10 a viac hodín nabíjania

"Nemáme problém s elektrinou," odkazuje nemecký minister hospodárstva Habeck. Nie je to však celkom pravda, sieť má svoje „úzke hrdlá“, ktoré sa v dohľadnej dobe môžu teoreticky prejaviť. Môže to viesť až k tomu, že Nemci priškrtia rýchlosť nabíjania, píše magazín Focus. V praxi by však nemalo dôjsť k obmedzeniu nabíjania počas noci.

Napokon, informácie, ktoré teraz unikli z prostredia nemeckej Federálnej sieťovej agentúry, nie sú až také prekvapujúce. Elektrifikácia automobilov naberá na obrátkach, Nemci používajú čoraz viac tepelných čerpadiel a iných „žrútov“ elektrickej energie. Výsledok? Nemecké elektrické siete sa ocitnú už čoskoro pod záťažovým testom.

Plán Nemecka má byť nasledovný: Ak bude sieť preťažená, prevádzkovatelia elektrických sietí by mali byť schopní zabezpečiť, aby tepelné čerpadlá a súkromné ​​nabíjacie stanice pre elektroautá dočasne dostávali menej energie.

Veľká výzva pre elektrické siete

Potvrdzuje sa, že elektromobilita bude významnou výzvou pre energetické siete a že aspoň čiastočné obmedzenia budú nevyhnutné, prinajmenšom v prípade súkromného nabíjania. V Nemecku sa o tom hovorilo už v lete a teraz toto opatrenie naberá reálnejšie kontúry. Minister hospodárstva Robert Habeck medzitým presunul zodpovednosť za túto tému práve na Federálnu sieťovú agentúru, ktorá spadá pod jeho ministerstvo.

Platí, že Nemci nechcú nikoho zo siete odpojiť úplne, no môže sa stať, že nabitie elektromobilu bude trvať oveľa dlhšie. Hovorí sa o hranici 3,7 kW. To by znamenalo drastické obmedzenie elektromobilov. Aj malý elektromobil s 30 až 40kW batériou by potreboval na jej nabitie približne 10 hodín. Veľké elektrické SUV by sa muselo nabíjať dvakrát dlhšie – za predpokladu, že bude po celý tento čas platiť obmedzenie siete, píše magazín Focus.

Väčšina vodičov elektrických áut nabíja svoje autá cez noc, keď sa auto tak či tak osem alebo viac hodín nepoužíva. Dlhšie nabíjacie časy tak nie sú v realite vždy problematické. Navyše, v čase, keď sa začne nabíjanie, batéria typicky nie je úplne vybitá. Svoje však zohráva psychologický motív. Motoristi sú dnes zvyknutí na to, že natankujú benzín či diesel do niekoľkých minút a pokračujú v ceste.

Výhodou je, že prípadné priškrtenie siete v Nemecku pre elektromobily by sa nemalo dotknúť verejných rýchlonabíjačiek. Takisto by s vysokou pravdepodobnosťou platilo len na pár hodín v naozaj nevyhnutných prípadoch. Zároveň platí, že dostatok elektriny potrebnej na pokrytie priemerného denného nájazdu – v Nemecku ide zhruba o 38 kilometrov – sa dá do auta nabiť za nanajvýš 2,5 hodiny aj pri plánovanom minimálnom výkone 3,7 kW.

Mnohí priaznivci spaľovacích motorov si však budú vysoko pravdepodobne ťukať na čelo – 38 kilometrov je niečo úplne iné ako tá miera "slobody" a flexibility, ktorú majú k dispozícii dnes. Aj najnovšie opatrenia Nemcov zároveň jasne dokladujú, že elektromobilita dnes ešte nie je ako vhodná ako riešenie pre každého a za týchto okolností sa môže škaredo vypomstiť ľuďom, ktorí potrebujú veľa najazdiť kvôli práci.

Spotreba domácností poskočí

Pomalšie nabíjanie môže motoristom priniesť cenovú výhodu. Nemecká legislatíva umožňuje zaviesť flexibilné tarify elektrickej energie. Tie lepšie zohľadňujú potreby siete a odmeňujú majiteľov elektromobilov za to, že nevyužívajú sieť vždy naplno.

Experti predpovedajú, že elektromobily predsa len nenarobia sieti také problémy ako napríklad vykurovanie s potrebou elektriny – to závisí do veľkej miery od počasia a keď sa ochladí, väčšina domácností vo veľkom stlačí zapínací gombík.

Využitie elektriny v priemernej nemeckej domácnosti so štyrmi osobami je v súčasnosti maximálne na úrovni 4 kW, ktoré môžu byť potrebné naraz, aby bezproblémovo fungovali všetky spotrebiče a zariadenia. V budúcnosti odborníci očakávajú zvýšený odber okolo 10 až 14 kW. Dôvodom sú už spomenuté tepelné čerpadlá, rozličné akumulátory a tiež, v neposlednom rade, nabíjanie elektromobilov.

Zdroj: Focus.de