„Európska komisia sa rozhodla, že od roku 2035 nezakáže nové automobily so spaľovacím motorom,“ píše nemecký denník Handelsblatt na svojej internetovej stránke a odvoláva sa pritom na slová Apostolosa Tzitzikostasa, aktuálneho komisára pre dopravu pri EK.
A potvrdzujú to tiež niekoľkí ďalší vysokopostavení členovia komisie, uvádza Handelsblatt a pripomína, že Európska komisia týmto otvára dvere novým spaľovacím motorom aj po roku 2035.
Tlak Nemecka stúpa
Táto reakcia prichádza krátko po liste nemeckého kancelára Friedricha Merza, ktorý zaslal v piatok minulý týždeň predsedníčke EK Ursule von der Leyen. Merz v ňom varuje, že „je nutné zladiť ochranu klímy s konkurencieschopnosťou automobilového priemyslu“, pričom tentokrát sa na jeho stranu postavil aj koaličný vládny partner (SPD), ktorý s uvoľnením regulácií emisií dlho nesúhlasil!
Cieľom zmeny je „prispôsobiť a opraviť predpisy“, ktoré okrem iného spôsobujú v Nemecku masívne prepúšťanie v celom automobilovom priemysle.
Ďalej pôjdu nielen hybridy
Apostolos Tzitzikostas v rozhovore pre Handelsblatt dodal, že „list kancelára Merza bol veľmi dobre prijatý,“ čím chcel zrejme naznačiť súhlasné stanovisko predsedníčky EK a ďalších členov komisie.
Zaujímavé tiež je, že povolenie pokračovať po roku 2035 budú mať nielen hybridy! Na otázku kolegov z Handelsblattu, či Európska únia povolí len hybridnú techniku alebo aj konvenčné spaľovacie motory, Tzitzikostas odpovedal: „Sme otvorení všetkým technológiám.“ Komisia preto do nového návrhu zahrnie „kompletný technologický vývoj, vrátane palív s nulovými či nízkymi emisiami a pokročilých biopalív“.
Dúfajme, že nie je neskoro
Obrat komisár pre dopravu vysvetľuje tým, že „umožní ekonomicky životaschopný a sociálne spravodlivý prechod na klimaticky neutrálne pohonné systémy“. Ďalší dvaja komisári nemeckému denníku potvrdili, že povolia klasické spaľovacie motory aj bez elektrifikácie, ak budú poháňané biopalivami či syntetickými palivami!
„Chceme sa držať svojich cieľov, ale musíme zobrať do úvahy nedávny geopolitický vývoj. Musíme zabezpečiť, aby sme neohrozili našu konkurencieschopnosť. Zároveň chceme pomôcť európskemu priemyslu udržať si technologický náskok,“ sype si popol na hlavu Európska komisia prostredníctvom Apostolosa Tzitzikostasa.
Nový plán už čoskoro
EK sa pôvodne plánovala vyjadriť k navrhovaným možným zmenám 10. decembra, ale tento dátum bol s ohľadom na aktuálny vývoj odložený. Nový „automobilový balíček“ má byť predložený „čo najskôr“, pravdepodobne ešte v decembri.
zdroj: Automobilwoche, Handelsblatt










































