Najnovšie čísla analytickej spoločnosti JATO Dynamics vyzerajú pozitívne. V Európskej únii, Británii, Švajčiarsku, Nórsku a na Islande sa v januári 2023 predalo 907 tisíc nových automobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 11 percent.

Háčik je v tom (a obchodníci to samozrejme vedia veľmi dobre), že v čase pred pandémiou koronavírusu vyzerali dáta podstatne lepšie. Na začiatku roka 2020 sa mesačné registrácie pohybovali okolo 1,13 milióna vozidiel a v roku 2019 dokonca 1,22 milióna. Dôvod na optimizmus teda existuje, ale určite nie prehnaný.

SUV a crossovery držia viac ako polovicu trhu

Zaujímavé tiež je, že v januári ťahali predaje predovšetkým crossovery a SUV. Verte tomu alebo nie, ale z vyššie uvedeného čísla tvorili zodvihnuté modely až 464 900 kusov, alebo inak povedané – ich trhový podiel predstavoval 51,3 percenta, čo je medziročný nárast o 14 percent.

Najviac SUV a „krížencov“ vypustil na cesty Volkswagen (129 500 áut), nasledovaný Stellantisom (62 800) a kórejským koncernom Hyundai-Kia (46 200). A aby sme nezabudli, čínske značky síce dohromady dodali zákazníkom len 12 100 týchto vozidiel, ale ich predaje v porovnaní s januárom 2022 narástli o 109 percent.

Radosť môže panovať aj v tábore priaznivcov elektrickej mobility. V Európe sa podarilo predať viac ako 92 700 čisto batériových áut, a to je nárast o 14 percent. Ako ale pripomína JATO, radosť je to len relatívna. Tempo rastu registrácií elektromobilov totiž spomaľuje. „Zdá sa, že bez cenovo dostupných modelov alebo atraktívnejších stimulov zo strany vlád v celej Európe, sa dopyt blíži svojmu vrcholu,“ upozorňuje Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics.

Len dodávame, že podiel elektromobilov na celkových predajoch za január 2023 bol 10,3 percenta, pričom najviac sa darilo Tesle Model Y (7174 ks), Dacii Spring (4242) a Volkswagenu ID.4 (3812).

Výrazne menej úspešné boli naopak plug-in hybridy. U európskych úradov sú v nemilosti, mnohé štáty ukončili ich dotovanie a vidieť to i na číslach. Celkovo sa dílerom podarilo predať necelých 67 tisíc vozidiel, o 6 percent menej v porovnaní s januárom 2022.

Medzi modelmi jasne vedie Sandero

Ako sme už naznačili v úvode, Dacia, respektíve jej materský koncern Renault-Nissan môže byť spokojný. Sandero sa s 20 836 registráciami v januári opäť vyšvihlo na prvé miesto a s miernym odstupom 17 754 kusov mu na chrbát dýcha Volkswagen T-Roc. Nasledujú dve Toyoty (Yaris – 16 004 a Yaris Cross – 15 825) a prvú pätku uzatvára Renault Clio. A kde je vlaňajší víťaz, Peugeot 208? Skončil až na siedmej priečke za Daciou Duster, po medziročnom prepade o 18 percent.

A ešte rýchly pohľad na tabuľku najúspešnejších značiek. Vedie Volkswagen, na druhom priebežnom mieste je Toyota, tretia Škoda a zaujímavé je tiež štvrté a piate miesto prémiových automobiliek Mercedes a Audi. Až za nimi je potom Dacia.

zdroj: JATO Dynamics