V Stuttgarte sa s elektrickými SUV roztrhlo vrece. Dnes už v podstate každý model okrem Géčka má elektrickú alternatívu. EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV, EQS a EQS SUV. To všetko sú električky od Mercedesu, aj keď EQC aktuálne vypadlo z ponuky. Prečo prvé tri nemajú v názve SUV? Pretože zatiaľ nemajú neSUV verziu. Zatiaľ. Nevadí, s nelogickým názvoslovím električiek sa trápi napríklad aj Audi. Nás však teraz bude zaujímať ten najväčší, najsilnejší a logicky aj najdrahší z nich.

Naleštený zemiak


Ak sa niečo volá EQS, malo by to mať nejaký príbuzenský vzťah s GLS. Prečo? Lebo písmenko S. Predsa je to to najväčšie, čo sa ponúka. No nie je to úplne tak. Akokoľvek rozmery to malé nie sú, 5 125 mm je o 80 mm menej ako má GLS a s výškou 1 718 mm je to o 100 mm menej ako pri GLS. Čoho má ale viac nie sú milimetre, ale kilogramy. EQS SUV je zhruba o 300 kg ťažšie od GLS.

Čierna obecne zoštíhľuje. Ale EQS nie...

Čierna Mercedesom pasuje a v tomto prípade to nie je inak. Zoštíhľuje. Teda tu veľmi nie, ale inak áno. Páči sa mi namosúrený pohľad predných DIGITAL LIGHTS, no linka, ktorá ich spája už menej. Bočná silueta, nielen sklon prednej kapoty, ale tak nejak celkovo proporčne mi pripomína skôr MPV než SUV a 21“ disky s vysokým bočným profilom pneumatiky mi nepripadajú opticky ani náznakom nejak veľké.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zadné svetlá sú hotové umenie

Bližší pohľad naznačí, ako veľmi si dali v Stuttgarte záležať. Svetelná trubica v tvare špirály pôsobí pôvabne a priznám sa, nevedel som sa vynadívať. Úžasné. Úžasný je aj koeficient odporu cw na úrovni 0,20. Daň za to je žiaľ ten tvar. Ja rozumiem, že tie elektrické autá musia hrať s tvarmi veľmi opatrne kvôli spotrebe a teda dojazdu, no mne sa tieto zemiakoidné tvary skrátka nepáčia. Nepôsobí to na mňa príťažlivo, je to také bezpohlavné. Pritom to tak nemusí byť, napríklad taký Enyaq je kus pekného auta.

Mercedes aktuálne robí najlepšie interiéry
 

Asi sekundu po otvorení dverí našťastie zabudnem na dojem z vonkajších tvarov, lebo ma práve vyvarilo z tvarov vnútorných. Musím to tu povedať narovinu tak ako to cítim, Mercedes robí aktuálne najkrajšie, najpremyslenejšie a najpríjemnejšie interiéry. EQS nie je výnimkou.

Línie, tvary, výduchy vzduchotechniky, podsvietenie, kryty reproduktorov, prešitia, farebné kombinácie, to je pohladenie duše. Viac by ma síce zohrialo pri srdci, keby tu nebol ten inak úžasný HyperScreen MBUX, pretože vďaka tej obrovitánskej ploche, ktorá skrýva 3 displeje, tu neostalo miesto na pekný drevený dekor (HyperScreen je pre verziu 580 v základnej výbave, v slabších motorizáciách sa pripláca a teda si môžete vybrať).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vrcholný model nemôže mať interiér v koži. Verili by ste?!

Sedadlá majú kožičku mimoriadne príjemnú, no pre mňa, najmä v tomto cenovom segmente, je značným tŕňom v oku všade inde prítomná imitácia kože ARTICO. Poviem si že v poriadku, veď za príplatok tu určite bude môcť byť všetko v koži, no po otvorení konfigurátora prišlo nemilé prekvapenie. Nemôže. Chápete? V tomto kuse je najdrahší variant čalúnenia a koža je len na volante a na sedadlách. Zvyšok všelijaké ekologické imitácie. A pritom Mercedes má tak úžasne nádherné a príjemné kožičky. Akokoľvek je ten interiér nádherný, v tomto cenovom segmente to nechcem nijak inak ako všetko obtiahnuté tou najlepšou kožou, ktorú Mercedes vie bravúrne.

Infotainment kraľuje, vodič ako v bavlnke


Mercedesu ide karta a nielen s dizajnom interiérov, ale aj s infotainmentom. MBUX je posledných pár rokov to najpríjemnejšie, najrozumnejšie a najkomplexnejšie rozhranie pre vodiča, aké aktuálne existuje. Enormne konfigurovateľný displej pred vodičom, ktorý keď si nastavíte podľa svojich potrieb, tak budete v reálnom čase na jednom displeji vidieť viac informácii, ako Vám je treba a preklikávanie tými nepríjemnými hladkacími dotykovými mikro plôškami na volante nebude nutné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Head-Up displej je hotové sci-fi

A prostredie toho stredného? Občas mi príde, že úrovní menu a podmenu pre nastavenie auta je viac ako by som chcel, ale pánečku, tie mapy. To je niečo tak úžasne premyslené. Napriek 3D budovám je Vám absolútne jasné, čo je čo a za okamih ste perfektne zorientovaný. Head-Up displej s rozšírenou realitou je takisto bezkonkurenčný. Spôsob, akým kreslí šípky vodičovi do výhľadu akoby priamo do pruhu, to je sci-fi.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Jazdná pozícia, rovnako ako rozsah nastavení sedadla a volantu, je bezchybná. Tu nemôžem vytknúť nič, iba sklon kapoty, ktorý vo mne vôbec nebudí ten dominantný a majestátny dojem tak veľkého auta.

Spolujazdci, batožina


Prísediaci v druhom rade budú krochkať blahom. Nielen z pohodlia sedadiel a príjemných vankúšikov, ale aj z displejov. Nudiť sa rozhodne nebudú, displeje sú tu 3, majú vysoké rozlíšenie, krásne vyobrazenie, množstvo fukncií a každý môže pozerať iný TV program. Poteší aj nastavenie sklonu operadla v slušnom rozsahu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

To sa nedá povedať o treťom rade. Miesta je tu tak príšerne málo, že s tretím radom potešíte jedine susedove deti cestou do školy. Aj to len, ak prší, aby nezmokli. Tretí rad sedadiel dokážu GLS, ale aj X7 oveľa, oveľa lepšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na druhú stranu treba spomenúť, že batožinový priestor ponúka dosť miesta aj v prípade, že sa používa tretí rad sedadiel. Pod dvojité dno sa zmestí napríklad krycie pláto, povinná výbava, no obrovská taška s káblami buď ostane doma, alebo bude žrať nemalú časť batožinového priestoru. Jeho kapacita, v závislosti od konfigurácie sedadiel je od 610 do úctychodných 2100 litrov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Taký bežný deň


EQS je veľmi príjemné na takú tú bežnú každodennú rutinu. Auto zobudíš, ticho. Pridáš, ticho. Celé je to tak nejak veľmi upokojujúce a príjemné. Napriek rozmerom Vám tep nezvýši ani manévrovanie v mestských uličkách, akokoľvek sa jedná o dosť veľké auto. Kamery sú na veľmi vysokej úrovni, dokonca projektujú aj priestor pod prednou kapotou.

Čo ale pomáha v mestskej džungli najviac, je natáčacia zadná náprava. A tá že tu nie je len tak hocijaká. Za príplatok sa natáča až do 10 stupňov a zmenší polomer otáčania na 11 metrov. Či to je cítiť? Tomu verte, že áno, doslova máte pocit, že auto sa v strede zlomí ako harmonika a vy mnohokrát nechápete, ako je možné, že ste sa tu vytočili bez sebe menšieho problému.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Radosť z jazdy mi kazí už spomínaný výhľad, naozaj sa viac cítim akoby šoférujem MPV a nie SUV. Chýba mi ten pohľad na kapotu a taktiež nesedím nejak úplne vysoko.

Prosím si lepší podvozok


Čo ma na EQS SUV prekvapilo najviac? Podvozok. Sprvu som si myslel, že to najlepšie si nechajú priplatiť vo forme E-ACTIVE BODY CONTROL podvozku. Tak ako ho poznáme či už z Ska, GLSka alebo aj zopár menších modelov. No lenže haha, tu nie je vôbec k dispozícii. Tento slon s prevádzkovou hmotnosťou 2 810 kg a maximálnou prípustnou 3 375 kg nemôže mať podvozok, ktorý potláča náklony karosérie a zároveň zvyšuje komfort? Nemilé prekvapenie to nie je len teoreticky, ale aj prakticky. Pardon Mercedes, ale za takéto peniaze si teda podvozok predstavujem trošičku inak. Áno, je tu vzduchové odpruženie AIRMATIC, ale miestami mám pocit, že bolo naladené na inú váhu vozidla. EQS sa nielen nadmerne pohupuje a nakláňa, ale ani nijak zázračne nefiltruje nerovnosti. Nevravím, že je tvrdé, to nie. Ale čakal som vyšší komfort pri prejazde nerovnosťami. Asi nebrali príliš do úvahy, že sa bude predávať aj na Slovensku :)

Pomaly ďalej zájdeš


Parametre najvýkonnejšieho EQS SUV sú impozantné. 400 kW, resp. 544 koní, zrýchlenie na stovku za 4,6 sekundy a maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 210 km/h síce sľubujú slušnú jazdnú dynamiku, no tá nebude trvať dlho. A to napriek, prosím pekne, najvyššej kapacite akumulátora u nás predávaných vozidiel s hodnotou 108,4 kWh. Prezentačné materiály hovoria o dojazde 507 – 660 km dojazdu. To je teória.

Náš testovací trimix, ktorý zahŕňa jazdu mestom, okreskami, stúpanie aj klesanie a taktiež diaľnicu, sme zajazdili za 21,3 kWh / 100 km, čo by znamenalo dojazd 508 km. Lenže dlhé trasy sa jazdia zväčša po diaľnici, kde pri ustálenej tachometrovej 140ke jazdí EQSko za 31 kWh / 100 km, čiže diaľničný dojazd v praxi je 349 km, takže po 300 km sa začnete potiť a hľadať nabíjačku. Je skvelé, že z 10 na 80 percent ju viete dobiť za 31 minút a to s nabíjacím výkonom až 200 kW, pretože napriek obrovskému akumulátoru to bude dosť často.

Rozlusknutie


Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV je auto kontrastov. Veľké, priestranné, s nádherným interiérom a tými najlepšími technológiami. Odvezie 7 ľudí, no pohodlne štyroch. Žiaľ, podvozkovým komfortom na horších cestách sa nemôže rovnať s GLSkom a dojazdom neohúri napriek mimoriadne veľkému akumulátoru. Štartovacia cena 580ky začína na 165 354 € a nami testovaný kus bol nakonfigurovaný na 186 763 €. Akokoľvek môžem mať Mercedesy v láske (a že naozaj mám, jeden nový dokonca vlastním E450), komfort podvozku a dojazd mu neviem odpustiť. Nie za túto cenu. Na druhej strane, nemám síce skúsenosť zo všetkými aktuálnymi luxusnými električkami, ani moji kolegovia nie. No po pospájaní našich skúseností sa dá tvrdiť, že Mercedes EQS 580 je aktuálne ak nie najlepšie, tak jedno z troch najlepších luxusných elektrických áut. A to znamená, že napriek našim výčitkám sa k ničomu lepšiemu zatiaľ nedostanete... 

Mercedes-Benz EQS 580 4Matic SUV:

PLUSY:

+ Interiér,
+ Kvalita spracovania,
+ Infotainment,
+ Priestrannosť v druhom rade,
+ Akustický komfort,
+ Technológie.

 

     

MÍNUSY:

- Komfort pruženia,
- reálny dojazd na diaľnici,
- Imitácie kože,
- Cena.