Odborníci na cestnú dopravu z celej planéty

Ohromné množstvo expertov od Japonska, cez Malajziu, Azerbajdžan, Spojené Arabské Emiráty, Taliansko až po USA, tisícky delegátov, odborníkov, študentov aj laikov sa prišli pozrieť do hlavného mesta Českej republiky, aby získali informácie o inováciách, vymenili si skúsenosti a obohatili sa o kontakty. "Na kongrese má Slovensko ôsme najväčšie zastúpenie,“ povedal minister dopravy SR Daniel Lančarič, ktorý bol jedným z rečníkov. Kongres nevynechal ani český minister dopravy, Martin Kupka. „Jedná sa o jednu z najvýznamnejších a najprestížnejších akcií tohto roka, a to nielen v oblasti dopravy. Do českej metropole, bez preháňania, zavíta skutočne celý cestný svet,“ pochválil podujatie český minister.

Stánok v Česko-slovenskom pavilóne mala spolu so Slovenskou cestnou spoločnosťou Žilinská univerzita. Prezentovala aj projekt predného brzdového svetla. Podporiť bezpečnostný prvok zeleného svetla v celosvetovom meradle prišiel dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov UNIZA, prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.. „Je tu tritisícpäťsto delegátov z celého sveta, pred ktorými vieme celosvetovo spropagovať predné brzdové svetlo. Dokonca vonku, pred hlavným vstupom, máme pristavené dve vozidlá s namontovaným predným brzdovým svetlom, pri ktorom sa neustále zastavujú ľudia a o projekt sa čulo zaujímajú,“ vysvetlil prof. Miloš Poliak. Veľkú pozornosť vyvolalo predné brzdové svetlo u delegátov zo združenia vo Francúzsku, ktoré je známe prepájaním univerzít s firmami. Predné brzdové svetlo budilo záujem aj u delegátov zo Spojených Arabských Emirátov, Španielska či Južnej Kórey.

Jedným z vystavených automobilov bolo pretekárske vozidlo rally pretekára z Čiech, Jana Černého. Ten je prvý ambasádor predného brzdového svetla na svete. Už niekoľko mesiacov jazdí s namontovaným svetlom počas viacerých súťaží. „Nedávno som vyhral rally Příbram. Som rád, že sme ako v prví vyhrali závod s namontovanými predným brzdovým svetlom,“ prezradil známy športovec. Ako priznal, jeho vozidlo so zeleným svetom vzbudzuje veľký záujem u fanúšikov. Je to pre nich oživenie a zároveň aj vidia, ako pretekár pribrzďuje a reaguje napríklad pred zákrutami. Hoci sa to môže zdať ako nevýhoda, keďže súperi môžu analyzovať jeho jazdu spätne na videách, zatiaľ sa mu darí vyhrávať. „Tento prvok je ďalšia vec, ktorá pomáha odhadnúť situáciu na ceste a máte možnosť zareagovať,“ podotkol Jan Černý.

Momentálne výskum predného brzdového svetla pokračuje, no profesor Miloš Poliak prezradil zopár detailov. „Môžem prezradiť, že z výsledkov, ktoré sme už zozbierali, hoci výskum ešte beží, tak vyše osemdesiat percent chodcov v Trenčíne a Žiline je veľmi spokojných s predným brzdovým svetlom. Zároveň sa potvrdilo, čo sme na začiatku predpokladali, že predné brzdové svetlo výrazne zvyšuje plynulosť cestnej premávky.“ uviedol dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity, prof. Miloš Poliak.