Parkur je slovo viacerých významov, dva základné sú si však veľmi blízke. Parkúr je miesto pre tréning jazdy na koni cez prekážky a tiež predstavuje novú disciplínu v nesúťažnom športe prekonávania zväčša mestských prekážok. Pozrite si na youtube.com videá po zadaní tohto hesla a z výkonov niektorých borcov doslova odpadnete. Tejto náročnej no úžasnej disciplíne sa venujú už aj mladí na Slovensku, ale nie o tom som chcel. :)

Už tri desaťročia čo len ja pamätám, sú u nás rozbité cesty v mesiacoch február a marec základný problém vodičov na celom území. Že je to tento rok doslova otrasné asi netreba prízvukovať. V Taliansku tak vypuklý problém iste nemajú. Napriek tomu tam vo svetoznámom štúdiu Italdesign minulý rok pripravili návrh ideálneho superšportu pre cesty strednej a východnej Európy. Stojí na báze Lamborghini Gallardo a volá sa Parcour. Supercoupé je ideálne pripravené zdolávať prekážky na našich znetvorených cestách.

Teoretická odpoveď na ideálny superšport pre bohatých Slovákov superšportový crossover. Prakticky je to Italdesign Parcour. Známe štúdio dnes už patrí Nemcom a ich posledné dva návrhy sú naozaj pozoruhodné, ba možno až výrobyhodné. Rovnako Italdesign Brivido z minulého roka a tohoročný Parcour by ideálne splnili potreby zámožných obyvateľov krajín východného bloku. Obe dobre pripomínajú moderné civilné zhmotnenia áut rely skupiny B pre 21. storočie pre povinnú homologáciu.


Pre skutočný úspech na našich cestách musí mať superšportový offroad patričnú svetlú výšku a dostatočné veľké kolesá s nie úplne supernízkym profilovým číslom. Parcour v oboch vyhovuje. Svetlú výšku môže vodič meniť ovládačom vnútri v rozsahu od 21 cez 25 až na 33 cm. Veľkosť pneu je tiež slušná, vpredu sú 275/45 R22, vzadu 305/45 R22. Vysokú odolnosť podvozka dokumentujú aj po dva tlmiče na každé koleso s pružením typu push-rod.

Keďže Parcour je vlastne radikálne prestavané Gallardo, iste tušíte čo sa skrýva pod zadnou kapotou. Dvojmiestny offroad-športiak má za sedadlami atmosférický V10 s objemom 5,2 litra známy aj z Audi R8 V10. To znamená aj rovnaké parametre 404 kW (550 k) a 540 Nm pri 6500 ot. Motor je spojený s dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou DSG a poháňa obe nápravy. Šprint na stovku prebehne ak treba len za 3,6 s, maximálka je viac než postačujúcich 320 km/h.


V Ženeve predstavili pre pôžitkárov hneď aj otvorenú verziu Parcour Roadster. Keďže Italdesign už nie je nezávislé štúdio, ale patrí pod koncern VW, jeho práce by mohli naznačovať, že v koncerne nad podobným autom aspoň nahlas uvažujú. Nemci totiž v ostatnom čase veľmi neradi vyhadzujú peniaze na nezmysly...