Geniálny, skromný, zapálený. Hviezdny dizajnér sa narodil v roku 1938 a svoju kariéru naštartoval ako návrhár nábytku pre slávne nočné turínske kluby. Bol známy tým, že tajne predával latinské a grécke knihy rodičov, aby si za utŕžené peniaze mohol nakúpiť literatúru zameranú na strojárenstvo či dizajn, napríklad „Endotermické motory“, ktorú napísal ďalší chýrny Talian, Dante Giacosa.

Prvé miesto sa mu podarilo získať v Carrozzeria Marazzi v Miláne a zlom v jeho kariére nastal v roku 1965. Ako 27-ročný začal pracovať ako riaditeľ štylistiky pre Carrozzeria Bertone. Nešlo to však tak jednoducho, ako dúfal.

Pri prvom pokuse ho vtedajší šéf u Bertoneho – Giorgetto Giugiaro – odmietol. V prvých prácach Gandiniho talent nevidel. Onedlho však Giugiaro z firmy odchádza a mladý dizajnér je dosť odhodlaný na to, aby krátko potom opäť stál v kancelárii Nuccia Bertoneho. A tentokrát to vyšlo.

Ako sa hovorí, zvyšok je história. Gandiniho prvou úlohou bolo dokončenie Lamborghini Miura, ktorú Giugiaro nechal rozpracovanú. Aj preto nie je tento automobil pripisovaný len jeho úžasne kreatívnej mysli. Potom však v priebehu 15 rokov vytvorí nezabudnuteľné klenoty. Alfa Romeo Montreal, Maserati Khamsin, Ferrari 308 GT4, Lamborghini Espada či Countach, vrátane jeho dohora otváraných dverí, ktoré pôvodne vymyslel pre Alfu.

Tak trochu plachý muž sa začiatkom 80. rokov osamostatní, zakladá s manželkou štúdio CLAMA Srl a pustí sa do spolupráce s francúzskymi automobilkami. Navrhne pôvodný Renault 5 a z jeho pera pochádza tiež jeden z najznámejších nákladných automobilov, Renault Magnum.

Ak vás zaujíma, pod čím je Gandini podpísaný, prikladáme krátke video z výstavy „Marcello Gandini. Skrytý génius“, z roku 2019. A verte tomu, že aj toto je len malý zlomok z jeho tvorby.

Česť jeho pamiatke

Je paradoxné, že superšporty síce navrhoval, ale nikdy ich nešoféroval. Stál bokom, venoval sa svojej práci, víziám.

O jeho úmrtí aktuálne informovala talianska televízia RAI a podľa predbežných informácií by sa mal pohreb konať už v piatok alebo v sobotu. Život ide samozrejme ďalej, ale aj tak... ďakujeme, Marcello.

zdroj: Lamborghini, BMW, RAI