Keď v roku 1997 na autosalóne v Tokiu a o rok neskôr v Detroite ukázali koncept Z 07, čo bola takmer sériová podoba novej Z8, všetci novinári boli z dizajnu prekvapení. Jednoducho sa to k vtedajšej produkcii BMW vôbec nepribližovalo a bolo to podobne „uletené“, ako takmer o desaťročie skôr predstavená Z1.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Späť však k Z8. Povedali by ste, že na dĺžku tento roadster meria len 4,4 metra? Vodič sedí prakticky skoro na zadnej náprave, pred sebou má dlhú kapotu a krátky predný previs. To, čo definovalo tieto autá v minulosti, tu jednoducho zostalo.

I keď sa to nezdá, pohotovostná hmotnosť 1660 kg bola na svoju dobu vcelku vysoká. Samozrejme, nie je to MX-5, avšak treba brať ohľad na to, že automobil bol krátky a k tomu z veľkej časti z hliníka. Dnes by táto hodnota bola perfektná, avšak bavíme sa o 20 rokov starom a relatívne malom aute.

E52, ako znelo interné označenie, však nebolo určené na nejaké pretekanie na okreskách, či nemeckých Autobahnoch (diaľniciach). Jednoducho to bol diaľkový hltač kilometrov, jedinečné auto svojim zjavom a v konečnom dôsledku aj počtom vyrobených kusov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Keďže dizajn sa inšpiroval v modeli 507, tak aj interiér si ctil tohto predchodcu. Všetky informačné ukazovatele, ako rýchlomer, otáčkomer či teplomer vody boli umiestnené v strede palubnej dosky, aj keď to tak predchodca 507 nemal. Otočné ovládače mali tiež nádych minulosti, ovládače výhrevu sedadiel premiestnili z bežne používaného panelu v strede na stredový tunel hneď vedľa sedadiel. Trojramenný volant taktiež dizajnovo odkazoval na minulosť. BMW Z8 ste tiež mohli vidieť v niekoľkých filmoch, azda najznámejší je v klasickej Bondovke Jeden svet nestačí. Tu však Z8 dopadla veľmi neslávne, keď ju rozrezali na polovice.

Pod prednou kapotou nájdeme zážihový atmosférický vidlicový osemvalec so zdvihovým objemom 5,0 litra (aj keď má zdvihový objem 4941 ccm, označuje ho priamo BMW za 5,0 liter) a kódovým označením S62B50. Áno, správne, pochádza z vtedajšej M5 generácie E39, poskytuje 294 kW (400 k) a 500 Nm. S motorom je spojená 6-stupňová manuálna prevodovka a poháňa len zadné kolesá.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,7 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Automatická prevodovka v ponuke ani nebola, avšak jedna možnosť by tu bola. Volá sa Alpina Roadster V8.

Alpina Roadster V8

Alpina totiž vyrobila 555 modelov, ktorým dopriala „kúru“ podľa seba. Pre niekoho je to horšie, pre niekoho lepšie, avšak Alpina nikdy neupravovala motor z dielne BMW Motorsport s označením S (výnimka potvrdzuje pravidlo, a tou je Alpina B12 5,7 Coupe vychádzajúca z vtedajšieho BMW 850 CSI). Aj tu ste tak mohli mať upravený V8 so zdvihovým objemom 4,8 litra, avšak vychádzajúci zo vtedajšieho M62 z bežnej produkcie. Tento motor sa nachádzal aj vo vtedajšej B10 V8 S z generácie E39 a BMW neskôr tento motor používalo v prvej generácii BMW X5 4,8 iS.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor ponúkal 280 kW (381 k) a 520 Nm, teda viac, ako v B10 V8 S. Rovnako ako v tomto modeli, tak aj do Roadster V8 použili 5-stupňovú automatickú prevodovkou Switch-Tronic s radením na volante. Rozdiel bol ešte vo výslednom pomere v rozvodovke s uprednostnením zrýchlenia pred nižšími otáčkami motora vo vyšších rýchlostiach (použili prevodový pomer 3,38 miesto 3,08 na B10 V8 S).

Motor bol aj v Alpine B10 V8 S generácie E39

Od bežnej Z8 sa najviac odlišovala obzvlášť kolesami, kde použili odlišný dizajn, ako rovnako ďaleko od seba vzdialených 20 lúčov. Bolo ich 20, avšak boli rozdelené do 5 skupín po 4 lúče. Interiér bol tiež odlišný v použitom čalúnení, podľa toho čo si zákazník vybral. Nechýbali ani typické modré podklady na „budíkoch“, typické pre Alpinu.

Aj napriek vyššiemu krútiacemu momentu a len o niečo nižšiemu výkonu však automatická prevodovka zhoršila dynamiku. Zrýchlenie na 100 km/h tak poskočilo na 5,3 sekundy, maximálna rýchlosť bola obmedzená na 260 km/h (pričom Alpina väčšinou svoje modely neobmedzuje). Bola to tiež prvá Alpina, ktorú oficiálne predávali na severoamerickom trhu. Celkovo mali vyrobiť len 333 kusov, nakoniec sa číslo zastavilo na 555.

V interiéri sa "medze" nekládli.

A ako sa dnes trh pozerá na Z8 a Alpinu? Do roku 2003 vyrobili celkovo 5703 kusov, z toho spomínaných 555 patrilo Alpine. Najlacnejšie Z8 začínajú na približne 160-tisíc eur, tie najdrahšie sú za dvojnásobok. Alpiny si moc vyberať nemôžete. Na predaj je až jedna s cenovkou 235-tisíc eur. Takže ak by ste si mohli vybrať, ktorá by to bola? Z8 s „eSkovým“ motorom, alebo vzácnejšiu Alpinu? Pamätám si na jednu Z8, ktorá dlho parkovala v Bratislave na pôvodných EČV, asi stále od prvého majiteľa. Kam sa však stratila, to netuším, aspoň snáď putovala do suchej garáže.

Zdroj foto: BMW, Alpina, pinterest