V prvom rade by sme mali upozorniť, že Toyota predstavuje osemvalcové stroje GR GT a GT3 ako predprodukčné prototypy, ktoré sa môžu od sériového prevedenia ešte líšiť. Dodávky zákazníkom začnú až v roku 2027, takže japonský koncern má priestor aj na relatívne väčšie zmeny.
Tretie auto s logom Lexusu je prezentované ako koncept a na rozdiel od prvých dvoch áut mení klasický spaľovací motor za elektromotory a batériové články.
Do rybníčka známych firiem
Toyota vcelku logicky pomenovala svoj najnovší prírastok skratkou svojej športovej divízie Gazoo Racing a pridala k nej vcelku zrozumiteľný dodatok v podobe písmen GT. Skratka za skratkou môže niekoho mýliť, v tomto prípade to ale berte ako nepodstatný detail.
To dôležité je, že Toyota si týmto otvára nové dvere, ktoré mainstreamovú značku vpúšťajú do triedy, kde operuje normálne Mercedes, Ferrari či Porsche.
Transaxle s elektromotorom
Japonská odpoveď na kupé AMG GT využíva podobne ako Mercedes dvakrát preplňovaný vidlicový osemvalec, dokonca so zhodným objemom 4,0 litra a mazaním so suchou vaňou. Podľa predbežných informácií máme pred sebou elektrifikovanú V8, ktorá prostredníctvom karbónového kardanu, automatu a samosvorného diferenciálu posiela na zadnú nápravu 650 koní. Osemstupňová prevodovka (systému transaxle s mokrou spojkou namiesto hydrodynamického meniča) násobí maximálny krútiaci moment 850 newtonmetrov.
Ak máte pocit, že tento výkon dnes príliš neohromí, máte v zásade pravdu. Toyota totiž hovorí, že ide o predbežné údaje a „konečné čísla môžu byť vyššie“. Mimochodom, elektromotor je namontovaný pred prevodovkou a jeho úlohou je v prvom rade vykrývať stratu výkonu pri radení.
Hliník a karbón
GR GT dostalo celohliníkový rám karosérie a vonkajšie panely vyrobené z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami. Presné parametre zatiaľ nečakajte, ale... Podľa Toyoty bude auto vážiť 1750 kg „alebo ešte o niečo menej“, počítajte s rozložením hmotnosti 45:55.
Novinka nie je práve kompakt. Má dĺžku 4820 mm, šírku 2000 mm, výšku len 1195 mm a rázvor náprav 2725 milimetrov. Vpredu i vzadu pracujú dvojité lichobežníkové ramená, nechýba karbón-keramický brzdový systém a GT je postavené na 20-palcových kolesách s pneumatikami s rozmermi 265/35 R20 vpredu a 325/30 R20 vzadu.
Dynamika je podobne ako iné údaje utajovaná, takže čas akcelerácie nečakajte. Maximálna rýchlosť však má byť na úrovni 320 „alebo viac“ kilometrov za hodinu.
Interiér čalúnený červenou kožou a alcantarou je zaujímavý v tom, že v ňom nenájdete jediný odkaz na Toyotu. Na venci volantu je logo GT, uprostred potom písmená GT. Podľa konštruktérov bol prioritou dobrý výhľad, pocit ochrany a tiež ideálna pozícia vodiča, ktorá má podporovať ovládateľnosť.
Lexus má trochu viac času
V prípade Lexusu máme informácií výrazne menej. Podstatné je, že Japonci potvrdili návrat označenia LFA. Vieme tiež, že novinka využíva hliníkové základy Toyoty, elektromobil však bude o niečo kratší, predbežne má dĺžku 4,7 metra.
Aj kvôli rovnako nízkej siluete s výškou pod 1,2 metra je zrejmé, že konštruktéri nemajú v pláne umiestniť akumulátor do podlahy. Toyota tiež naznačuje, že v aute by sa mali objaviť články s pevným elektrolytom, termín uvedenia na trh je však v tomto prípade otvorený, bez konkrétneho dátumu či roku. Odhaduje sa, že nové LFA by mohlo doraziť zhruba rok po GR GT, tj. v 2028.












































