria. Naspäť ho už (logicky) musíte zatvoriť ručne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pod dnom kufra nenájdete ani dojazdové koleso, je tam len lepiaca sada a časti audiosystému. Páčili sa mi samostatné tiahla na odistenie zadných sedadiel, ak potrebujete previezť dlhšiu vec. Vďaka tomu nemusíte po otvorení kufra ísť ešte aj do interiéru. Síce drobnosť, ale nie samozrejmosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Sedačky vás doslova pohltia

Kto je dnes zvyknutý na vysoké SUV a nastupovanie smerom hore, do  CLA musí doslova zapadnúť. Pripravte sa na extrémne skvelé predné sedadlá, ktoré bežnú postavu doslova „obopnú“. V tomto aute bol navyše aktívny režim, ktorý vám masáž síce neposkytne, ale na dlhšej ceste vám pomôže jemnými zmenami nastavenia elektrickej sedačky oddialiť únavu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Ako v prípade  CLA Shooting Brake či triedy GLB, aj v tomto aute sa posťažujem na príliš natesno naskladané displeje, pretože som si zhruba štvrtinu stredovej obrazovky prekrýval rukou. Nie je to nič hrozné, ale v iných modeloch to automobilky vyriešili o poznanie lepšie. To je ale asi jediný problém, ktorý mám s digitálne zobrazovanými informáciami.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Takéto displeje mám rád

Obrazovka pred vodičom je stále nádherne konfigurovateľná a ponúkne vám možnosti nastaviť si čokoľvek, čo má v menu. V porovnaní s bežným CLA vám AMG trvalo zobrazuje napríklad teplotu vody, oleja v motore alebo teplotu oleja v prevodovke. Všetko dôležité môžete mať vďaka tomu stále na očiach, bežné verzie vám podobné dáta zobrazia len na stredovom displeji.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

To dokáže aj AMG, ale keď už si ich navolíte za volantom, na stredovej obrazovke môžete nechať bežať navigáciu. Ak budete trvať na zobrazovaní údajov aj na stredovom displeji, okrem už spomenutých mu auto zobrazí tiež plniaci tlak či aktuálne využívaný krútiaci moment a výkon motora. Jednoducho, údajov je tu neúrekom a sám by som ich uvítal aj v bežnom Mercedese.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Kamerový systém asi nemusím spomínať detailne, je to Mercedes, takže jemnú grafiku a skvelú 360-stupňovú kameru očakávate automaticky. Môžete si tiež zapamätať rôzne body, na ktorých sa vám pri príjazde okamžite zapne. Výhodou je to v neprehľadných výjazdoch či zákrutách.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Asistenčných systémov je tu tiež hromada. Či už ide o adaptívny tempomat, ktorý väčšinou vypínam a robil som to aj v tomto prípade, alebo o rôznych brzdných asistentov. Asistent upozorňujúci na prekročenie rýchlosti sa ozýval len decentne, takže občas som ho pri hlasnejšej hudbe ani nepočul, a preto som nemal ani potrebu vypínať ho.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ako jazdí „malé a slabšie“ AMG? Nie som tak dobrý vodič ako iní členovia redakcie, a aj preto zastávam názor, že už takto fungujúce auto musí byť pre drvivú väčšinu šoférov nad ich možnosti, aj keď majú o sebe možno o dosť vyššiu mienku. Dostať totiž tento podvozok na limity, alebo sa k nim aspoň priblížiť, chce totiž slušný posun pudu sebazáchovy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Skvelý podvozok

Mám cestou domov pár miest, ktoré v súkromnom aute zvládam v približne 70 km/h, na lepších autách sa potom dostanem k hranici 75 km/h. CLA 35 AMG? Ešte v deväťdesiatke som cítil, že auto má rezervy. Ak BMW tvrdí, že podvozok musí byť rýchlejší ako motor, verte tomu, že 35 AMG bolo postavené podľa rovnake zásady. A to by sme nemali zabúdať, že existuje ešte CLA 45, ktoré má ďalších 100 koní.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zaujíma vás spotreba? Tipujem, že by mohla... Výrobca uvádza 8,1 až 8,2 l/100 km, mne sa na našej testovacej trase podarilo dostať na 8,5 l/100 km. Je ale pravda, že Pezinská Baba mi tento priemer trocha pokazila, keby som sa trochu krotil, určite  by som sa na úroveň uvádzanú výrobcom dostal. Na dlhších trasách sa hravo dostanete aj pod 8 l/100 km, na okreskách dokonca pod sedem.

Od modernizácie je s touto verziou dostupná 8-stupňová dvojspojková prevodovka, dovtedy ste mali o stupeň menej. Nový automat zráža otáčky motora výrazne nižšie, pri okreskovej 90 ale motor „točí“ približne 1650 ot./min. na sedmičke! Vyšší stupeň nezaradíte ani manuálne. Pri 110 km/h na osmičke máte  na otáčkomeri 1600 a pri diaľničnej 130 ste na 1950 ot./min. Mimochodom, vďaka teplomeru oleja v prevodovke som zistil, že v porovnaní s dieslom sa v AMG zohrieval olej výrazne rýchlejšie a na vyššie hodnoty. To, že motor bol na prevádzkovú úroveň zohriaty pri letných teplotách v priebehu 2 až 3 km, teda oproti dieselu na polovičnej trase, to je jasné. Ale že to bude výrazne menej trvať aj oleju v prevodovke, to by som nečakal. Obzvlášť keď prenášajú prakticky identický krútiaci moment.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Mimochodom, pod kapotou CLA 35 nie je ten istý motor ako v CLA 45. Ide o štvorvalec M260, ktorý pracuje aj v iných bežných Mercedesoch s priečnou zástavbou, má rozvodový reťaz, priame vstrekovanie paliva a hliníkový blok. Od modernizácie je v mild-hybridnom prevedení, teda k výkonu 225 kW (306 koní) pridáva elektromotor 10 kW (14 koní). Systém je udržovaný v stave, aby vám mohol dodatočnými 10 kW pomôcť kedykoľvek, často pritom pri brzdení motorom aj jemne rekuperuje. Je to vidieť na bargrafe displeja. Ak potrebujete rýchlejšie akcelerovať, pridáva vám podľa potreby ešte 150 Nm k štandardným 400 Nm motora, opäť to uvidíte na tom istom grafe.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Trocha ma prekvapil fakt, že ani pri plnej akcelerácii som nemal problém s takzvaným torque steer, teda s parazitnými momentmi od prednej, primárne poháňanej nápravy. V poučkách sa píše, že v ideálnom prípade je predná náprava riadená a zadná hnacia. S bežnou predokolkou s tým nemáte problém, ak však na prednú nápravu prenášate taký vysoký krútiaci moment a obzvlášť ak je dostupný už od 2500 ot./min., v niektorých autách s volantom doslova zápasíte. Spomínam si na prvé skúsenosti s Hyundaiom i30 N, ktorý mi pri plnej akcelerácii chcel vytrhnúť volant z ruky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Mercedes však tento vplyv úspešne eliminoval, okrem iného aj vďaka rozumné mu nastaveniu pohonu 4MATIC, ktorý veľkú časť výkonu jednoducho presunie dozadu. Aktuálne mám na test konkurenčné BMW X2 M35i, ktoré s týmto výrazne bojuje a oproti Mercedesu je na tom o dosť horšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

 CLA 35 AMG vie byť dokonca mierne pretáčavé. Na toto však bude mať vplyv aj hrubý zadný stabilizátor. Ten dokáže aj z nedotáčavého chovania spraviť pretáčavé.

Záver

Toto auto je kontrastom dvoch svetov. V komfortnom móde vie byť tiché, je nádherné a s uvedenou jazdnou dynamikou na dnešné pomery ani nestojí veľa. Základ je za 62 652 eur. Aj ho zoberiete na okruh, nestratí sa ani tam, aj keď autá s dvojnásobným výkonom mu na rovinke samozrejme utečú. Najlepšie sa bude cítiť na krásne zvlnenej okreske či horskom prechode, ale má radšej kvalitnejšie povrchy. To môže byť na Slovensku problém. Ak si ho ale vyberiete kvôli jeho dizajnu a jazdíte zážitkové trasy, určite s jeho kúpou nespravíte chybu.

PLUSY:

+ skvelý dizajn,

+ jazdná dynamika,

+ nádherná farba,

+ množstvo prevádzkových údajov zobrazených na displeji,

+ perfektné sedadlá,

+ skvelé svetlá,

+ super spotreba na daný výkon,

+ HW tlačidlá na klimatizáciu,

+ perfektné kamerové zobrazenie.

 

     

MÍNUSY:

- na našich cestách tvrdší podvozok,

- príliš blízko umiestnené obrazovky pri sebe,

- žiaden priestor na dojazdové koleso.

Typ karosérie: štvordverové kupé
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4692 x 1999 x 1402 (výška)
Druh pohonu: spaľovací zážihový štvorvalec
Zdvihový objem (ccm): 1991
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 225 + 10 (306 + 14)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 400 
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 4,9
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca 8,2 l/100 km, TS test 8,5 l/100 km
Prevodovka: dvojspojková 8-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1680
Celková hmotnosť (kg): 2155
Pohon: všetkých 4 kolies
Rozmery kolies: 245/35 R19
Rázvor: 2729
Objem nádrže: 51
Objem kufra: 460
Cena ( Euro ): 78 714