Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC

V Novej Sedlici dostávam do rúk kľúče od športového crossoveru GLA 45 4MATIC. Podľa mňa ide o zvláštnu verziu. AMG kabát pristane triedam A a CLA. GLA vyzerá kvôli svojej výške tak trochu neohrabane. Veľmi som teda zvedavý, či sa vyššie ťažisko auta prejaví aj pri jazde. Pri športovej jazde sú totiž prehnané náklony nechceným javom.

Po naštartovaní ma privítal hutný zvukový prejav. V nízkych otáčkach počuť príjemný hlboký prejav výfukového potrubia. Presne taký čakám od ostrého štvorvalca. Po zahriati motora skúšam jeho potenciál a zvukový prejav nad hranicou 4500 otáčok ma sklamal. Jednotka nepríjemne rezonuje. Klapkový systém pridáva len hučanie. Jednoducho, štvorvalec sa nemôže zvukom vyrovnať ostatným šesť a osemvalcom od AMG. Najskôr som si myslel, že moje sklamanie je spôsobené tým, že som posledné dni trávil v skvelo znejúcich autách, ale traja ľudia nezávisle od seba mi potvrdili rovnaké rozpaky zo zvuku štvorvalca v GLA 45.

Mercedes-AMG

AMG GLA 45 4MATIC je pomerne vysoké auto, pri jazde to však veľmi nepoznať a náklony sú minimálne

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motor sa teda pri jazde snažím udržať pod hranicou 4500 otáčok. Keďže mám však k dispozícii 280 kW (380 koní) a 475 Nm, tak to nie je problém. Jednotka má obrovskú silu už v nízkych otáčkach. Na štvorvalec je výkon naozaj obdivuhodný. Spotreba 14,5 litra pri nie extra rýchlej jazde je však dosť prekvapivá. Aj pred nami idúce GT-R zvládlo rovnakú trasu v rovnakom tempe s výsledkom 14,1. Downsizing naozaj nefunguje...

Rýchlosť auta je však dychberúca a to nehovorím len o priamom smere. V zákrutách je aj vysoké GLA krásne stabilné a čitateľné auto. Podvozok v kombinácii s presným riadením na mňa pôsobí veľmi mechanicky. Vzdialene mi pripomína pravé pretekárske špeciály. Toto nie je hračkársky hot-hatch (teda skôr hot-cross). Na druhej strane, auto vás ani v najtvrdšom nastavení RACE nevytrasie, ako nedávno testované BMW M140i.

V Prešove sadá za volant kolega a po diaľnici sa presúvame až za Ružomberok do „salašu“ Krajinka. Tu si dávame obed a meníme autá.

Mercedes-AMG GT-R

Nakoniec to najlepšie. Do rúk sa nám dostáva Mercedes-AMG GT-R, najbrutálnejšie auto kolóny. Tentokrát sadá za volant kolega a ja mu trochu závidím, pretože má pred sebou horský prechod Donovaly. Ten síce nie je taký zaujímavý ako neďaleký Šturec alebo Čertovica, ale nájde sa tam pár zákrut, kde si môže športové auto užiť.

GT-R je auto, pri ktorom sa okoloidúci zastavajú a fotia si ho. Hlavne v zelenej farbe totiž neunikne žiadnemu pohľadu. Ak je auto v pohybe, deje sa to isté. Deti si naňho ukazujú a posádky ostatných áut si vás fotia, natáčajú a ukazujú palce hore, ako by ste sedeli v talianskom superšporte. Toto je však nemecký superšport.

4,0 litrový bi-turbo V8 s výkonom 430 kW (585 koní) znie ako z muscle car. S klapkovým systémom je auto poriadne hlučné. Po hodine jazdy som si musel klapky prepnúť do normálneho režimu, lebo z toho hluku ma začala bolieť hlava. Pritom zvuk je naozaj skvelý! S klapkami v štandardnej polohe počujete aj motor aj výfuk. S aktivovanými klapkami počuť najmä rev z výfukov. Pri radení alebo ubratí plynu sa ozývajú z výfukov aj poriadne rany. Už z pohľadu spolujazdca mi auto príde poriadne surové. V komfortnom režime, na pomery športiakov, celkom slušne zvláda nerovnosti. Avšak v režime Sport+ alebo Race je podvozok tvrdý ako na pretekárskom aute. Doslova kopíruje nerovnosti a tak to má byť. GT-R je totiž najostrejšie a najbrutálnejšie auto, aké má Mercedes v ponuke.

Mercedes-AMG

AMG GT-R je poriadne ostré a surové auto

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Donovaly prechádzame v poobedných hodinách a sú úplne upchaté. Vlečieme sa za kamiónmi, predbiehať nemá zmysel a naša priemerná rýchlosť nedosahuje ani 40 km/h. V Banskej Bystrici sklamaný kolega vystupuje a ja pokračujem sám do Bratislavy. Tiež nie som nadšený z toho, že v najšportovejšom aute na mňa vyšiel diaľničný úsek, ale čo už. Za volant napriek tomu nastupujem s úsmevom na tvári, takéto auto totiž človek nešoféruje každý deň.

Už po prvých pár metroch v režime RACE mi je jasné, že to je poriadne surové auto. Opäť ho musím prirovnať k pretekárskemu špeciálu. Tak bezprostredný a netlmený jazdný zážitok som od Mercedesu naozaj nečakal. Motor reaguje na stlačenie plynu okamžite a keď sa na pár sekúnd zabudnete, idete „trochu“ vyšším diaľničným tempom.

Na R1 je našťastie aj niekoľko zaujímavých zákrut a nielen nudné „diaľničné rovinky“. AMG GT-R je navyše obuté v lepivých Michelin Pilot Sport Cup 2. Priľnavosť je tak skvelá, ale zadokolka dokáže pri preradení rozhrabať zadné kolesá aj na štvorke. Stačí k tomu len mierne vlhký asfalt. Manuálnu prevodovku by ste tu hľadali márne. O rýchle radenie sa stará automatická 7-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT.

Pomaly sa blížim do Bratislavy a rozhodne sa mi nechce vystupovať. Do auta som síce už nastupoval s úsmevom a vystupujem s ešte väčším! Škoda, že GT-R v základe stojí 167 214 €. Modelový rad GT začína na sume 119 586 eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov