Audi rozširuje ponuku motorizácií modelov A6 a Q5 o novú pohonnú jednotku – trojlitrový vznetový šesťvalec TDI s maximálnym výkonom 299 koní a najvyšším krútiacim momentom 580 newtonmetrov.
Nová V6 má interné typové označenie EA897evo4 a ponúkne hneď niekoľko elektrifikovaných komponentov. Tým prvým je reverzibilný alternátor, ktorý je s motorom spojený remeňom a zároveň má za úlohu štartovať spaľovaciu jednotku.
Čiastočne aj čisto elektricky
Audi dodáva, že pomáha motoru výkonom 24 koní a pomerne slušným krútiacim momentom až 230 newtonmetrov. Je to dosť na to, aby Audi s novým motorom 3.0 TDI V6 mohlo byť (pri parkovaní alebo manévrovaní v nízkych rýchlostiach) poháňané len elektricky, týmto štartér-generátorom.
Mild-hybridná technika pracuje so 48-voltovou architektúrou. Kapacitu zväčšeného akumulátora typu LFP (s lítiovo-železo-fosfátovými článkami) výrobca neuvádza, ale hovorí, že štartér-generátor je schopný nabíjať ho pri rekuperácii výkonom 25 kW.
Turbo i kompresor, len elektrický
Ešte zaujímavejšou súčasťou systému je kompresor, ten však nie je poháňaný od motora ale elektricky. Je napojený na 48-voltovú sústavu, je umiestnený za klasickým turbodúchadlom (s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek a medzichladičom) a Audi hovorí, že toto riešenie významne vylepšuje dynamiku. V nízkych otáčkach, keď turbo ešte nemá dostatočný tlak, kompresor dokáže bleskovo zvýšiť tlak vzduchu pred vstupom do valcov a významne tým zrýchliť reakcie na plyn.
Audi hovorí, že v porovnaní s predchádzajúcimi motormi s elektrickým kompresorom má najnovšia verzia výrazne väčší pracovný rozsah v celom rozsahu otáčok V6, čím zlepšuje tiež linearitu a rýchlosť nástupu výkonu. Len pre zaujímavosť – kompresorové koleso sa dokáže roztočiť na 90 000 otáčok za minútu v priebehu 250 milisekúnd!
Zvládne aj HVO
Pre motor to znamená maximálny plniaci tlak až 3,6 baru, pričom vrcholný tlak nastupuje približne o sekundu skôr ako v starých motoroch.
Aby toho nebolo málo, nová 3.0 V6 TDI bola navrhnutá tak, aby mohla spaľovať aj HVO, teda hydrogenované rastlinné oleje. Ide o syntetickú náhradu nafty, ktorá dokáže v závislosti na spôsobe výroby znížiť emisie CO2 o 70 až 95 percent. A spotreba?
V prípade Audi A6 vychádza priemer na 5,3 až 6,1 litra nafty na 100 km. Q5 je na tom len nepatrne horšie – berie podľa WLTP od 5,8 do 6,8 l/100 km.
zdroj: Audi

















































