Kým na starom kontinente je koncern VW považovaný za jedného z lídrov elektrickej mobility a v priebehu prvých dvoch kvartálov tohto roka Nemci globálne predali 321 tisíc elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast 48 percent, v porovnaní s Teslou zaostávajú.

Automobilka Elona Muska si za prvých šesť mesiacov 2023 pripísala skoro 890 tisíc registrácií (medziročne + 57 %) a v neprospech Volkswagenu vyzerajú aj výsledky čínskeho BYD (takmer 617 tisíc elektromobilov a + 91 %).

Práve BYD nedávno po tridsiatich rokoch dominancie vytlačilo Volkswagen z prvého miesta na čínskom trhu, ak by sme ale brali do úvahy len elektromobily, Wolfsburgu sa v poslednom čase nedarí držať krok s domácou konkurenciou.

Počas prvého polroka sa VW podarilo v Číne predať „len“ 62 400 batériových modelov. To je v porovnaní s minulým rokom pokles o 1,6 percenta, čím je ohrozený aj ročný obchodný cieľ 200 tisíc elektromobilov. Mimochodom, aj preto Nemci počas júla predávali model ID.3 v akcii v prepočte za 16 tisíc eur.

Čína nie je len najväčším svetovým trhom s osobnými automobilmi, ale to isté platí samozrejme aj pre elektromobily. Už z toho je zrejmé, že si VW nemôže dovoliť stiahnuť sa, zvolilo preto inú stratégiu, ktorú mnohí považujú za prehru nemeckého automobilového priemyslu, ale z pragmatického hľadiska dáva zmysel.

Wolfsburg založil novú spoločnosť Volkswagen Group China Technology Company, ktorá za 700 miliónov dolárov kúpi podiel automobilky XPeng. Za uvedenú čiastku formálne veľa nezíska, dostane za ňu necelých 5 percent akcií, zároveň ale vyvinie dva elektromobily pre domáce náročné „publikum“.

Číňania sú známi (okrem zvláštnej náklonnosti k extra predĺženým limuzínam rôznych tried a veľkostí) aj tým, že si potrpia na softwarovo prepracovanejšie elektromobily, od ktorých vyžadujú perfektnú konektivitu, respektíve pripojenie napríklad na sociálne siete.

Na rýchlo rastúcom trhu navyše Volkswagenu rastie masívna konkurencia zo všetkých strán a do vývoja dramaticky zasiahla tiež cenová vojna rozpútaná okrem iného tiež Teslou.

Aby VW uspelo, zapojí do hry spomínané nové vývojové centrum, ktoré je svojou veľkosťou hneď za centrálou a bude zamestnávať minimálne 2000 ľudí. Výsledkom ich práce majú byť nové batériové modely „s intuitívnym ovládaním, plnou konektivitou a inteligenciou“.

Volkswagen už ústami svojho najvyššieho šéfa, generálneho riaditeľa Olivera Blumeho, oznámil, že vozidlá vyvinuté v spolupráci so značkou XPeng sa budú predávať aj mimo Číny, nepotvrdil však zatiaľ, či dorazia aj do Európy. Autá by mali byť hotové v roku 2026.

Audi zatiaľ nekomentuje

A ako do nových plánov s XPengom zapadajú vlastné meškajúce platformy PPE (pre Porsche a Audi) a SSP (pre celý koncern)? Nemci tvrdia, že sa v zásade nič nemení. Audi začne elektromobily pre čínsky trh a postavené na PPE vyrábať v roku 2024 a SPP sa dostane do hry v roku 2026.

Evidentne to však nie je dosť rýchle, keď Audi vyrazilo na nákupy hotovej platformy do Číny a koncern SAIC už potvrdil, že sa dohodlo práve s ním. Presnejšie povedané s jeho značkou IM Motors a produktom, na ktorom sa okrem Zhangjiang Hi-Tech podieľa tiež technologická skupina Alibaba. Je nutné ale dodať, že Audi zatiaľ túto dohodu nekomentovalo.

zdroj: Automobilwoche, VW