Prehnane optimistická stávka na elektromobily (ale tiež ďalšie problémy spojené s čínskym a severoamerickým trhom) už dobehla Porsche, ktoré v treťom kvartáli tohto roka spadlo do červených čísiel. A tento stav začína mať veľmi nepríjemné dôsledky aj na sesterskú značku Audi.
Pokiaľ ide o budúcnosť Q7 či chystaného väčšieho nového modelu Q9, situácia je v zásade jasná. Obe veľké SUV dostanú spaľovacie motory. V prípade Audi A8 to mal byť elektrický pohon, lenže menší než očakávaný záujem zákazníkov o luxusné elektromobily urobil Nemcom vážny škrt cez rozpočet.
Koniec jasného smeru
Súčasná zastaralá A8 končí v roku 2026. Kedy dorazí jej nástupca, je však vo hviezdach. Ak si spomeniete na dvojicu konceptov Grandsphere a Skysphere z roku 2021, budúcnosť vrcholného modelového radu bola v tom čase jasne daná. Vlajková loď mala dostať elektromotory a batérie.
Táto technika však klientelu prestáva zaujímať, takže vlani generálny riaditeľ Audi Gernot Döllner otvoril otázku techniky pohonu budúcej A8. Inak povedané, spaľovací motor pre luxusnú limuzínu bol opäť v hre.
Porsche zastavilo vývoj K1 a to je pre Audi problém
Kde je problém? Na rýchly vývoj nástupcu s klasickou technikou Audi nemá čas. A súčasná generácia sa už nedá prepracovať, pretože platforma je skrátka zastaralá. „Modernizácia neprichádza do úvahy,“ nechal sa počuť hovorca automobilky pre nemeckú stránku Automobilwoche.
Elektrický pohon tiež nehrozí. Audi totiž chcelo využiť platformu chystaného veľkého SUV od Porsche s pracovným označením „Projekt K1“, ktoré malo doraziť v roku 2027. Lenže športová značka už oznámila, že jeho základy upraví tak, aby dostalo spaľovacie motory.
Ktorú platformu vybrať?
Audi bude musieť improvizovať a nájsť dočasné riešenie. Jednou z možností je použitie platformy MSB súčasného Porsche Panamera, ktorá ale tiež nie je najmladšia. Ďalšou alternatívou je PPC, teda nové šasi Audi, ktoré dostanú modely Q7 a Q9. A jedným z variantov môže byť tiež PPE, teda elektrická platforma, ktorú dnes využíva A6 e-tron, Q6 e-tron či Macan Electric.
Na zváženie je samozrejme aj úplne nový elektrický základ vyvinutý vo vlastnej réžii, lenže v takom prípade by nová generácia batériovej A8 dorazila bez podpory Porsche až okolo roku 2032.
Novú A8 tak skoro nečakajte
Aby sme to zhrnuli. Audi je v tejto chvíli v pasci a musí vymyslieť, ako sa z nej dostať. Potrebuje rozhodnúť, či vyvíjať A8 s elektrickým alebo spaľovacím pohonom a kde pre ňu zobrať platformu. Máme však koniec roka 2025, súčasná A8 končí o pár mesiacov a je zrejmé, že vedenie automobilky bude musieť rozhodnúť veľmi, veľmi rýchlo, ak si nechce týmto výpadkom spôsobiť chronické bolesti hlavy.
zdroj: Automobilwoche











































