Prečo to v minulosti malo zmysel?

Najzásadnejším dôvodom bola vysoká tvorba odpadového tepla. Motory s nepriamym vstrekovaním nemali takú vysokú efektivitu, ako moderné s vysokotlakovým priamym vstrekovaním, a skutočne sa začínali zahrievať už na voľnobehu. Stúpala nielen teplota vody, ale aj oleja. Niektoré autá, ako napríklad BMW 525 tds E39 alebo Nissan Patrol Y60 mali hlavy valcov extrémne náchylné na popraskanie. Pomalé zahrievanie bolo v ich prípade vyslovene nevyhnutné. Ďalším dôvodom boli hustejšie motorové oleje, ktorým chvíľu trvalo, než sa dostanú na všetky potrebné miesta. V prípade moderných olejov s viskozitou 0W-30, 0W-20 alebo 0W-16 to už vôbec nie je aktuálne. Moderné motory majú oveľa menšie vôle, piesty majú nižšiu tepelnú rozpínavosť. 

Nadmerná záťaž batérie a alternátora

V mrazivé ráno naštartujete auto, pôjdete sa ešte osprchovať, či dať kávu... Prípadne ho necháte štvrťhodinu vrčať pred odchodom z návštevy. V aute je teplo, z okien zmizla rosa aj námraza a vy máte dobrý pocit, ako ste všetkému pomohli. Pravda je taká, že moderné  auto celý čas kúrilo na elektrinu. Alternátor a batéria dostali poriadne zabrať, aby zohriali vzduch v interiéri, no voda ani olej optimálnu teplotu rozhodne nedosiahli.

Motor je plný vody a kyselín

V bežiacom motore, ktorý nie je zahriaty na prevádzkovú teplotu, vzniká nedokonalé spaľovanie. To znamená, že sa zapĺňa vodným kondenzátom, ktorý sa nedokáže odpariť a kyslými splodinami. Výsledkom je riedenie oleja, zhoršené mazacie vlastnosti a upchávanie kanálikov. 

Zanášanie karbónom a výfukovými sadzami

Ďalším dôsledkom nedokonalého spaľovania je karbón, ktorý sa hromadí v saní, turbe, EGR ventile, piestnych krúžkoch, ventiloch a ďalších častiach motora. Nespálené sadze upchávajú katalyzátor aj filter pevných častíc.

Ako správne zahriať motor?

Nasadnite do auta, naštartujte, pripútajte sa a za pár sekúnd vyrazte na cestu. Motor nepodtáčajte, no zároveň šliapte na plyn rozvážne. Väčší výkon od auta nepožadujte. Veľa moderných áut (s výnimkou športových) nielenže nemá ukazovateľ teploty oleja, ale už dokonca ani vody. Výrobcovia pre šetrenie dávajú len drobnú modrú kontrolku o studenom motore. Dlho po tom, čo zhasne je motor ešte stále studený, nepripravený jazdiť na väčší plyn a vysoké otáčky.

Koncern VW Group našťastie stále dáva oba ukazovatele aj do bežných modelov. Voda by mala dosiahnuť teplotu aspoň 80 °C a olej 90 °C. Benzínový motor sa zahreje rýchlejšie, než naftový, ale spravidla platí, že keď sa dostanete za mesto na diaľnicu alebo okresku, už môžete ísť svižnejšie.

Zahrievali ste doteraz motor na voľnobehu?

Autu môžete do veľkej miery pomôcť dekarbonizáciou. Chemická je veľmi riziková a mnohým autám viac uškodila, než pomohla. Skúste radšej vodíkovú dekarbonizáciu, ktorá trvá asi hodinu a stojí 50-100 €. Prečistí auto od sania až po výfuk. Pomôže zlepšiť chod motora a zároveň zníži spotrebu, hluk aj emisie.

ZDROJE:  Svět Motorů  TipCars

NECHÁVATE PRED JAZDOU ZAHRIAŤ MOTOR NA VOĽNOBEHU?
  • Nie, nikdy to nerobím. ( 58% )

     

  • Áno, ale mám veľmi staré auto, kde sa na voľnobeh zohrieva voda aj olej. ( 0% )

     

  • Áno, mám moderné auto. ( 42% )

     

Odpovedalo 12 ľudí