Recenzia Porsche Boxster S PDK SportChrono (987)

Boxster je už všeobecný pojem. Dnes každá baba zhruba vie, že je to porsche a ako vyzerá. Ešte nedávno to tak zďaleka nebolo. Medzi autíčkármi má Boxster cveng prakticky od príchodu prvej generácie 986 pred 14. rokmi. To najmä vďaka skvelým jazdným vlastnostiam a príkladnej ovládateľnosti.

Porsche Boxster S snáď ani nemože vyzerať lepšie :)

I. gen., žiaľ, výkonu na rozdávanie nemala ani vo verzii S. Ale pre svoje zdatnosti na bežných cestách a okruhoch sa Boxster okamžite stal etalónom stredneveľkých športiakov. Pozíciu imidžového a štýlového športiaku si však typ 986 získať nedokázal. Vôbec sa tomu nedivím. Aby mašina zabrala aj na parkovisku, či na ulici, musí mať viac, než len vyšportované telo. Potrebuje aj peknú tváričku, pekné oči... To prvému Boxsteru chýbalo. Napriek tomu sa predával ako teplé pečivo. To ma pre porsche teší, lebo pre všetkých klientov to boli mimoriadne rozumne minuté peniaze. Aj keď mnohí ho kupovali viac hlavou ako srdcom. To je však história...

Od roku 2005 je tu nový typ 987. Navyše, má za sebou minuloročné omladenie a teda, Boxster ešte nikdy nevyzeral lepšie. Vo ostrejšej verzii S s dobrými diskami a správnou farbou je to pre zmysly doslova návyková kombinácia. A presne taký sme krátko, ale intenzívne riadne prevetrali.

Neodškriepiteľným faktom ostáva, že v triede je Porsche Boxster, bez ohľadu na verziu naďalej etalón. Teraz už v každej oblasti, nie len v jazdných vlastnostiach. Výkonu má nadosťač, ba aj viac než treba :) Rozsahom výbavy, spracovaním, imidžom, trvácnosťou a malou poruchovosťou je aktuálny porsche drobec v celosvetovom meradle  vrcholom ponuky. To môžem tvrdiť bez preháňania. V oblasti jazdných vlastností mu asi môžu bezprostredne konkurovať len malé lotusy Elise, Exige a Evora. Tie totiž ako jediné majú v tejto lige motor pred zadnou nápravou. A verte-neverte, táto koncepcia je pre športiaky prosto najlepšia.

Porsche Boxster hrá vyššiu ligu než vyzerá. Je lepší než ste ochotní uveriť. Práve preto, že mnohí potenciálni klienti mu nedajú príležitosť, žije v tieni typu 911.

Boxster S je jedným z najlepšie ovládateľných a najzábavnejších áut vôbec

BMW Z4 je zábavnosťou a schopnosťami veľmi blízko, ľahšie driftuje, ale adekvátne silný Boxster nepojazdí. Nissan 370Z žiaľ osobne ešte nepoznám, Mercedes SLK a Alfa Romeo Spider sú viac o štýle, než športe. Ale, porsche si treba zaplatiť. Základný model s 2,9 l motorom a 6-stupňovým manuálom stojí akceptovateľných 48 600 €. Má slušných 188 kW (255 k), čo je viac, než kedy mala predošlá generácia. Ale viete ako to u nemcov chodí... Nič nedostanete zdara. A kto by chcel základnú verziu, ktorá nemá nič extra? Takže navyberáte si zopár vecí za 4 - 6 litrov a bez problémov pred sebou máte roadster za 55 000 €. Zistíte, že na 58 700 € začína Boxster S.

Úplne iné zviera! 3 436 ccm 6-valcový boxer pôvodne vyvinutý pre aktuálnu generáciu Carrera 997 má 228 kW (310 k). Je natrepaný špičkovými riešeniami: má variabilné sacie i výfukove potrubie, variabilné časovanie i zdvih ventilov, priame vstrekovanie paliva, kompresný pomer až neskutočných 12,5:1. Ponúka 228 kW (310 k) pri 6 400 ot, veľmi pekných 360 Nm pri 5 500 ot a točí 7 500 ot. Roadsteru dáva dynamiku porovnateľnú s ktoroukoľvek bežnou 911. Ba lepšiu, lebo Boxster má pohotovostnú hmotnosť pekných 1 355 kg, čo v tejto kombinácii dáva výkonovú hmotnosť len 5,94 kg/kW. A kolotoč začína odznova. Nechcete základ, takže konfigurujtete, až hop, a máte to za 66 000 €. To už vôbec nie je málo. Rovnaké bubáky síce dokáže stáť aj štedro nakonfigurované BMW Z4 35is, ale inak sa BMW so cenami prepĺňaných šesťvalcov pohybuje od 44 700 do 49 400 €, inými slovami cca o 5 000 € nižšie, SLK 350 BlueEFFICIENCY s výkonom 306 k je v ponuke od 52 750 €. Porsche je naozaj v každom smere iná liga. Ale bože aká, a ako len funguje!

Má niekto obavy, že Boxsterom sa pre odkladacie miesto nikam nedá cestovať? Myslím, že toto hovorí za všetko! Technicky má Boxster o vyše 100 l viac kufra ako 911...

Jazdné vlastnosti dosť opisujem vo video. Aj napriek obrazu a zvuku je to je naozaj ako lízať zmrzku cez sklo a predstavovať si ako chutí, keď vám to povedali. Ale čo už narobím? V mojom osobnom rebríčku patrí Boxster S v ovládateľnosti a pocitu z jazdy pre vodiča v prvej trojke! Pri ani nieviem koľko, iste vyše 300 vyskúšaných autách je to naozaj mimoriadna pocta. No zaslúžená.

Dokonalú polohu za volantom je škoda komentovať. Je ako urobená priamo pre vás! Až kým nemeriate viac než 190 cm... Porsche celkom oficiálne priznáva, že Boxster a Cayman nie sú pre basketbalistov :)

Prečo by však bolo čosi dokonalé, keď nemusí, však? Neviem ako je to možné, že perfektná, ostrá, rýchla, inteligentná samočinná prevodovka PDK má radenie +/- NA-O-PAK! Ide ma z toho poraziť. Neraz sa mi pri ostrej jazde stalo, že som chcel radiť presne opačne, ako by som mal. Kým pri brzdení to ani nie je problém, lebo miesto podraďovania dáte vyšší stupeň, pri prudkej akcelerácii je to hotové peklo. Radil som smerom nižšie, vo viere, že dám ďalší kvalt. Ešte, že tá chytrá vec sa dokáže tak bleskurýchlo kontrolovať, že žiaden zmätok vám vlastne nedovolí. Ale bože, to je naozaj taký problém dať to do auta OPAČNE?! Halóóó...

Radenie na volante je tiež trošku šlamastika. Pod pravým i ľavým palcom je možnosť tlačením radiť smerom hore, potiahnutím prstov rovnakého kúsku zozadu zas podraďovať. Dá sa na to síce zvyknúť, no mať dva gombíky a oboma mať možnosť radiť hore i dolu je už zanami. BMW od tohto systému upustilo už pred pár rokmi... Podľa mňa niet nad systém dve páčky na stĺpiku riadenia: ľavá -, pravá + a páka v kulise dopredu - a dozadu +. Ámen!

Najväčším nedostatkom Boxstera je opačná orientácia radenia prevodovky PDK na volante aj na radiacej páke.

Brzdy sú u Porsche kapitola sama o sebe. Už asi 30. rokov. Chalani v Štuttgarte prosto nevyrobia auto, ktoré by brzdilo horšie neš skvelo. Či už samotný brzdný účinok, minimálne vädnutie, perfektné dávkovanie a pocit pre vodiča na pedáli, to všetko je doslova príkladné. Porsche pravidelne vedie rebríčky najlepšie zastavujúcich áut zo 100 km/h na nulu. Boxster s brzdnou dránou tesne nad 34 metrov patrí k absolútnej svetovej špičke! Jeho brzdy dokážu doslova bolieť. Pritom sa bavíme o základných oceľových brzdách s rozmermi 318x28 mm vpredu a 299x24 mm vzadu. Veľmi podobné rozmery bŕzd dokumentujú skvelé rozloženie statického zaťaženia a v ďaka nízkemu ťažisku jeho minimálne posuny.

Brzdy pre Porsche už generácie produkuje Brembo.

Porsche Boxster, hlavne verzia S je neskutočne vydarený športiak! Úžasné auto! To treba do sveta doslova zakričať. To, že dokáže fičať viac než 270 km/h je nepodstatné. Zaujímavejšie je zrýchlenie z pokoja na stovku, ktoré model S dá za 5,4, a s balíkom SportChrono a PDK prevodovkou za 5,2 s a na dvesto za 18,4 s. To je už fajn zážitok. No to najdôležitejšie z hľadiska jazdnej dynamiky je podvozok, držanie stopy, skvelo odladené aktívne pruženie a prekvapivo tolerantne nastavená stabilizácia PSM. Navyše, vďaka bohu, že sa dá úplne vypnúť...

Až keď som sa riadne povozil pochopil som nasledovné: Nie len že dokáže pojazdiť všetkých svojich rovesníkov konkurenčných značiek (snáď s výnimkou Lotusov). Boxster má predpoklady a dokonca schopnosť pasovať sa a poraziť aj Porsche 911. Ak sa nebavíme o špeciálnych verziách 911-ky ako GT2, GT3 a modely RS, samozrejme... Naozaj je tak dobrý. Čo dobrý? Skvelý!

2010 Porsche Boxster S PDK SportChrono

PLUSY:

+ dizajn, imidž, štýl,
+ neopozeranosť,
+ zvuk motora,
+ motor (sila, ťah),
+ bohatá výbava elektroniky podvozka,
+ jedinečná koncepcia motor vstrede,
+ božské jazdné vlastnosti,
+ skvelá trakcia,
+ držanie stopy,
+ neskutočný účinok bŕzd.




MÍNUSY:

- cena a príplatky,
- orientácia radenia PDK prevodovky,
- spotreba pri ostrejšej jazde,

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Porsche = perfektné brzdy. Treba k tomu niečo dodať? Ich účinok je doslova šokujúci a nábeh dokonalý, prosto nádhera!