Radšej testujem jednoduchšie a lacnejšie autá. Z dvoch dôvodov. Prvý je, že sa nemusím báť, čo sa mu niekde na parkovisku stane a druhý dôvod je jednoduchosť. Môžem sa tak zamerať na samotný základ auta, prečo tak jazdí a čo je na ňom dobré a zlé. V prípade tak nabitej X6 strávim niekoľko hodín len tým, aby som skúsil všetky vychytávky v interiéri, infotainment a asistenčné systémy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Začnem teda rozdielmi v exteriéri. Tie sú najviditeľnejšie na predných svetlách a M aerodynamickom balíku. Ten druhý je totiž v sérii každej X6 a bez neho už auto nedostanete. Na jednej strane je to odôvodnenie, prečo je základ drahší a auto s ním skutočne vyzerá lepšie. Na druhú stranu budú všetky verzie vyzerať takmer identicky, čo môže pre majetnejších zákazníkov byť skôr mínusom.

Dokúpiť si môžete ešte predné „ľadvinky“ v čiernej lesklej farbe, spolu s nimi vám BMW dodá aj podsvietenú mriežku chladiča, zatmavené predné svetlá alebo M Sport balík. Druhá najviditeľnejšia zmena je v predných svetlách. Už si síce nemôžete kúpiť laserové diaľkové svetlomety, tie ale podľa mňa neprinášali až taký veľký svetelný dosah, aby to už vôbec ľuďské oko dokázali rozlíšiť. Takže netreba nad tým toľko smútiť.

Aké sú hlavné full led svetlá?

Základné LED svetlomety stále môžete povýšiť na vyššiu úroveň s adaptívnymi LED s dizajnovým podpisom v podobe modrých pásikov a s dynamickou smerovkou. To je skôr zaujímavosť, ako reálne potrebná funkcionalita, mne osobne by to vôbec nechýbalo. Avšak za adaptívne svetlá s matrix funkciou by som si jednoznačne priplatil.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Také svetlá chcem v každom aute

Vždy, keď mám na test takéto svetlá, tak sa doslova teším na nočné jazdy. Pár rokov už totiž neobľubujem jazdu v noci a vždy mám obavu, čo mi kde z poľa alebo krajnice môže vybehnúť. S takýmito svetlometmi však eliminujem toto riziko na takmer nulu. BMW si s Mercedesom aktuálne môže podať ruku, čo sa týka svetiel, sú na veľmi podobne úrovni. Skutočne nádhera a doslova radosť jazdiť v noci. Nikde mi nikto neblikol, žeby som ho oslepil a ja som videl vždy všetko, čo som potreboval. Inteligentné ovládanie dokonca rozpoznalo hmlu a nezaplo automaticky vyrezávanie diaľkových svetiel. Toto je asi najdôležitejšia funkcia, ktorú by som si prikúpil do hociakého nového auta a najviac mi chýba v mojich starých.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dosť bolo ale o svetlách. Automobil som dostal ešte na letných pneumatikách s rozmermi 275/35 R22 vpredu a 315/30 R22 vzadu. Pri tom výkone, ktorý X6 M60i ponúka a počasia v dobe testu (jesenne sychravo a daždivo) je asi každému jasné, že nejaké dynamické parametre som nemal šancu bezpečne skúšať. Vďaka sériovému natáčaniu zadnej nápravy (pre M60i) je nielen prejazd zákrutou na inej úrovni, ako by ste od takto vysokého SAV čakali, ale aj parkovanie v stiesnených parkoviskách mnohonásobne jednoduchšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Samozrejmosťou je pre túto verziu aj sériový adaptívny podvozok so zmenami tuhosti tlmičov či M športový zadný diferenciál, ktorý by mal variabilne rozdeľovať krútiaci moment medzi zadné kolesá. Zmeny v tuhosti tlmičov samozrejme cítite a nie je to len placebo efekt, avšak spomínaný diferenciál asi málokto zistí. Ja som to nebol, jednoducho každé prudšie stlačenie pedálu akcelerátora znamenalo obmedzenie výkonu a kontrolovanie trakcie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Niekoho ešte určite zaujali aj vonkajšie spätné zrkadlá. Tie sú rovnaké, ako v M vozidlách, avšak ich negatívom je horšia viditeľnosť dozadu. Ako sa to hovorí, za krásu sa platí a tu to funguje dvojnásobne. Už dlhodobejšie upozorňujem na vyradenie pravého vonkajšieho spätného zrkadla s funkciou stmievania. Jedného dňa sa toho vzdalo BMW, Mercedes-Benz a aj ďalší výrobcovia, dodnes nechápem prečo (argument s cenou je pri takto drahých automobiloch skôr úsmevný).

Kto si potrpí na luxus?

Poďme ale dnu. Keďže všade bolo mokro a špina sa doslova lepila na celé auto, trocha zamrzí fakt, že žiadne X a teda aj X6 nemá prekryté prahy. Na to treba myslieť a nastupovať trocha s rozumom. Kto si priplatí za jemné dovieranie dvier, takzvaný Soft-Close, musí vždy pasažierov upozorniť, že netreba s dverami vôbec „mlátiť“. Ja som to povedal vždy každému a aj tak pri druhom nastupovaní na to človek zabudol. To by bola asi funkcia, za ktorú by som nepriplatil. Aj keď je fakt, že aj keď má auto soft-close, stále sa dvere úplne dobre dajú zavrieť aj klasickým spôsobom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V interiéri však nie je nič, čo by vás nechalo v pomykove, že sedíte v aute za cenu dvojizbáku v Bratislave. Konfigurácia dovolila priplatiť za jemnú kožu Merino v bielej farbe (treba si dávať pozor na oblečenie, testovaný kúsok už mal trocha špinavú časť vodičovej sedačky) s logami Individual a prešívaním s kožou aj na palubnej doske a ďalších častiach interiéru. Alkantarová stropnica je ďalším dôkazom, že ten, kto konfiguroval toto auto, si dal záležať na tom, aby pôsobilo mimoriadne luxusne.

Výhrev, odvetrávanie, masáž

Okrem bežného vyhrievania sedadiel sa X6-ke vyhrievali aj lakťové opierky v predných dverách a tá medzi prednými sedadlami. V lete nový majiteľ ocení odvetrávanie sedadiel a moja obľúbená časť, masáž. Niekto nad ňou ohrňuje nos, či mu dokonca vadí, avšak ja som z opačného spektra. Jemná funkcia vás bude doslova rozmaznávať, funguje hodinu a následne sa vypne. Na výber máte niekoľko rôznych úrovní a masážnych prvkov, ja som medzi nimi ale veľký rozdiel necítil. Avšak toto by bola ďalšia vec, za ktorú by som si určite priplatil.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Digitálny displej pred vodičom je perfektný. Súhlasím, že bežné okrúhle „ciferníky“ už nezobrazí, avšak ak sa nad týmto len pousmejete, tak vás bude len udivovať. Takéto možnosti personalizácie si prosím na všetkých digitálnych displejoch. Ak už sú na výrobu lacnejšie, prečo ich nemôžu vo všetkých autách ponúkať v takejto konfigurácii? Radosť sa na ne pozerať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Pred vami na skle svietiaci Head-up displej je väčší, ako bol v predfaceliftových verziách, avšak vadil mi jeho jas. Cez deň bol slabo viditeľný a to aj na najvyššej možnej konfigurácii jasu, v noci mi naopak vadil a chcel som ho stlmiť. To sa však robí len cez hlboko v menu umiestnené ovládanie, možno by stačilo mať samostatný gombík na vypnutie HUD. To ale tiež spravíte len hlboko v menu, takže som obzvlášť v noci radšej nechával HUD vypnutý. Toto som na predfaceliftovej verzii neriešil, možno aj preto, že bol menší a v noci mi toľko nevadil.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Ovládanie klimatizácie už je síce dostupné len cez displej, avšak do menu vetrania sa dostanete priamo jedným stlačením na displeji. Výhrev či vetranie sedadiel si nastavíte podľa vonkajšej teplote a tak ani toto nebudete potrebovať manuálne zapínať a vypínať. Na masáž už máte samostatne HW tlačidlá vo dverách. Dokonca audiosystém viete ovládať otočným gombíkom, aspoň teda jeho hlasitosť, nie je tu dotykové ovládanie. K tomu zníženie či zvýšenie hlasitosti pomocou gesta, ktoré funguje perfektne, no jednoducho na ovládanie hocičoho v interiéri sa nebudete sťažovať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Trocha ma zarazil fakt, že v týchto komfortných príplatkových sedadlách človek sedí vyššie, ako v druhých príplatkových, M multifunkčných sedadlách so vstavanou hlavovou opierkou. Tie ponúkajú nižšie sedenie a nielen mne chýbalo ešte pár centimetrov vo výškovom posune, ktoré som už na týchto komfortných sedadlách nevedel nastaviť. Kto chce sedieť čo najnižšie, nech si vyberie M-kové sedadlá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Potešil ma tiež komfortný vstup, ktorý už nemusíte ovládať tlačidlom na dverách ale len sa priblížite k vozidlu a auto sa odomkne. Rovnako to funguje aj pri odchode od vozidle. Táto funkcia tu už bola aj na predfaceliftovej verzii, avšak neponúka to každý výrobca pri bezkľúčovom vstupe, tak to treba pochváliť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

A čo kamery? Tak na tie sa veru sťažovať nebudete. Či už ide o zadnú alebo 360-stupňovú, všetky majú detailné zobrazenie, čo pri 22-palcových diskoch s nízkoprofilovým obutím je absolútne potrebné. Taktiež v noci stále vidíte, kam idete, tam sa totiž oddeľuje zrno od pliev a tu X6-ka vôbec nesklamala.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Množstvo asistenčných systémov a ich vysvetľovanie by zabralo aj 2 A4-ky. Spomeniem aspoň tie najdôležitejšie. Adaptívny tempomat mi v BMW často brzdí príliš skoro na môj vkus a to bol aj prípad X6. Asistent držania v pruhoch funguje pár sto metrov na diaľnici, na okreskách ešte menej, avšak nie je príliš „premotivovaný“ a ani po dlhšej dobe nereagovania nedupne na brzdu. Jednoducho len začne auto spomaľovať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Veľká časť z vás sa však určite tešila na sekciu o motore. Pravdupovediac, ja som bol práve z motora najviac potešený, nie každý týždeň máte totiž k dispozícii preplňovanú benzínovú V8. Sám síce jednu V8 doma mám, ale len ako víkendovku a predsa len stará atmosféra vs novodobé biturbo je veľký rozdiel.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Najprv fakty. Ide stále o rovnaké usporiadanie, teda horúce V s turbodúchadlami v strede motora medzi hlavami valcov a 4,4-litrový zdvihový objem. Avšak práve X6 M60i a X5 M60i sú jedny z prvých modelov, ktoré dostali novú verziu motora S68 (úplne prvým bolo X7 M60i a XM). Správne sa teraz čudujete, že aj neMkové modely dostali takzvaný „eSkový“ motor, teda z dielne BMW M. To predtým nebolo, skôr ste poznali opačný prípad, kde napríklad v takom BMW M2 pracoval „bežný“ N55.

Táto nová verzia S68 už automaticky dostala mild-hybridný systém, rovnako ako všetky zvyšné verzie X6. Netypicky je však elektromotor zabudovaný v novej 8-stupňovej automatickej prevodovke a používa sa pri štarte zohriateho motora. Na studený štart je použitý 12 V štartér. Ďaľšou novinkou je plne elektrický VANOS, teda variabilné časovanie ventilov, ktorý nahradil hydraulický systém (ďalšia súčiastka, ktorá nemusí v budúcnosti trpieť na úniky oleja).

Mild-hybridný systém so 48 V architektúrou ponúka 9 kW (12 k) a až 200 Nm. Čo ma ale prekvapilo bol fakt, že ani v Eco režime nevypínal motor, čo mild-hybridné dieselové verzie BMW robia. Napríklad ak pustíte nohu z pedálu akcelerátora, tak miesto voľnobehu riadiaca jednotka vypne motor, zvyšok funguje na 48 V systéme. Tu to tak nebolo. Pravdepodobne pri takomto aute asi nikto nebude jazdiť na spotrebu či nejako úsporne, tak vypínanie motora nie je potrebné. Druhou možnosťou je nutnosť lepšieho chladenia, keďže „horúce Véčko“ je známe svojim sklonom k prehrievaniu oleja.

Mild-hybrid tak vypína motor až tesne pred križovatkou a pri pomalom zastavení, avšak aj najpomalší rozbeh už štartuje V8. Keďže však vodná pumpa a klima kompresor sú stalé hnané remeňom od motora, v križovatke vám auto vydrží s vypnutým motorom menej ako minútu a následne naštartuje spaľovaciu pohonnú jednotku.

Za toto jazdí osemvalec?

Spotreba bola mimochodom na moje prekvapenie v kontexte hmotnosti a veľkosti auta skutočne perfektná. Náš trimix auto odjazdilo za 11,8 l/100 km, BMW uvádza priemer 11,6 l/100 km. Keď som chcel, okresky som dokázal odjazdiť aj za menej ako 10 l/100 km a to som stále nešiel eko jazdu, teda všade som jazdil tesne nad limit.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Automatická prevodovka v každom režime drží otáčky motora „na uzde“. Na najvyššom rýchlostnom stupni som tak odčítal pri 90 km/h 1 300 a pri diaľničnej 130-ke necelých 1 900 ot./min. Kto by chcel jazdiť predsa len špotovejšie a nechce si nechať „kecať“ do radenia, treba jazdiť v režime S samotnej prevodovky. Aj keď som skúsil Sport Plus jazdný režim a nastavil všetko do „najšportovejšieho“ módu, tak v maximálnych otáčkach prevodovka preradila vyššie a ani samotné preradenie mi neprišlo tak rýchle, ako práve v režime S.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

V motorovom priestore si všimnete 2 vyrovnávacie nádržky na chladiacu kvapalinu, jedna je teda pre motor a druhá pre okruh chladenia intercoolera. Kto sa skloní nižšie pred prednú časť, všimne si, že na spolujazdcovej strane je veľký chladič oleja (alebo dodatočný chladič vody, neprišiel som na to bez rozoberania prednej časti), ktorý ale nemá nejakú ochranu a obávam sa, že bude dosť trpieť. Naopak, pred chladičom klimatizácie je plastová mriežka, ktorá chráni tlakovú časť. Nemusíte sa tak báť, že sa cez veľké „ľadvinky“ dostane kameň priamo až na chladič.

Záver

No čo, ako to zhodnotiť? Toto auto si skutočne zaslúži obdiv, či už preto, za akú spotrebu jazdí, aké je v interiéri luxusné a tiež ako bude jazdiť v lete na suchej ceste. Taktiež sa za ním obzrie takmer každý, koho autá nejako zaujímajú. Je to magnet na oči, za čo asi vďačí aj tej nádherne zelenej M Isle of Man Green exteriérovej farbe. Dokáže obhájiť svoju cenu? I keď začína na 112 tisíc eur, s príplatkami sa pozeráte na auto za 137 tisíc eur, čo atakuje dvojizbový byt v hlavnom meste. Z môjho pohľadu teda asi nie. Avšak verím, že si zákazníkov nájde a tí ocenia všetky mnou prezentované pozitíva. A že ich nebolo málo.

Typ karosérie: SAV
Trieda / kategória: vyššia stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4 935 x 2 004 (šírka) x 1 696
Druh pohonu: spaľovací zážihový preplňovaný osemvalec
Zdvihový objem (ccm): 4 395
Počet valcov / ventilov: 4/32
Maximálny výkon (kW / ps): 390 (530)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 750
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 4,3
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 11,6 l/100 km výrobca, TS test 11,8 l/100 km
Prevodovka: automatická 8-stupňová s hydrodynamickým meničom
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2 390
Celková hmotnosť (kg): 2 980
Pohon: všetkých kolies
Rozmery kolies: 275/35 R22 vpredu, 315/30 R22 vpredu
Rozchod (p/z), rázvor (mm): 1 678 vpredu, 1 698 vzadu, 2 975 rázvor
Objem nádrže: 83 litrov
Objem kufra (l): 580 až 1 530
Cena ( Euro ): 137 113