Konkrétne, že vozidlo s použitím zeleného predného brzdového svetla  dáva informáciu chodcovi: registrujem ťa, dávam ti prednosť, brzdím.  Vyjadrenie autora si môžete pozrieť napríklad tu vo videu, druhá minúta aj trinásta sekunda.

Vozidlo ale nevie, či vodič registruje chodca alebo cyklistu a či mu hodlá dať prednosť. Vozidlo vie len to, že vodič pribrzdil alebo vie to, že vozidlo išlo moc rýchlo a vďaka povinnému systému ISA,  alebo systému núdzového brzdenia sa samé rozhodlo, že pribrzdí.

V čom je problém?

Problém je v tom, že každý človek si vyhodnotí význam zeleného predného brzdového svetla po svojom. Chodec, že môžem ísť. Vodič buď vedome brzdí, že dáva prednosť alebo ani netuší, že na vozidle sa rozsvietilo zelené svetlo, respektíve, len pribrzdil aby neprekročil maximálnu povolenú rýchlosť, bez úmyslu zastaviť a dať prednosť.

Aká je história a skúsenosti so zahraničia?

Patent na brzdové svetlo svietiace vzadu aj vpredu pochádza z medzivojnového obdobia z USA. Pri zadnom brzdovom svetle sa ustálila červená farba. Pri prednom brzdovom svetle k ustáleniu farby nedošlo, hoci pokračoval vývoj aj v tomto smere.
 
Použitie predného brzdového svetla červenej farby spôsobilo viac problémov než osohu. Vodiči v protismere vyhodnotili pribrzdenie vozidla tak, že vodič dostal šmyk a otočilo ho do protismeru.
 
Voči bielej farbe predného brzdového svetla neboli námietky, ale na druhej strane nezaujalo  tak aby sa dostalo do homologizačných predpisov.
 
Boli pokusy aj s predným brzdovým svetlom zelenej farby, ale nedopadli dobre. Najmä chodci ho vyhodnotili ako signál "môžem ísť" a nie ako informáciu, že vozidlo z nejakého dôvodu znižuje rýchlosť, bez ohľadu na to či plánuje zastaviť a dať prednosť alebo nie. 

V čom je hlavné riziko predného brzdového svetla zelenej farby?

Hlavné riziko je v ohrození chodcov na neriadených priechodoch pre chodcov a aj mimo nich. Zelená farba sa celosvetovo používa vo význame signálu voľno - môžeš ísť. Použitie tejto farby k inému účelu a to k informovaniu, že vozidlo z nejakého dôvodu znižuje rýchlosť, môže byť chodcami pochopené tak, že vozidlo im dáva prednosť a vstúpia do jazdnej dráhy vozidla z fatálnymi následkami.
AKÝ JE VÁŠ NÁZOR NA TRETIE BRZDOVÉ SVETLO?
  • Netreba zavádzať, doterajší stav vyhovuje ( 82% )

     

  • Zaviesť ho spojené so zadným brzdovým svetlom, vo význame že vozidlo znižuje rýchlosť a chodcom vysvetliť, že to neznamená, že vozidlo im dáva prednosť ( 14% )

     

  • Zaviesť ho so zadným brzdovým svetlom, ale v inej farbe ako zelenej a červenej, aby sa nemýlilo so signálmi, ktorými sa chodci riadia. ( 5% )

     

Odpovedalo 22 ľudí