BMW začiatkom tohto roka prišlo s modernizáciou modelu iX, na oko ale veľmi nenápadnou. My sme dostali do rúk rovno vrchol ponuky, verziu M70 a prvé, čo mi napadne v prípade športových verzií elektrík, je, na čo to je dobré. Vždy si predstavím už tak slabý dojazd pri pokojnej jazde a predstava, že by som mal do jazdy zapojiť len trochu viac rýchlosti, vo mne vzbudzuje silné úzkosti. Vážne mám znižovať už tak malý dojazd? Až na to, že v tomto prípade je všetko inak. Ale poďme na to postupne.
Škaredé káčatko? Ako pre koho
V redakcii som v menšine, pretože iX sa mi páčilo, už keď prišlo v roku 2021, za čo si zo mňa Maroš robí srandu dodnes. A aktuálne? S veľmi nenápadným faceliftom sa mi páči ešte viac. Áno, vačšina elektrických aút vyzerá tak nejak bezpohlavne, zemiakoidne, s príliš prehnaným podriadením sa nízkemu odporu vzduchu, no v prípade SUV iX vidím kus sebavedomého auta s pre BMW typickým namosúreným pohľadom. Každopádne, nikomu svoj názor nevnucujem, nech si každý pre seba povie, či sa mu páči. Mne áno a veľmi.
Prekvapilo ma, že to auto je kratšie ako 5 metrov. Má dĺžku presne 4965 mm. Nie že by to bolo málo, ale pôsobí mohutnejšie. Rozhodne sa tvári viac ako X7 než X5, aj keď dĺžka je takmer identická s X5.
Poďme dnu
Po otvorení mohutných dverí si sadám na zadok. V prvom momente ma sklame výhľad, respektíve dojem z výhľadu. Čelné sklo je ďaleko, kapotu takmer nevnímam. Skrátka, cítim sa tu ako v MPV. Ale ja sa tu chcem cítiť ako v SUV. A týmto sme skončili s výčitkami, pretože všetko ostatné je tu dokonalé. Nepreháňam, dokonalé. Na čo sa pozriem, čoho sa dotknem, čo stlačím, čo pohladím, sú prvotriedne materiály, najkvalitnejšia koža, fantastické mäkčenie, všetko spracované a zlícované s neskutočným citom pre detail. Žiadne tlačidlo tu nevyzerá ako zo 116i.
Toto je jeden, bohužiaľ už z mála dnešných interiérov, kde nevidím a necítim, že by malicherné škrtanie rozpočtu vyhralo nad zdravým rozumom. Sedadlá, akokoľvek sa tvária športovo a škrupinovo, sú neskutočne pohodlné a príjemné. Rovnako ergonómia za volantom je absolútne bezchybná.
Infotainment je to najjednoduchšie a najintuitívnejšie, čo dnes môžete dostať. Áno, ovládač iDrive má do všetkých smerov tak krátku dráhu a tak silný odpor, že mnohokrát sa stane, že sa dostanem inam, ako by som chcel. Ten najlepší ovládač, s ktorým nikdy neminiete pohyb, nám ostal už iba v dosluhujúcich X5, X6 a X7.
Vzadu si budete hovieť, len kufor to trochu kazí
Pohľad na zadné sedadlá vo mne evokuje Lounge Seat z Rollsu, kde medzi operadlom chrbta a dvermi nie je žiadny plast alebo kožou obtiahnutá lišta, ale operadlo chrbta je široké až po dvere. Nielen že to dobre vyzerá, ale aj typická spánková poloha s hlavou opretou o C stĺpik bude pre chrbát a rameno pohodlná. Čalúnenie je prvotriedne a sedenie by som nazval skôr gaučom ako sedadlom. Rázvor má presne tri metre, čo je síce o 10,5 cm menej ako má X7 a iba o 2,5 cm viac ako v X5, no priestorový komfort pre sediacich vzadu je omnoho bližší k X7 a celkový komfort sedenia je lepší ako v X7 práve vďaka sedadlám.
Páči sa mi aj systém ISOFIX, kde úchyty nie sú hlboko medzi sedákom a operadlom, ale sú krásne dostupné po ,,odhrnutí“ časti kože v tom mieste, kde ich čakáte. Okrem veľmi nadštandardného komfortu sedenia je tu štvorzónová klíma a vyhrievané sedadlá, no chýba ventilácia a masáže. Čas presunu si môžete skrátiť telefónom alebo tabletom, ktorý má držiak priamo v opierke sedadla pred vami a nechýba ani USB-C zásuvka nad slotom pre tento držiak.
Nie že by 500 litrov za zadnými sedadlami bolo málo, pričom po zložení sedadiel to môže byť až 1750 litrov, no napríklad X5 ponúkne v základe 650 litrov. Na druhú stranu som rád za dvojité dno, pod ktoré skryjem všetku povinnú výbavu aj s nabíjacími káblami.
Hudba, och tá hudba
1615-wattový výkon z celkovo 30 reproduktorov vyzerá na papieri super, ale sami dobre viete, že výkon a počet repro ešte nič neznamená. Lenže Bowers & Wilkins Diamond Surround System už niečo znamená. Chválil som ho v X7, čo je jedno z najlepšie hrajúcich aút ever, rovnako som ho chválil aj v XM, ale tu... dámi a páni, toto je ono. Dokonalosť vyšperkovaná do ešte dokonalejšej dokonalosti. Bez zaváhania budem tvrdiť, že toto je najlepší audiosystém v aute, ever. Jediné auto, ktoré by malo šancu byť rovnako dobré, bude Cullinan Series II s Bespoke audio, ale to sa mi do rúk ešte nedostalo.
Toto prekonáva všetko, o čom sme tvrdili, že hrá famózne. Nie je hlasitosť, pri ktorej by ste povedali, že výšky už pília uši. Nie je hlasitosť, pri ktorej by basy prestávali strácať vernosť alebo silu voči iným tónom. Nie je hlasitosť, pri ktorej by zachrastil stredový reproduktor v prístrojovke pri tých najnáročnejších pasážach Patetickej sonáty od Beethovena. A nie je hlasitosť, pri ktorej by sa zatriasol ktorýkoľvek plast vo dverách, aby pokazil dojem z vynikajúceho audiosystému. Toto je hudba. Takto sa to robí. Ámen.
Poďme jazdiť
Obávam sa, že oslnivé parametre, ako je napríklad výkon na úrovni 485 kW, teda 659 koní, krútiaci moment 1015 Nm, pohon všetkých kolies a stovka za 3,8 sekundy, budú zmarené pohotovostnou hmotnosťou 2655 kg s vodičom. Prečo sa toho obávam, keď o stovku ľahšia M5 je šialene dobrá a rýchla? No, pretože toto nie je plnokrvný model M, ale M performance. Máme tu vyššie ťažisko a chýbajú nám tie zázračné podvozkové systémy proti náklonom karosérie.
Moje obavy sa naplnili, ale zároveň aj nenaplnili. Ako je to možné? Nie, nespráva sa to športovo. Ani na riadení, ani brzdách, ani v zákrutách. A prečo mi to nevadí? No, pretože od auta s označním M70 by som v žiadnom prípade nečakal takýto komfort. Mne to príde ako premotorovaná bežná verzia. A vôbec mu to nemám za zle. Kto by sa už len chcel naháňať s veľkým elektrickým SUV. Tu sa hrajme na komfort. Áno, napriek označeniu, toto je mimoriadne komfortné vozidlo, presný opak XM. Dobre, X7 s Executive Drive Pro podvozkom je asi ešte kúsok pohodlnejšia, ale aj tak som milo prekvapený. EQS SUV môže závidieť.
No každá minca má dve strany. Aj v športovom režime je to stále mäkké a nakláňa sa v zákrutách. Nemám pocit, že vediem auto po ceste, ale čln po mori. Toto auto sa nechce naháňať. Aj ma to prekvapuje a aj mi to vôbec nevadí. Chápate, že? Či?
Dlhé cesty? Dá sa?
Bola by škoda, ak by takto pohodlné auto bolo so svojim dojazdom odsúdené na kratšie trasy. Toto je presne to auto, z ktorého sa vám nechce vystúpiť. 108,9-kWh batéria sľubuje dojazd 519 až 600 km podľa WLTP pri spotrebe 20,6 až 23,6 kWh/100 km.
Náš trimix, ktorý zahŕňa mesto, okresky, diaľnicu, stúpanie a klesanie, sme zajazdili s priemerom 21,5 kWh. Z toho vychádza dojazd 500 km, no treba povedať, že čisto diaľničný režim bude znamenať niečo okolo 25 kWh/100 km, takže dojazd len tesne pretne 400 km. Čo stále nie je veľa.
Oblé tvary sa podpísali aj na úrovni hluku. 61,3 dB pri rýchlomerovej 130 je jedna z najlepších hodnôt pre SUV, akú sme kedy namerali. Vynikajúce, naozaj vynikajúce.
Ako to zhrnúť?
Bez ohľadu na kvality, cena vie mnohokrát zamávať s celkovým hodnotením. Bežné iX xDrive45 kúpite od 84 000 eur. Silnejšie iX xDrive60 kúpite od rovnej stovky a iX M70 xDrive začína na 125 000 eur, no s príplatkami sme sa vyšplhali na 145 000 eur. Ak by som podobne naložil EQS SUV, budeme o nemalé desiatky tisíc vyššie. Prakticky sme na cene veľmi dobre vybavenej X5 M60i. iX vyhráva spracovaním, komfortom, tichom, pohodlím vzadu, no dojazd a nabíjanie je stále najväčšia a pre mnohých neprekonateľná vráska.
BMW iX M70 xDrive:
PLUSY: + Spracovanie
|
MÍNUSY: - MPV pocit spoza volantu |