Európska komisia tento týždeň oficiálne začala antisubvenčné vyšetrovanie čínskych elektrických vozidiel, uvádza sa v oznámení v Úradnom vestníku EÚ.

Vyšetrovanie prebieha z vlastnej iniciatívy eurokomisie, teda namiesto toho, aby sa začalo na základe formálnej sťažnosti zo strany výrobného odvetvia EÚ, ako to býva väčšinou zvykom. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vo svojom prejave o stave únie minulý mesiac iniciatívne varovala, že globálne trhy sú "zaplavené" lacnejšími čínskymi elektromobilmi.

Brusel koná na základe tlaku francúzskej vlády, ktorá presadzuje posilnenie ochrany európskeho priemyslu proti rýchlorastúcej čínskej konkurencii elektrických vozidiel. V Nemecku, ktorého automobilový sektor silne závisí aj práve od čínskeho trhu, to však vyvolalo obavy. Peking by mohol podniknúť odvetné opatrenia. To by zase mohlo eskalovať do rozsiahlejšej obchodnej vojny. A do tej sa Berlín púšťať nechce.

Poškodzuje Čína európsky priemysel?

Samotné oznámenie o začatí vyšetrovania je len prvým oficiálnym krokom. Brusel bude skúmať import nových osobných elektrických vozidiel na baterky vyrobených v Číne bez ohľadu na to, či ide o čínske alebo európske značky. EÚ zareagovala, pretože tretia krajina (v tomto prípade Čína) je podozrivá z dotovania výroby produktov spôsobom poškodzujúcim európsky priemysel.

Komisia bude teraz požadovať vysvetlenie od čínskej vlády a príslušných trhových hráčov. Čínske ministerstvo obchodu medzičasom skritizovalo EÚ a vyhlásilo, že údajne dochádza k vážnym porušeniam práv čínskej strany. Peking sa navyše sťažoval, že mu vraj neboli poskytnuté adekvátne materiály potrebné pre konzultovanie celej situácie s euroúradníkmi.

Pri vyšetrovaní sa má preukázať, či automobilky v určitom časovom období obdržali dotácie od čínskej vlády a či tieto peniaze poškodili európsky priemysel. Bruselu začína oficiálne plynúť čas na rozhodnutie. Prípadné dočasné clá ako dovozná daň na čínske autá by sa museli zaviesť do deviatich mesiacov, zatiaľ čo finálne, dlhodobé clá by sa mali uplatniť najneskôr 13 mesiacov po začatí vyšetrovania.

Zdroj: Politico / foto: consumerbrandbuilders.com