Francúzsky program sociálneho lízingu elektromobilov

Umožňoval nízkopríjmovým domácnostiam prenajať si elektrické vozidlo za 100 až 150 € mesačne, bol spustený 1. januára 2024. Pôvodne bol plánovaný pre 20 000 až 25 000 vozidiel, avšak v dôsledku obrovského záujmu bol počet zvýšený na 50 000 áutNapriek tomu bol program 12. februára 2024 pozastavený, teda len šesť týždňov po jeho spustení, keďže počet žiadostí výrazne prekročil plánovaný rozpočet a dostupnosť vozidiel.

Tento rýchly nárast záujmu odhalil niekoľko výziev, vrátane nedostatku dostupných vozidiel a administratívnych prekážok pri spracovaní žiadostí. Program plánujú obnoviť koncom roka 2025 pre objednávky na rok 2026, pričom sa očakáva lepšia príprava na zvládnutie vysokého dopytu.

 

Záujem o sociálny lízing odhalil aj viaceré praktické problémy. Mnohé vozidlá neboli dostupné, dodávky meškali a administratíva nestíhala spracovávať žiadosti. Ukázalo sa tiež, že program nebol rovnomerne prístupný vo všetkých regiónoch na vidieku chýbali nabíjacie stanice, čo reálne obmedzilo využiteľnosť vozidiel. Kritika smerovala aj na netransparentný výber prijímateľov a nedostatočnú prípravu systému na vysoký dopyt.

Zväz automobilového priemyslu SR navrhol sociálny lízing EV aj pre Slovensko

Na tieto poznatky reagoval aj Zväz automobilového priemyslu SR, ktorý v roku 2025 navrhol zavedenie sociálneho lízingu aj na Slovensku. Program by bol financovaný z Európskeho sociálneho klimatického fondu s rozpočtom vyše 86 miliárd eur. Očakáva sa, že štátna dotácia na jedno vozidlo by sa pohybovala medzi 10 000 a 15 000 eur, čím by sa dosiahla dostupná mesačná splátka pre slovenské domácnosti opäť v rozmedzí približne 70 až 130 eur. Cieľ je osloviť nízkopríjmové rodiny, ktoré si dnes nemôžu dovoliť ani kvalitné jazdené spaľovacie auto.

Pre program na Slovensku sa ako vhodné ukazujú modely ako Dacia Spring, Citroën ë-C3, Fiat 500e či Peugeot e-208. Tieto vozidlá ponúkajú dojazd medzi 200 až 400 km, DC nabíjanie od 30 do 100 kW a základné ceny v rozpätí 18 000 až 27 000 eur. Po dotácii by sa mesačné sadzby pohybovali reálne priblížili k magickému číslu okolo 100 eur a zabezpečili by komfortnú mobilitu pre širšiu verejnosť. Program by zároveň podporil dopyt po vozidlách vyrábaných priamo na Slovensku a pomohol domácemu automobilovému priemyslu.