Nikdy, ale vôbec nikdy si nekupujete Porsche 911 GT3 ako novinku. Niežeby to bolo zlé auto, to v žiadnom prípade. No po 911 GT3 fabrika vždy vypustí ešte väčšiu beštiu, Porsche 911 GT3 RS. Inak to nebolo ani v prípade aktuálnej generácie. A GT3 RS posúva hranice „pretekárskeho auta na každý deň“ o kus ďalej. Veď na Nordschleife zajazdila čas 7:20, čo je 5s rýchlejšie ako GT3. Svoje by o aute povedal aj továrenský jazdec Brendon Hartley, ktorý ho neraz preháňal na okruhu.

Porsche 911 GT3 RS zvládne Nordschleife za 7 minút a 20 sekúnd. To je o 5 s rýchlejšie ako 911 GT3.

Čo robí 911 GT3 RS najrýchlejším modelom vo aktuálnej ponuke 911-tok? Predovšetkým kombinácia nižšej hmotnosti a vyššieho výkonu ako má 911 GT3. V novej RS z plochého atmosférického 4,0 litrového 6-valca vytlačili rovných 500 koní (368 kW) pri 8250 ot. a 460 Nm (pre porovnanie Porsche 911 GT3 má 475 k a 440 Nm). Dobre vidíte, žiadne turbo, do Porsche 911 GT3 RS montujú atmosférický motor a áno, auto tak dostali do pozície jedného z posledných neprepĺňaných športiakov na trhu.

Výkon nie je všetko a v Porsche to vedia, takže nasadili odtučňovaciu kúru. Po prvýkrát použili horčíkovú strechu. Tá spolu s karbónovou kapotou, vekom motora a ďalšími odľahčenými dielmi stojí za úsporou 10 kg oproti štandardnej GT3. Pomocou ľahkej strechy nielenže znížili hmotnosť, ale aj ťažisko auta, čím vylepšili už aj tak výborné jazdné vlastnosti. Karosériu zobrali z Porsche 911 Turbo a pridali aerodynamické a vylepšenia ako spliter, obrovské zadné krídlo, alebo šialené výduchy za prednými kolesami.

Porsche 911 GT3 RS spoznáte podľa veľkého krídla

Vzadu nájdeme 4,0 litrový plochý 6-valec, ktorý produkuje 500 k a 460 Nm. 911 GT3 RS z ním dá stovku za 3,3 s a dvestovku za 10,9 s.

Porsche sa postaralo o poriadnu nádielku, 500 koní a 1420 kg sľubujú kopec zábavy za volantom. Čísla novej 911 GT3 RS to potvrdzujú, zrýchlenie na stovku za 3,3 s, na dvestovku za 10,9 s a topspeed 310 km/h. Auto sa nestratí ani v šprinte, štvrť míle zvládne za 11,2 s.

V kabíne Porsche 911 GT3 RS vychádzali zo 911 GT3. Sedadlá však vymenili. Škrupiny, ktoré tam nájdete teraz majú pôvod v karbónových škrupinách z Porsche 918 Spyder. Príplatkový Sport Chrono Package, už nie je len o stopkách, pridali aj aplikáciu do smartphonu, ktorú volajú Porsche Track Precision. Appka okrem času kola zaznamenáva kopec ďalších parametrov, ako rýchlosť auta, priečne preťaženie, zrýchlenie, či spomalenie.  Dáta potom môžete porovnávať s ostatnými jazdcami.

Strechu 911 GT3 RS vyrobili z horčíka

Porsche 911 GT3 RS si môžete objednať už teraz. Cenu pre náš trh zatiaľ nepoznáme, ale v USA bude stáť 175 900 dolárov a začnú ju predávať v júli 2015.

Porsche 911 GT3 RS

Vonkajšie rozmery: d = 4545 mm, š = 1880 mm, v = 1291 mm
Druh pohonu: Zadný
Zdvihový objem: 3996 ccm
Počet valcov: Plochý 6-valec
Maximálny výkon: 368 kW (500 k) pri 8250 ot.
Maximálny krútiaci moment: 460 Nm
Kompresný pomer: 12,9 : 1
Maximálna rýchlosť: 310 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 3,3 s
Zrýchlenie 0 - 200 km/h: 10,9 s
Koeficient odporu vzduchu: cd = 0,34
Spotreba mesto/mimo/mix: 19,2 / 8,9 / 12,7 l/100 km
Prevodovka: 7-stupňová PDK
Pohotovostná hmotnosť: 1420 kg bez vodiča
Brzdy: Vŕtané kompozitné kotáče, vpredu 6 piestikové, vzadu 4 piestikové strmene
Podvozok: Vpredu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie s natáčaním zadných kolies
Rozmery diskov: 9,5J x 20 vpredu, 12,5 J x 21 vzadu
Rozmery pneumatík: 265/35 ZR20 vpredu, 325/30 ZR21 vzadu
Rázvor: 2456 mm
Objem nádrže: 64 l
Objem kufra: 125 l
Cena: 175 900 USD