Proti zákazu spaľovacích motorov (prostredníctvom emisií CO2) od roku 2035 neprotestuje spoločne už len Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) a Európska asociácia automobilových dodávateľov (CLEPA), ale aktuálne sa k nim otvorene pridáva aj Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA).
Tieto organizácie aj zástupcovia najväčších automobilových koncernov svorne tvrdia, že koniec spaľovacích motorov od roku 2035 je nereálny a ak na ňom bude Európska komisia trvať, spôsobí zrútenie trhu!
Revidujte plány, inak zničíte automobilový priemysel
Šéf ACEA a zároveň generálny riaditeľ Mercedesu, Ola Källenius, hovorí, že sa automobilový priemysel rúti plnou rýchlosťou proti múru, vyzýva k technologickej pluralite a varuje, že bezhlavé uprednostňovanie ideológie na úkor ekonomiky bude mať tragické následky.
Mnohí aj kvôli vyššie uvedeným výzvam dúfali, že Európska komisia bude schopná revidovať svoje plány, prispôsobiť politiku aktuálnej situácii na trhu a priebežnému vývoju, ktorý naznačuje, že motoristi nie sú z elektromobilov zďaleka takí nadšení ako európski politici. Prvý strategický dialóg medzi politikmi a zástupcami priemyslu, ktorý prebehol tento týždeň, však ukázal pravý opak.
Leyenová sa zatiaľ tvári neoblomne
Aj keď schôdzka nebola verejná a Európska komisia zatiaľ nevydala žiadne oficiálne stanovisko, zdroje blízke šéfke EK, Ursule von der Leyenovej, naznačujú, že Komisia aj jej predsedníčka naďalej považujú postupné ukončenie výroby spaľovacích motorov do roku 2035 „za dosiahnuteľné“.
Von den Leyenová tým v podstate povedala, že sa EÚ od nulových emisií v uvedenom termíne neodchýli, predbežné správy ale naznačujú, že rokovania týmto len začínajú.
Chýbajú ciele odrážajúce realitu
Sklamanie z prvého stretnutia neskrývala ani šéfka Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA) Hildegard Müllerová, nádej ale evidentne nestráca.
„V rámci nasledujúceho strategického dialógu, ktorý je naplánovaný na december, je nutné dosiahnuť jasnejšie výsledky. V prvom rade potrebujeme zosúladiť ciele s realitou,“ dodala Müllerová za nemecké firmy, v ktorých sa kvôli nútenej transformácii automobilového priemyslu vo veľkom prepúšťa.
Ďalšie kolo už v decembri
Nemecký Automobilwoche naznačuje, že Komisia uznala niektoré výhrady a údajne je pripravená urobiť kompromisy, z piatkového stretnutia ale konkrétne zámery nezazneli. Preto momentálne nie je jasné, či sa európsky automobilový priemysel bude môcť po roku 2035 spoliehať na plug-in hybridy, elektromobily s predlžovačmi dojazdu alebo dokonca výlučne spaľovacie motory poháňané syntetickým palivom.
Účastníci schôdzky podľa stránky Automobilwoche oceňujú, že ďalšie stretnutie je naplánované už na december. Pôvodne totiž malo prebehnúť až na jeseň 2026. Aj preto napríklad VDA očakáva, že by jednania mohli viesť k reformám.
Inšpirácia z Číny?
Za automobilky a ich dodávateľov sa už postavili aj mnohé politické frakcie Európskeho parlamentu. Platí to napríklad pre jednu z hlavných skupín, konzervatívna frakcia EPP (European People's Party), ktorá je silných zástancom opustenia nulových cieľov CO2, ale zároveň zdôrazňuje, že nemá nič proti elektromobilom.
Podľa EPP by mali byť hybridy, vozidlá s predlžovačmi dojazdu a motory na syntetické palivá oddelené od klasických áut so spaľovacími motormi. Alternatívne pohony by mali byť považované za zvláštnu skupinu automobilov, podobne ako sú v Číne vyčlenené takzvané NEV (New Energy Vehicle), medzi ktoré nepatria len elektromobily.
Mocný spojenec!
A aby sme nezabudli, proti Európskej komisii, respektíve na stranu protestujúcich sa postavili tiež odbory! EPP považuje nemecký IG Metall – najväčšiu odborovú organizáciu v Nemecku a zároveň jednu z najsilnejších odborových centrál na svete – za svojho spojenca. A v spoločnom prehlásení VDA sa odbory (ktoré sú obvykle v opozícii s vedeniami automobiliek) tiež prihlásili k zmierneniu prísneho zákazu spaľovacích motorov.
zdroj: Automobilwoche, ilustračné foto: Európska komisia