Porsche je v kríze a nemôže za to len slabý predaj áut v Číne. Športová značka totiž pred pár rokmi sebavedome oznámila, že do konca dekády postupne vylúči z ponuky spaľovacie motory a predpokladala, že bude stačiť, ak ich v elektrifikovanej podobe udrží vo svoje ikone – 911. Až na to, že to bola zjavne obrovská chyba a absolútne nepochopenie zákazníkov.
O Taycan klientela rapídne stráca záujem. Je verejným tajomstvom, že ho Porsche často vnucuje ako podmienku tým zákazníkom, ktorí si chcú objednať špeciálne najvýkonnejšie verzie 911. Nový batériový Macan sa nepredáva zďaleka tak dobre ako staršie prevedenie so spaľovacími motormi a navyše firma zrušila produkciu Boxsteru a Caymanu a chcela ich nahradiť elektromobilmi. Už teraz vie, že to neboli dobré nápady.
Porsche uznáva chyby
„V súčasnosti prežívame obrovské zmeny v automobilovom priemysle, preto Porsche komplexne reorganizujeme,“ nechal sa pred pár dňami počuť na stretnutí s akcionármi šéf Porsche Oliver Blume, ktorý zároveň vedie aj koncern Volkswagen. Čo to presne znamená?
Spomínate si na chystanú novú vlajkovú loď, ktorá mala byť nad modelom Cayenne? Mala pracovné meno K1 a išlo o čisto elektrické SUV. Porsche ho síce nezrušilo, ale Blume oznámil, že „SUV nad Cayenne dorazí výlučne ako auto so spaľovacími motormi a plug-in hybridným pohonom“! A to nie je všetko.
Generálny riaditeľ Porsche a VW oznámil, že Panameru a Cayenne budú vyrábať so spaľovacími motormi (s rôznym stupňom elektrifikácie) minimálne do 30. rokov! Pričom klasické jednotky dostanú aj nástupcovia súčasných áut.
Čo s elektromobilmi?
Porsche ich úplne nezruší, ale uvedie ich na trh postupne a neskôr, ako bolo pôvodne plánované. Doteraz chystaná nová platforma SSP 61 Sport, ktorú mala využívať K1 i elektrické náhrady Panamery a Taycanu, sa odkladá. Automobilku to bude stáť 1,8 miliardy eur, ale zatiaľ zastaví jej vývoj a podľa situácie ju uvedie až v priebehu budúcej dekády.
Už sa to nedá poprieť, staré plány boli naivné
Porsche týmto priznáva obrovský neúspech elektromobilov a svojich ambicióznych plánov postavených na tomto type pohonu. Len aby ste boli v obraze – v roku 2030 malo mať až 80 percent všetkých predaných Porsche čisto batériový pohon. Zákazníci však chcú zjavne niečo iné a ak automobilka nechcela skrachovať, musela kurz otočiť.
Nemecká značka zároveň podozrivo mlčí o elektrických nástupcoch 718 Cayman a Boxster. Kedy ich uvedie na trh, zatiaľ nespresnila, ale britský Autocar i nemecké zdroje naznačujú, že Porsche chystá nové benzínové verzie oboch malých športových modelov! A kým dorazia, automobilka podrží na trhu najostrejšie verzie RS a GT4 RS.
„Zaznamenali sme jasný pokles dopytu po elektromobiloch a berieme to na vedomie,“ dodal Blume. A to znamená okrem vyššie spomínaného aj vývoj nového Macanu so spaľovacími motormi.
zdroj: Automobiwoche, Autocar