Už to nie je len šéf Mercedesu, Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) či príslušenstva (CLEPA), prípadne Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA)... Proti zákazu spaľovacích motorov sa aktuálne verejne postavilo tiež BMW prostredníctvom svojho najvyššieho šéfa, ktorý sa rozhovoril pri premiére elektrickej iX3.
„Súčasný systém (zákazu spaľovacích motorov od roku 2035 – pozn. red) máme len preto, lebo je ľahké ho vysvetliť verejnosti,“ pripomenul šéf BMW, Oliver Zipse, pred skupinou novinárov. „Spaľovací motor má výfukovú koncovku, stačí na ňu len poukázať. To však nestačí.“
Jednoduché riešenia nie sú vždy správne
Podľa Zipseho hrozí, že sa zákazom spaľovacích motorov európsky automobilový priemysel zosype. „Ak opustíme súčasný systém, náš priemysel sa zmenší na polovicu. Dopadne tak len preto, že sme si zvolili zjednodušené riešenie,“ čím generálny riaditeľ naráža na prosté paušálne zrušenie klasického pohonu.
Oliver Zipse hovorí, že chystané nariadenie je chybné, pretože sa zameriava len na výfukové plyny a vzťahuje sa len na nové automobily. „To je v skutočnosti veľmi malá, zanedbateľná časť. Neberieme do úvahy dodávateľské reťazce, neberieme do úvahy palivá, ako sa auto používa, alebo čo sa s ním stane na konci jeho životného cyklu. Ignorujeme všetko a ukazujeme len na výfuk,“ dodal Zipse.
BMW navrhuje technologickú otvorenosť
„Je to absolútne absurdný systém a jediný dôvod, prečo existuje, je ten, že už existuje. Status quo je obvykle taký silný práve preto, že je to status quo. To ale neznamená, že musí byť správny,“ hovorí šéf BMW.
Mníchovská automobilka preto vypracovala vlastný návrh, ktorý podľa Zipseho spočíva „v nahradení prístupu založeného len na elektromobiloch za technologickú pluralitu,“ teda za systém otvorený aj iným typom pohonu.
Nikto nás nenasleduje, pretože sme sa nerozhodli správne!
„Všetko sa počíta, ak to povedie k redukcii CO2. Môže to byť bežný spaľovací motor, plug-in hybrid či technológia s predlžovačom dojazdu, ktorý poznáme z Číny. Najdôležitejším faktorom budú elektromobily, ale prispieť k obmedzeniu emisií už dnes môžeme rôznymi cestami.“
Oliver Zipse rovno vyzval, aby EÚ zmenila chystaný zákaz. „Nestanovujte konkrétny termín. Európska únia sa rozhodla nesprávne. Verila, že ostatné regióny, ako je Čína či Spojené štáty, sa k nej pripoja, tak ako sa to dialo posledných 40 rokov. Tentokrát nás však nikto nenasledoval, pretože naša legislatíva nie je správna. Sme jediní na svete, kto zakázal jednu konkrétnu technológiu bez toho, aby mal lepšie riešenie,“ poznamenal šéf mníchovskej značky a rovno naznačil, čo sa stane, ak únia plány neprehodnotí. „Zákazníci si ponechajú staré autá oveľa dlhšie. Nevymenia ich. Potom ale v odvetví nečakajte inovácie. Chceme technologickú otvorenosť a žiadny konečný termín!“
Nie priamym vládnym dotáciám!
Pozoruhodný je tiež názor Olivera Zipseho aj na štátnu podporu. Kolegom z Autocaru odkázal, že je „absolútne proti“ vládnym dotáciám na elektromobily, ako sú tie, ktoré boli nedávno zavedené napríklad v Británii. „Je to príliš drahé, nerobte to. Časom ich budete musieť zastaviť, ako sme to urobili v Nemecku. Niečo iného sú daňové stimuly či podpora elektrickej energie. To sú dva hlavné faktory rozhodujúce o nákladoch na auto,“ uzatvoril debatu Oliver Zipse.
zdroj: Autocar