Pokuta za mobil za volantom nie je v roku 2024 práve nízka
Vyvinuli ho v Holandsku a tam prebehli jeho prvé testy. Prvé mestá v Nemecku s ním potom uskutočnili pilotné projekty. Pre veľký úspech sa nový radar pod názvom Monocam - pracujúci na báze umelej inteligencie - presadí potenciálne v celej Európe.
Systém je väčšinou umiestnený na diaľničných mostoch. Kamera funguje nepretržite, 24 hodín denne. Po celú dobu radar vyhotovuje videonahrávky. Umelá inteligencia rozpozná, keď má vodič v ruke napríklad mobilný telefón či tablet.
Na základe toho automaticky nasníma fotografiu vodiča. Tá je automaticky odoslaná vyškolenému úradníkovi, ktorý preverí, či skutočne ide o porušenie pravidiel cestnej premávky.
Zaujímavú skúsenosť s novým radarom získali počas testovania v Nemecku. Pred dvoma rokmi ho vyskúšali v hustej premávke na diaľnici neďaleko mesta Mainz. Hoci na kontroly vodičov upozorňovala veľká tabuľa, každú hodinu tu odhalili okolo 20 priestupkov. Pokuty za telefovanie či používanie mobilu počas šoférovania pritom nebývajú v našom regióne práve nízke. Konkrétne na Slovensku hrozí podľa sadzobníka pokút sankcia 300 eur a zakáz šoférovania na 2 roky.
Po testovacej fáze sa Nemci vyjadrili jasne: vláda spolkovej krajiny Porýnie-Falcko oznámila, že chce natrvalo nasadiť na cesty radary Monocam trestajúce používanie mobilu za volantom.
"Pilotný projekt dokazuje, že Monocam má preventívny vplyv a je vhodný na zvýšenie bezpečnosti na cestách v Porýní-Falcku. Preto chceme byť prvou spolkovou krajinou, ktorá zavedie Monocam," povedal už skôr krajinský minister vnútra Michael Ebling.
Dá sa očakávať, že novinka sa postupne rozšíri do čoraz väčšieho počtu európskych krajín. Do úvahy pripadá spolu s Nemeckom, ktoré navštevuje mnoho Slovákov, napríklad aj susedné Rakúsko. To je známe inovatívnym prístupom voči pokutovaniu vodičov - krajina nasadzuje radary pre úsekové meranie rýchlosti a takisto má radarové zariadenia kontrolujúceho dodržiavania odstupu medzi vozidlami na diaľnici.
Zdroj: Heute.at / foto: cz.depositphotos.com