A to by sme ešte mali dodať, že španielsky motor je schopný dosiahnuť uvedený výkon bez preplňovania...

Asi ste z úvodnej fotografie a detailných informácií pochopili, že zamestnanci z INNengine zo španielskej Granady nepredstavili teoretickú myšlienku. Vývoju sa venujú roky, skúšobné agregáty majú dávno hotové, sú plne funkčné a jeden z nich je momentálne testovaný v Mazde MX-5.

Ešte menšie verzie motorov Španieli skúšajú v modeloch lietadiel. Napríklad jednotka nazvaná REX-B má objem len 125 centimetrov kubických, ale je schopná vyprodukovať 22 koní pri 6000 otáčkach za minútu.

Aby ste si urobili obrázok o tom, ako produkty INNengine pracujú, pozrite sa na priložené video, kde okrem iného nájdete aj animácie, ktoré mnohé vysvetlia. A asi by sme mali dodať, že v zásade nejde o také prevratné riešenie, ako by sa mohlo zdať.

Valce s dvojicami protibežných piestov sme pred dvoma rokmi videli pracovať v podobnom experimentálnom dvojtakte od firmy Achates Power, pričom sériovo sa analogické motory objavili v tankoch T-64 či v bombardéroch nemeckého Junkersu nacistického Nemecka. Jeden dôležitý rozdiel medzi novinkou a staršími riešeniami ale existuje.

Motor INNengine nemá ojnice ani mechanicky prepojené kľukové hriadele. Namiesto je lineárny pohyb piestov transformovaný na rotáciu prostredníctvom dvoch oscilačných alebo možno skôr vačkových (kvôli zníženiu hmotnosti čiastočne dutých) diskov.

Ich profil určuje spodnú i hornú úvrať piestov a pozoruhodné je, že jednu z týchto dosiek je možné hydraulicky posúvať v axiálnom smere, čím je možné rýchlo a veľmi efektívne meniť kompresný pomer. A práve vďaka tomu je INNengine schopný spaľovať rôzne typy paliva. O nafte Španieli nehovoria, ale s dostatočne nadimenzovaným blokom i vstrekovacími jednotkami a samozrejme prídavnými žeraviacimi sviečkami by to nemal byť problém.

V zásade tu ale nájdete klasické zapaľovacie sviečky a motor môže okrem benzínu fungovať i na vodík a tipujeme, že si podobne hravo poradí tiež s LPG, zemným plynom či syntetickými palivami.

Zaujímavé tiež je, že podľa INNengine je nový motor perfektne kultivovaný. Nepotrebuje žiadne vyvažovacie hriadele a produkuje len minimálne vibrácie. Ako sme už spomenuli, táto jednotka nemá žiadne ventily, pričom otváranie a zatváranie nasávacích i výfukových kanálov majú na starosti piesty.

A pretože nasávanie je spojené s kompresiou a expanzia s výfukom, môžeme hovoriť o dvojtakte.

Ak vás zaujíma, kedy sa INNengine objaví v osobných automobiloch, musíme dodať, že netušíme. Španieli však podľa všetkého nemajú v pláne používať ho klasickým spôsobom. Podľa nich je kompaktná jednotka s nízkou váhou a vysokým výkonom v pomere ku hmotnosti ideálnym riešením pre elektromobily, v ktorých môže poháňať generátor elektrickej energie a slúžiť na predĺženie ich dojazdu.

Ďalším dopravným prostriedkom, ktorý by mohol využiť motory INNengine sú drony. Autori tvrdia, že na rozdiel od elektromotorov a ťažkých batérií, ktoré vydržia pracovať maximálne pár desiatok minút, môže dron poháňaný efektívnymi štvorvalcovými osempiestovými jednotkami lietať hodiny. Práve pre ne je určený motor s objemom 700 cm3, ktorý má identických 120 koní, 244 Nm a hmotnosť len 38 kg.

zdroj: INNengine