Je manažérom troch veľkých automobiliek, po svete riadi 68 prevádzok a autá predáva v 170 krajinách sveta. Nalieta okolo 500 000 kilometrov ročne a pracuje 15-16 hodín denne. Pýtate sa, kto je tento zaneprázdnený muž? Je to Carlos Ghosn, šéf francúzskeho Renaultu, japonského Nissanu a ruského AvtoVAZ. Aliancia týchto troch značiek má svetový podiel v predaji na úrovni 10%. Tržby Nissanu a Renaultu dosiahli za minulý rok 140 miliónov $.

Najskôr zachránil Renault a potom Nissan. Nakoniec ich spojil aby vytvoril 4. najväčšieho výrobcu automobilov.

Carlos Ghosna pochádza z Brazílie a jeho hviezda začala stúpať, keď koncom 90. rokov reštrukturalizoval Renault a zachránil ho tak pred krachom. Vo Francúzsku si vyslúžil prezývku „Le Cost Killer“. Svoje zásluhy nemal len v Európe, ale aj v Japonsku. Aj keď sa to dnes nemusí zdať, na prelome tisícročí mal Nissan veľké problémy. Ghosn sa nedal odradiť, keď mu všetci hovorili, že prestavba Nissanu je nemožná. Ako prvé rozbil tradičné keiretsu(vzájomné prepojenie firiem v dodávateľskom reťazci, ktoré nebolo pre Nissan výhodné), ďalej zrušil tzv. „seniority system“ teda postup v práci na základe veku (Japonci získavajú lepší plat a pozíciu stúpajúcim vekom). Priniesol prvky európskeho manažmentu a do dvoch rokov prišli výsledky. Ghosn pracoval vytrvalo a Nissan dostal do čiernych čísel. Tu získal prezývku „Mr. Fix It“. Dokonca o ňom vznikol aj klasický sedemdielny komiks. Manga bola o tom ako brazílsky manažér zachránil Nissan pred krachom. Predali viac než 300 000 kópií, čo svedčí o popularite osoby Carlosa v Japonsku.

Carlos Ghosn so "svojim" projektom. Pre Nissan Leaf mal veľké plány, ktoré nevyšli úplne podľa jeho predstáv. Plánoval totiž predávať 500 000 kusov ročne. Realita je však iná, za štyri roky predali "len" 150 000 kusov.

Dnes má Carlos Ghosn už úctyhodný vek 60 rokov. Preto sa vynárajú otázky ako dlho ešte dokáže zvládať túto náročnú prácu. Pritom len pred šiestimi mesiacmi podpísal predlžujúci 4-ročný kontrakt s Renaultom a s Nissanom má uzavretú zmluvu do roku 2017. Čo sa ale stane s alianciou Renault-Nissan po jeho odchode? Aby bolo jasné, Ghosn je jediný manažér, ktorý riadi naraz dve spoločnosti z rebríčka Fortune Global 500 (500 najväčších firiem sveta). Aliancia Renault-Nissan je 4. najväčším výrobcom automobilov po Toyote, GM a VW. Je otázne, či príde nástupca, ktorý dokáže plnohodnotne nahradiť Ghosna. Ten je totiž naplno odhodlaný svojej práci. „Neviem si spomenúť, čo iné robí okrem práce a sledovania futbalu“, povedal jeho dlhoročný spolupracovník. Tretinu svojho času strávi vo Francúzsku, tretinu v Japonsku a zvyšný čas lieta medzi 68 prevádzkami po celom svete. Ghosn sa priznal, že aby dokázal vydržať vysoké pracovné nasadenie, žije ako kňaz. Dodržuje prísny rozvrh stravovania,  spánku a cvičenia. Spomedzi jeho spolupracovníkov sa nenájde nikto, kto by chcel prebrať jeho prácu vo vedení aliancie Renault-Nissan a troch automobiliek.

Manga o tom ako Carlos Ghosn zachránil Nissan pred krachom. No povedzte, ktorému manažérovi sa podarilo dostať do komixu? :-)

Na jednu stranu sa nenájde nikto kto by Ghosna nahradil a na druhú stranu, práve z Renaultu a Nissanu odišlo v poslednej dobe niekoľko známych tvári. Andy Palmer odišiel minulý rok z Nissanu do britského Aston Martin. Johan de Nysschen, ktorý riadil Infiniti, odišiel do Cadillacu. V roku 2013 odišiel z Renaultu do koncernu PSA Carlos Tavares, ktorý chcel riadiť svoju vlastnú spoločnosť.

 

Nissan aj Renault majú samozrejme vytipovaných nejakých ľudí, ktorí nahradia Ghosna. Je však veľmi nepravdepodobné, že sa obe spoločnosti dokážu zhodnúť na jednom mene. Do budúcnosti teda očakávajme jedno meno vo vedení Nissanu a druhé vo vedení Renaultu. Tu sa ale vynárajú špekulácie, čo sa stane ak budú vo vedení spoločností dvaja ľudia. Dokážu medzi sebou aj naďalej Renault a Nissan spolupracovať? Alebo sa aliancia postupne rozpadne?

 

Odborníci na biznis predpovedajú úplne iný scenár. Je ťažké si predstaviť, že také relatívne malé spoločnosti ako Renault a Nissan by dokázali osamotené prežiť na automobilovom trhu. Preto je oveľa pravdepodobnejšie, že dôjde k zlúčeniu oboch spoločností, aj keď to zrejme nebude najľahšie. Pretože kultúrne rozdiely medzi Francúzskom a Japonskom sú obrovské. Odborníci tvrdia, že inú cestu k prežitiu obe firmy nemajú. Pritom už dnes mnoho činností zabezpečuje aliancia Renault-Nissan pre obe značky. Ide o spoločné oddelenie ľudských zdrojov, výskumu a vývoja, spoločný dodávateľský reťazec a nákup. Údajne vďaka synergickému efektu ušetria ročne až 3,6 miliardy $. Do budúcnosti bude zaujímavé sledovať ako sa vyvinie situácia v spoločnej aliancii po odchode Carlosa Ghosna do dôchodku.

 

Zdroj: fortune.com