Oficiálna verzia Porsche asi neprekvapuje. Automobilka jasne hovorí o novej tretej generácii, aj keď s dĺžkou 5052 mm, šírkou 1937 mm a výškou 1423 mm (teda v porovnaní s predchodcom prakticky rovnakými rozmermi) je zrejmé, že práve predstavená Panamera nevznikla na čistom liste papiera.

Od počiatku bude novinka dostupná s dvomi motorizáciami, neskôr samozrejme prídu ďalšie. Základom je Panamera a Panamera 4 s pohonom oboch náprav. Obe sú poháňané prepracovaným preplňovaným šesťvalcom s objemom 2,9 litra. Kým staré auto malo 330 koní a 450 Nm, nové ponúka 353 koní a rovných 500 newtonmetrov. S týmito parametrami zvládne štandardné auto stovku za 5,1 sekundy a má maximálku 272 km/h, štvorkolka zrýchli z miesta na 100 km/h za 4,8 sekundy a je nepatrne pomalšia (270 km/h).

Aktuálny vrcholom je zatiaľ Panamera Turbo E-Hybrid. Jej kompletne „prekopaný“ biturbo osemvalec s objemom 4,0 litra má podľa neoficiálnych správ pôvodný len blok, inak má ísť o úplne nový agregát. Motor produkuje systémových 680 koní a 930 Nm, pričom 190 koní a 450 Nm dodáva elektromotor integrovaný do prepracovanej 8-stupňovej automatickej prevodovky. Majú spoločnú olejovú náplň, ktorá chladí prevody i motor.

Samotná preplňovaná V8 dodáva 519 koní pri 6000 otáčkach za minútu a 770 Nm od 2330 do 4000 ot./min. V aute je integrovaná väčšia prídavná trakčná batéria s kapacitou 25,9 kilowatthodiny, ktorá podľa WLTP stačí na dojazd v čisto elektrickom režime na 76 až 91 kilometrov. V meste potom na 83 až 93 km.

Spoločnými silami dvoch motorov dokáže Turbo E-Hybrid vystreliť na stovku za 3,2 sekundy a dvojnásobok zvládne za 11,3 sekundy. Najvyššia rýchlosť – 315 kilometrov za hodinu. Spotrebu s vybitou batériou nepoznáme, ale s plne nabitou je to 1,2 až 1,7 litra benzínu a k tomu 27,5 až 29,9 kWh na 100 km.

Vo vozidle je namontovaná tiež 11-kW nabíjačka, takže batériu nabijete pri ideálnych podmienkach za 2 hodiny a 39 minút.

Ak vás zaujímajú ďalšie chystané motory, mnohé naznačuje Cayenne po modernizácii. Najslabší benzín-elektrický E-Hybrid má 470 koní a 650 Nm a vrcholná verzia ponúka 739 koní a kombinovaných 950 Nm. Netvrdíme, že Panamera bude mať rovnaké výkony, ale celkovo majú na trh doraziť až štyri hybridné verzie, zatiaľ čo v prípade súčasného auta boli „len“ tri.

Trochu ako low-rider

Asi najväčšou novinkou v Panamere je podvozok nazvaný Active Ride. Kým štandardné auto pracuje s adaptívnymi tlmičmi so samostatným ovládaním kompresie i odskoku, nové príplatkové odpruženie pre hybridy ich má tiež. Lenže každý tlmič má zároveň vlastné elektricky ovládané hydraulické čerpadlo! Auto si vďaka tomu ovláda individuálne prietok náplne a aktívne ovláda tlmiacu silu a napríklad bráni potápaniu prednej časti pri prudkom brzdení, jej zdvíhaniu pri ostrej akcelerácii a samozrejme náklonom v zákrutách.



Panamera však dokáže ešte viac. V športovom režime sa dokáže nakláňať ako motorka, teda v protismere klasického náklonu. Keď budete nastupovať, limuzína sa automaticky zodvihne o 55 mm, aby vám to uľahčila (áno, niečo podobné dokáže tiež Audi A8).

Autá vybavené týmto systémom nemajú žiadne klasické priečne skrutné stabilizátory, všetky pohyby kompenzuje Active Ride, pracujúci s napätím 400 voltov. Medzi kolesami vpravo a vľavo skrátka neexistuje žiadne priame mechanické spojenie, pokiaľ ide o zavesenie.

Z ďalšej výbavy stojí za zmienku príplatkové riadenie kolies zadnej nápravy, HD verzia maticových svetiel s viac ako 32 000 pixelmi na svetlo, ktorá dokáže opticky zvýrazniť jazdný pruh a má dosah až 600 metrov alebo displej pred spolujazdcom. Má uhlopriečku 10,9 palca a podľa potreby môže zobraziť napríklad aktuálne využívané výkonové rezervy. Umožňuje tiež ovládať informačný a zábavný systém a podporuje tiež streamovanie videa pri jazde. Aby obrazovka nerozptyľovala vodiča, nie je na ňu z jeho miesta vidieť.

Smutné správy máme pre priaznivcov „kombíku“ Sport Turismo. Porsche to v oficiálnej správe zatiaľ nepotvrdilo, ale v novej generácii táto karosárska verzia už nebude. 10-percentý podiel na celkových predajoch bol jednoducho príliš nízky a Nemcom sa jeho výroba nevyplatila.

Naopak nový model je na domácom trhu už v predaji. Najlacnejšiu Panameru si môžete objednať za 107 800 eur, štvorkolka vás vyjde na 111 900 eur. Za vrcholný Turbo E-Hybrid zaplatíte najmenej 192 500 eur, pričom prvé autá sa k zákazníkom dostanú v marci 2024.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

zdroj: Porsche