Zatvárať oči pred reálnou situáciou na trhu s autami by bola hlúposť, varujú analytici. Násilné presadzovanie elektromobility na poli výroby aj predaja je jedna vec, no reálne správanie zákazníkov zasa vec druhá. Ako sa totiž ukazuje, napriek prísľubom ku kúpe elektromobilu sa nakoniec aj v samotnom Nemecku považovanom za „výkladnú skriňu“ európskeho automobilového trhu, nakoniec veľká časť zákazníkov rozhodne pre auto so spaľovacím motorom. Praktické nevýhody elektrických áut prinášajú však aj ďalší efekt – obrovský rast dopytu po jazdených autách so spaľovacími motormi.

Za 10 rokov dvojnásobne

Ako uvádza DAT Report 2023, ceny jazdených áut na trhu medziročne narastajú rekordným tempom. „Ceny jazdených áut sa v priebehu 10 rokov zdvojnásobili,“ konštatuje hovorca DAT, Martin Endlein. „Hlavnými dôvodmi tohto javu je nízka ponuka nových aj jazdených áut so spaľovacími motormi podporená rýchlo rastúcim dopytom,“ dodal Endlein. Z výskumu vyplýva, že priemerná cena jazdenky v Nemecku bola v roku 2022 až 18 800 eur, zatiaľ čo v roku 2021 to bolo 15 800 eur. Tak masívne zdraženie áut už dnes odradilo od kúpy jazdenky až 13 % zákazníkov plánujúcich nákup jazdeného auta.

Rovnako problematická situácia je aj na trhu elektrických áut. O ich kúpe pôvodne uvažovali dve tretiny záujemcov o nové auto a až tretina kupcov jazdených áut. Až štyri pätiny všetkých záujemcov sa však nakoniec rozhodli pre cenovo dostupnejšie auto so spaľovacím motorom. Okrem ceny však boli pri elektrických autách na prekážku aj obmedzenia pri ich každodennom používaní. A najvážnejšie z nich? Nemcom najviac vadí ich krátky dojazd a veľmi dlhá doba nabíjania. S hustotou dobíjacej infraštruktúry paradoxne zákazníci už problém nemajú.

Martin Endlein upozorňuje, že z auta sa v EÚ stane čoskoro luxusný tovar, na ktorý dosiahne podstatne menej ľudí, než bolo zvykom ešte donedávna. Aj Nemecko preto čakajú obrovské investície do verejnej dopravy. Ani tam to však nebude jednoduchý a rýchly proces. Ako totiž uvádzajú dve tretiny obyvateľov žijúcich v mestách s celkovým počtom obyvateľov do 20 000 ľudí, verejná doprava je málo rozvinutá a jej sieť nedostatočná. Vo veľkých mestách sa na verejnú dopravu pozerajú optimistickejšie a viac ako polovica respondentov hovorí, že je na dobrej úrovni. „Vo veľkomestách, kde žije tretina všetkých ľudí, je situácia lepšia a lúčenie s autom tam bude jednoduchšie,“ konštatuje DAT Report 2023.

zdroj: Benzin Gespräche, Autohaus, DAT Report 2023