Minulý mesiac vyšiel najavo ďalší podvod s meraním spotreby. Dopustila sa ho japonská automobilka Mitsubishi a nemal ani zďaleka taký rozsah a formu ako emisný škandál dieselgate. No aj napriek tomu už môžeme vidieť dôsledok. Podľa oficiálnych vyjadrení sa škandál týka iba áut predávaných v Japonsku. No napriek tomu od jeho prevalenia spadla hodnota akcií automobilky o 50 %. Mitsubishi má teda problém, z ktorého mu podľa všetkého pomôže Nissan. A to aj napriek tomu, že Nissan bol tiež podvedený a zasiahnutý touto kauzou.

Nissan kúpi 34% akcií automobilky Mitsubishi Motors a stane sa tak jej najväčším akcionárom. Za tento balík zaplatí 237 miliárd japonských jenov, čo je približne 1,9 miliardy €. Obe strany by mali tento obchod spečatiť podpisom zmluvy v horizonte dvoch týždňov.

Kauza sa týka 13 typov. Zatiaľ sú ale známe iba 4 typy mikro áut určené pre Japonsko.

Zhrňme si teda, čo sa stalo. Mitsubishi minulý mesiac priznalo, že podvádzalo pri testoch spotreby. Zámerne znižovali zaťaženie pneumatík, aby dosiahli menší valivý odpor a tým aj menšiu spotrebu. Toto robili od roku 1991, teda celých 25 rokov. Škandál sa pritom vraj týka až 13 rôznych typov. Zatiaľ sú známe informácie o štyroch typoch, z ktorých dva Japonci predávali pod značkou Mitsubishi a dva pod značkou Nissan. Ich názvy sú Mitsubishi eK Wagon a eK Space a Nissan Dayz a Dayz Roox. Spolu ide o 625 000 automobilov určených výhradne pre japonský trh. Sú to takzvané kei cars, teda extrémne malé mestské vozidlá. Zaujímavé však je, že až 468 000 z nich sa predalo pod značkou Nissan. Hneď po prevalení kauzy Mitsubishi v oficiálnom vyhlásení priznalo: "Vykonali sme testovanie nesprávne, aby sme mohli prezentovať lepšiu spotrebu ako skutočné hodnoty a metóda testovania sa líšila od tej, ktorú vyžadujú japonské zákony." Aj napriek ospravedlneniu to znamenalo prepad hodnoty akcií o 50% a rovnako prepad predajov v Japonsku na polovicu. Celú záležitosť už vyšetruje aj trojčlenná nezávislá komisia zložená z dvoch externých právnikov, ktorých mená sú Yoshiro Sakata a Genta Yoshino. Komisiu vedie prokurátor Keiichi Watanabe. Vyšetrovanie zrejme chvíľu potrvá. Mitsubishi totiž vedie vlastné vyšetrovanie a detaily poskytne japonskému ministerstvu dopravy do 18. mája.

Každopádne už teraz je jasné, že Mitsubishi príde o svoju nezávislosť. Nissan totiž kúpi 34% akcií automobilky Mitsubishi a stane sa tak jej najväčším akcionárom. Za tento balík zaplatí 237 miliárd japonských jenov, čo je približne 1,9 miliardy €. Obe strany by mali tento obchod spečatiť podpisom zmluvy v horizonte dvoch týždňov. Šéf Nissanu Carlos Ghosn k obchodu povedal: "Budeme podporovať Mitsubishi Motors a privítame ho ako nového člena našej zväčšenej aliancie (aliancia Renault-Nissan). Je to prelomová transakcia, ktorá je výhrou pre obe strany. Vytvorí to novú dynamickú silu v automobilovom priemysle, ktorá bude intenzívne spolupracovať." K obchodu sa vyjadril aj šéf Mitsubishi Motors, Osamu Masuko: "Nie je to ľahká úloha znova získať dôveru, pomocou aliancie s Nissanom však nastúpime na cestu k jej splneniu." Mnohí ľudia pritom očakávali jeho rezignáciu. To sa však prekvapivo nestane. "Sú rôzne spôsoby ako prevziať zodpovednosť a verím, že dostať firmu na stabilnú cestu je jedným z nich," povedal Masuko na margo svojho zotrvania vo funkcii.

Zdroj: autocar

JE VŠETKO PODVOD? MITSUBISHI PRIZNÁVA ...

Dá sa v tomto svete ešte niečomu veriť? O niečo oprieť a mať istotu? V Mistubishi priznali, že zmanipulovali autá ...

21. 04. 2016