BMW 3 s interným označením F3x už klasicky patrí medzi nemeckú elitu, ako je Mercedes triedy C a Audi A4. 

Samotná trojka vo svojej šiestej generácii sa ponúka v troch karosárskych variantoch. Je to klasický sedan (F30) a tradičné kombi (F31), neskôr prišli s modelom GT (F34) a pre orientálnych zákazníkov si v Číne pripravili aj sedan s dlhším rázvorom (F35). S tým sa však u nás nikdy nestretnete. Ak by ste chceli coupé alebo cabrio, tak pre ne vytvorili samostatný rad označovaný ako 4. 

Dizajn

Pre BMW, ale vlastne aj pre ostatné nielen nemecké značky je typické, že vo veciach dizajnu skôr preferujú evolúciu ako revolúciu. A to je presne aj príklad šiestej generácie. Vychádza tak z tvarov predchádzajúcej, piatej generácie E9x, ale na druhej strane zapojili veľa kľúčových prvkov, vďaka ktorým si ich navzájom nepomýlite. Skôr si ju pomýlite s väčšou pätkou. A to najmä odzadu. Na exteriéri nepôsobí nič rušivým dojmom. Vonku je prítomné všetko typické: ľadvinky, štvorica okrúhlych svetlometov ukrytých pod jedným krycím plexisklom, zadné svetla tvarované do prevráteného L... Ak vám vzhľad bežnej trojky nestačí, môžete zvoliť kusy s príplatkovým M-Paketom, ktorý auto ešte viac zagresívni. Dovolím si tak tvrdiť, že trojka v M-Pakete nemôže v žiadnej farebnej kombinácii vyzerať zle. Až na verziu GT. Tej jednoducho neviem prísť na chuť. Nezapadá mi vôbec do filozofie BMW, ktorá je orientovaná skôr na vodiča. 3 GT v mojich očiach pôsobí ako mastodont. Nerozumiem akosi tým výtvorom od BMW. Ale zákazníkov si to nájde, takže krok vedľa asi nerobia. Nemusím všetkému rozumieť. 100 ľudí 100 chutí. Ja by som teda skôr volil model 4 Gran Coupé. Mimochodom, BMW 3 GT je vo vnútri priestrannejšie a má bezrámové okná. 

Interiér nie je priestranný. Je taký, ako je u BMW zvykom. Skôr by sme ho mohli zaradiť do kategórie stiesnený. Dokonca mám pocit, že miesta pre vodiča je ešte o trošku menej ako v prípade predchodcu. To však pre priemerne rozmerného Európana nebude isto problém. Použité materiály, dizajn, ergonómia ovládania. To všetko je po pár rokoch stále na vysokej úrovni. S týmto autom máte ešte stále pocit, že ste pánom vy, a nie auto ako také. 

Pozor však na výbavu. Základné kusy nepôsobia príliš vábne. Už len pár príplatkových prvkov môže vyvodiť dojem, že ste v úplne inom aute. Veľký pozor si dajte pri výbere sedadiel. Ak máte radi športovejšiu jazdu, voľte športové sedadlá. V tých klasických nenájdete dostatočnú oporu tela. Dovolím si povedať, že nájsť 2 navlas rovnako vybavené autá nie je vôbec ľahké.

Čo sa  týka rozmerov. Je to taká hra s číslami. Rázvor náprav ma sedan a kombi rovnaké. Je to 2 810 mm. GT je dlhšie, má 2920 mm rázvor. Dĺžka je v prípade F30 4620 mm, pre F31 to je 4624 mm a pre F35 je to 4 734 mm. Sedan a touring majú ostatné rozmery približne totožné. Široké sú 1811 mm a vysoké 1430 mm. GT je vysoké 1508 mm a široké 1828 mm
Základný objem kufra je výrobcom udávaných 480 litrov pre sedan, 459 litrov/1500 litrov pre touring, a pre GT to je 520 litrov v základe. Do nádrže zmestíte 57 litrov. 

Čo sa týka rozmerov, je to taká hra s číslami. Rázvor náprav má sedan a kombi rovnaké. Je to 2 810 mm. GT je dlhšie, má 2 920 mm rázvor. Dĺžka je v prípade F30 4 620 mm, pre F31 to je 4 624 mm a pre F35 je to 4 734 mm. Sedan a touring majú ostatné rozmery približne totožné. Široké sú 1 811 mm a vysoké 1 430 mm. GT je vysoké 1 508 mm a široké 1 828 mm.

Základný objem kufra je výrobcom udávaných 480 litrov pre sedan, 459 litrov/1 500 litrov pre touring, a pre GT to je 520 litrov v základe. Do nádrže zmestíte 57 litrov. 

Motory, prevodovky a pohon

O drvivej väčšine motorov môžeme rozprávať v superlatívoch. Až do momentu, keď začneme rozoberať spoľahlivosť. Majú však takmer vždy veľmi dobrý jazdný prejav. A vždy aspoň jedno turbo.

K benzínovým motorom pred modernizáciou v úplnom úvode poviem toľko, že majú 4 a viac valcov (po modernizácii aj 3!) . Pre prehľadnosť skúsim uviesť všetky motorizácie v tabuľke. Základ tvorila 1,6ka. Pre pokojnú jazdu možno vystačí aj ten. Ale na dlhé diaľky to bude skôr trápenie. Ja by som išiel minimálne do verzie s objemom 2 litre. Veľkoobjemové motory, ktorým nechýba výkon, dokážu s prehľadom jazdiť pod 10 litrov. 

Označenie Motor Objem Výkon Krútiaci moment Zrýchlenie Max. Rýchlosť Prevodovka
316i R4/16v 1598 136 220 8,9 210 6M / 8A
320i ED R4/16v 1598 170 250 7,6 230 6M / 8A

320i

R4/16v 1997 184 270 7,3 235 6M / 8A
328i R4/16v 1997 250 350 5,9 250 6M / 8A
335i R6/24v 2979 306 400 5,5 250 6M / 8A
M3 R6/24v 2979 431 550 4,3 250 6M / 7DKG
ActiveHybrid 3 R6/24v 2979 306 + 55 400+210 5,3 250 8A

Nafta 

Pod kapotou môžete nájsť 4- a 6-valcové radové motory. Jazda s nimi je veľmi príjemná a výkonovo fakt bohato postačuje asi najrozšírenejšia verzia 320 d ED s výkonom 120 kW (163 k). Všetko nad ňou vám určite vyčarí úsmev na perách. Vysokou spotrebou a občasným tankovaním vám v peňaženke určite prievan nespravia. Pri voľbe tej správnej motorizácie si dajte obrovský pozor na to, ktorý motor vyberáte, najmä čo sa týka spoľahlivosti. 

Označenie Motor Objem Výkon (k) Krútiaci moment (Nm) Zrýchlenie (s) Max. Rýchlosť (km/h) Prevodovka
316d R4/16v 1995 116 260 10,9 202 6M / 8A
318d R4/16v 1995 143 320 9,0 212 6M / 8A

320d ED

R4/16v 1995 163 380 8,0 230 6M / 8A
320d R4/16v 1995 184 380 7,5 235 6M / 8A
325d R4/16v 1995 218 450 6,8 245 6M / 8A
330d R6/24v 2993 258 560 5,6 250 6M / 8A
335d R6/24v 2993 313 630 4,8 250 8A (iba XDrive)
 

Ak ste šporovlivý človek, pre vás boli ako stvorené vozidlá s paketom ED. V skratke to je EfficientDynamics, ktoré mali mierne upravenú aerodynamiku, iné kolesá a pneumatiky. 

Klasický zadný pohon pomaly vychádza z módy. Viac ľudí sa ho skôr bojí. Väčšina z nich prechádza na pohon 4x4 a s tým spojený X-Drive. Pohon všetkých kolies si radšej poriadne vyskúšajte a overte aj v techničáku. Je totiž v móde lepiť štítky XDrive na kufor. 

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazda s BMW 3 F3x je pre človeka, ktorý potrebuje auto cítiť, takmer rozprávková. Tým autám jednoducho nie je čo vytknúť. No klamal by som. Pár vecí sa nájde. Ale dá sa to ignorovať. Už bežný model poskytuje pre šoféra viac než dosť. Vyššie modely, čo sa motorizácie, ale aj výbavy týka, sa jednoznačne posadia na top priečky aktuálneho poradia.

Ešte stále sa držia pre BMW takej typickej kombinácie s motorom vpredu a pohonom zadnej, resp. oboch náprav. Keď už bude aj trojka raz vychádzať primárne ako predokolka, už to pre ortodoxných fanúšikov veľa znamenať nebude. 

V interiéri som veľké výhrady nenašiel. Možno len k základným sedadlám a k dráham manuálnej prevodovky. Je síce presná, ale dráhy ma dlhé a tiež je potrebná nie malá sila na zaradenie spiatočky. Je to typické asi pre všetky BMW, ktoré som jazdil. Na druhej strane je pravda, že sa manuálna prevodovka už aj z týchto áut vytráca. Ovládanie multimediálneho systému patrí skôr medzi tie lepšie a jednoduchšie. 

Jazda v noci je aj so základnou úrovňou xenónových svetiel príjemná. Halogénovú verziu som nikdy nejazdil, takže porovnať to s ňou neviem. LEDky prišli až modernizáciou. 

Spoľahlivosť 

Ešte stále aktuálna generácia BMW 3 je relatívne nové auto. Pár väčších alebo aj menších problémov medzičasom vyriešili. Na niektoré veci si však potenciálni majitelia budú musieť pripraviť pár peňazí bokom. Ak sa rozhodnete pre verziu s elektrickým posilňovačom riadenia, to vykazuje po čase a vyššom nájazde väčšie vôle. V prípade verzie Touring, počítajte s problémami piatych dverí. Vyskytujú sa pri nich aj mechanické aj elektronické problémy. Zadná časť karosérie sedan tiež nie je bez problémov. Trápi ju uchytenie zadných svetiel. Čím viac komfortnej výbavy auto má, tým väčšie problémy ho v budúcnosti čakajú. Niekoľkí majitelia museli riešiť svetelný modul LCM. Niekedy stačilo preprogramovanie, inokedy výmena. Obdobne aj automatická prevodovka ZF po mechanickej stránke výraznejšie problémy nemala, softvér ju však občas sklame. Vyrieši to väčšinou prepálenie riadiacej jednotky. 

Nápravy pri bežnom užívaní problémy zatiaľ nehlásia. Počítajte s tým, že hliníkové komponenty nebudú patriť medzi tie najlacnejšie. 

Benzínové motory s objemom 1,6 litra vyvíjali spoločne s PSA. Sú povestné svojimi problémami s rozvodmi, ktoré radi preskakujú. Prepĺňaný benzínový motor s objemom 2 litre s označením N20 sa vyznačuje problémami s mazaním. Veľmi rád sa zadiera. Problémy robí veľmi rado aj olejové čerpadlo. Tento motor je navyše chronicky známy aj problémami s cievkami. Pár majiteľov už stihli potrápiť aj vstreky. Ďalším častým problémom je celkom rýchla karbonizácia. 

Základné dvojlitrové naftové motory sú z radu N47. Ten je síce populárna medzi spotrebiteľmi, medzi automechanikmi je doslova nočnou morou. Okrem iného, tieto motory majú problémy s rozvodmi. To by nebol taký problém. Samotná sada nie je extra drahá. Problém je skôr v tom, že prístup je od strany prevodovky. Výmena je potom dosť pracná, čiže aj finančne náročná. Rovnako problémy sa vyskytujú aj s naftovým čerpadlom. K tomu si pripočítajte dvojhmotu, ktorá často povie posledné zbohom aj pri nájazde 100-tisíc km.  Poobzerajte sa preto po kusoch s motorom B47.

Ak chcete jazdiť na relatívne spoľahlivých baworákoch, zvoľte verzie so šesťvalcom pod kapotou. Naftové môžu potrápiť klasické veci, ako DPF a vstreky. Benzínové kusy väčšinou nemajú nalietané kvantá kilometrov.  Za tie prachy už však nájdete väčšie a zvyčajne lepšie vybavené 5ky (F1x).

Mohol by som konštatovať, že veľa nových zákazníkov siahlo radšej po verzii s pohonom 4x4. Tam si dajte veľmi veľký pozor na rozvodovku. 

Akosi nechápem, prečo umiestňujú VIN číslo na nových vozidlách (nielen BMW) pred tlmič. Je to miesto, ktoré býva veľmi často takpovediac na rane. 

Hodnotenie Autoporadca.sk

Príchod F30ky na konci roku 2011 priniesol nielen dizajnérske zmeny a inovácie, ale výrazne zasiahol aj techniku. Po prvýkrát  v histórii si už nemôžete kúpiť trojkový Baworák bez turba. Vrcholné verzie ako je 335i alebo M ešte jazdia so šesťvalcom, ale už s preplňovaním. Pre záujemcov o pohon všetkých kolies je v ponuke klasický  X Drive. Na začiatku produkcie sa však u niektorých modelov s X Drive vyskytoval problém pripomínajúci poruchu automatickej prevodovky, kedy auto zvyklo pri zmene prevodových stupňov alebo pružnom zrýchlení „kopnúť alebo trhnúť“. Oprava je finančne náročná. V ponuke boli manuálne prevodovky a tiež 8-stupňové automaty. Tie sú síce pomerne rýchle, ale pri pokojnej jazde citeľne podtáčajú motor.

Klady vozidla

  • mierny nárast vnútorného priestoru oproti minulým generáciám;
  • dobrý komfort jazdy, v rámci triedy nadpriemerné jazdné vlastnosti, dobré brzdy, presné riadenie;
  • pre nadšencov je tu stále možnosť zakúpiť výkonné šesťvalce;
  • pri nákupe nového auta tu boli doslova obrovské možnosti doplnkovej výbavy a individualizácie auta, takže aj na trhu jazdených vozidiel sa nájdu veľmi zaujímavé kusy;
  • možnosť vybaviť exteriér alebo interiér prvkami M-Paket, ktoré aj základným autám dodajú punc exkluzivity.

Zápory vozidla

  • ceny servisu nastavené prémiovému segmentu, pokiaľ plánujete využívať služby oficiálnych servisov, počítajte s tým, že máte BMW;
  • všetky ponúkané verzie motorov sú výlučne s turbodúchadlom, nehľadajte preto nič konštrukčne jednoduché a servisne nenáročné. Pri kúpe jazdenky s vyšším nájazdom nemusí byť cena za auto poslednou veľkou výhodou. Hľadajte kusy s plnou servisnou históriou a po prvých majiteľoch;
  • podvozok auta oproti predchodcom akosi vymäkol a stal sa húpavejším, aj keď stále patrí na vrchol segmentu;
  • základné sedadlá sú doslova biedne. Obzvlášť tie vpredu nemajú takmer žiadne bočné vedenie, pôsobia a fungujú ako ploché lavice z lacného auta. Taktiež základný volant pôsobí lacno a je pomerne veľký. Zámerom asi bolo prinútiť zákazníkov k príplatkovým výbavám, ktoré vedia cenu auta vystreliť výrazne vyššie;
  • vzhľadom na použitie turba vo všetkých motoroch v 3ke, buďte pri nákupe obozretní a nenechajte sa zlákať chipovanými kúskami. Ak chcete viac výkonu, vezmite rovno motor, ktorý Vás uspokojí vyšším fabrickým výkonom.

Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Kúpiť/nekúpiť 

Pri BMW 3 si musíte hneď stanoviť, čo vlastne chcete. Ak ste konzervatívec, ktorý nepotrebuje veľa priestoru na posádku, voľte sedan. Ak už potrebujete miesto pre kočík, zvoľte kombi - Touring. Ak hľadáte kompromis, možno bude pre vás to pravé modelová verzia 3 GT.

Auto je fakt super, keď ide. Zaslúži si 9 bodov. Potom prídeme na vzťah cena/protihodnota. A tak si začnem na jeden papier písať klady, na druhý zápory. A potom prídem na to, že na väčší motor jednoducho nemám a malý motor ma môže zruinovať na servise. S veľkým smútkom si u mňa trojka viac ako 7 bodov v tomto hodnotení nezaslúži.

Čo také BMW stojí? Ak chcete dvojliter naftu, v zahraničí ich kúpite za 8-tisíc. U nás štartujú zhruba na 12. Potom príde reč na 6-valcovú naftu, a tam sa cenovka v zahraničí pohybuje od 13-tisíc. Porcia kilometrov je viac než slušná. Za 6-valcový benzín zaplatíte vo svete minimálne 16-tisíc, a to len štartujete. Veľa? Málo? Ťažko povedať. Myslím si, že cena je vzhľadom na možné problémy už tak akurát... BMW 3 mimochodom patrí medzi tie najmenej spoľahlivé z nemeckej svätej trojky. Pri tomto aute platí dokonca dvojnásobne staré pravidlo: nie je problém auto kúpiť, problém je ho uživiť.