Predaje elektromobilov sú v celej Európe momentálne témou číslo jeden. Predsavzatia EÚ v oblasti znižovania uhlíkovej stopy a znižovania emisií pochádzajúcich z dopravy sú nekompromisné a na ich plnenie sú predaje nových elektrických áut nevyhnutnosťou. Ako sa však neraz ukazuje, politické želania a reálna kúpyschopnosť obyvateľstva kombinovaná s nedostatočnou infraštruktúrou a nemalými problémami spojenými s prevádzkovaním elektrického auta v dnešnej realite sa značne rozchádzajú. Bez dostatočne vysokej štátnej podpory skrátka ľudí do elektromobilov nik nenaženie. A rovnako to platí pre environmentálne uvedomelé regióny, ako aj pre tie, v ktorých trápia ľudí viac existenčné problémy, než čistota životného prostredia.

Slovenská realita vs. politické sny

Realitu slovenského trhu s elektrickými autami relatívne ucelene ukazuje štatistika predajov za rok 2020, keď sa na Slovensku predalo 918 elektrických áut, čo predstavovalo ich 1,2 % podiel na celkových predajoch, čo je hlboko pod celoeurópskym priemerom na úrovni približne 5 %. Ak sa pozrieme na prvý štvrťrok 2021, Slováci si kúpili 156 nových elektrických áut. Podľa odhadov tak bude na konci tohto roka jazdiť po slovenských cestách približne 2500-3000 elektrických áut. Slovenská asociácia pre elektromobilitu pritom ešte minulý rok vyhlasovala, že do roku 2030 bude na našich cestách 140 000 elektrických áut.

A komu sa na Slovensku v predajoch elektrických áut darí najviac? Je to koncern Volkswagen, ktorý má v TOP 5 až tri značky – VW, Škoda, Porsche. Medzi ne sa podarilo vkliniť značkám KIA a Fiat.

TOP 5  - predaje elektromobilov na Slovensku (Q1 2021)

1. Volkswagen (29 ks)

2. KIA (18 ks)

3. - 5. Fiat (15 ks)

3. - 5. Škoda (15 ks)

3. - 5. Porsche (15 ks)

zdroj: ZAP SR