Čo som sa z článku na aktuality.sk dočítal? Údajne má Policajný zbor SR veľa techniky, ale málo ľudí, ktorí na nej môžu jazdiť – odôvodnenie dopravákov z Prezídia PZ. Podľa slov radových policajtov v službe až toľko strojov, povedzme motoriek, nie je. Alebo plánujú nákup nových?
So zriadením vlastnej autoškoly totiž počíta novela cestného zákona a ďalších zákonov, ktorá by mala vstúpiť do platnosti v lete 2019. Táto novela ja už, mimochodom, v pripomienkovom konaní. Počítajú, že ministerská autoškola bude mať až 3 strediská, v Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici a bude určená pre hasičov, dobrovoľných hasičov, či policajtov. Bežní zamestnanci verejnej správy zostanú odkázaní na klasické autoškoly. Už toto stojí za povšimnutie, ale poďme ďalej.
„Voľakedy to bolo tak, že policajti, či hasiči, keď prišli do služby, mali už automaticky vodičské preukazy skupiny A a B. Teraz často rodičia nemajú toľko peňazí, aby si to mohli dovoliť,“ vysvetľuje šéf dopravnej polície Ľuboš Rumanovský. Podľa starého šéfa odborov nastupujúci policajt v Bratislave má príjem cez 1200 eur v hrubom, mimo hlavného mesta o pár stoviek menej. Tak kde je pravda? Nesvedčí to o niečom? Tak darí sa tomu Slovensku, alebo vlastne ani nie? Alebo je to len tak, ako sa to komu kedy hodí, vladári naši?!
V praxi podľa neho chýbajú ľudia, ktorí by mohli šoférovať veľké vozidlá, či veľké motorky. Novinka má podľa šéfa dopravných policajtov fungovať aj ako motivačný program, aby do zboru prichádzali noví ľudia. Policajti dnes podľa neho nemajú čas chodiť do klasickej autoškoly. „Je to motivačné pre policajtov. Ak robí napríklad v hliadke a má predpoklady, aby mohol jazdiť na motorke, bude to pre neho plus. Interne si už ošetríme, aby sa nestalo, že si spraví vodičák a odíde do civilu. Bude musieť aj niečo odpracovať,“ hovorí Rumanovský. Skúšky budú podľa neho také isté, ako v bežnej autoškole. „Ak nie prísnejšie.“ ...ale dochádzať z Hornej Dolnej do metropol jednotlivých oblastí už budú mať čas?
Odpovedalo 176 ľudí
Ministerstvo vnútra SR už v minulosti vlastnú autoškolu malo. Zrušilo ju pred pár rokmi, keď sa pravidlá pre ich prevádzku výrazne sprísnili. Teraz si chce zákonom ošetriť výnimku z týchto povinností. Obnovenie autoškoly by nemalo priniesť žiadne zásadné náklady. „Máme vybavenie aj inštruktorov, chceme teda, aby si policajti, či hasiči vodičské oprávnenie mohli urobiť v našej kompetencii,“ vysvetľuje tlačový odbor.
Náš názor
Policajný zbor SR sa dlhodobo pasuje s nedostatkom nie že fundovaných, ale aj obyčajných policajtov na ulici. Podľa rôznych, nie úplne overených zdrojov, sú vo veľkých mestách neskutočne veľké nedostatky policajtov na najnižších pozíciách. Nik to za daných podmienok nechce robiť, a kto pôjde, tak to po prvých mesiacoch dobrovoľne vzdá. Jednu vec prezentujú média, iná je realita...
Navyše na vedenie služobných vozidiel potrebujú policajti popri obyčajnom vodičáku tzv. kupón, aby si za volant služobného vozidla mohli sadnúť. Veľa policajtov ho už dokonca ani nechce, keďže sa podľa nich na auto pri obyčajnej škodovej udalosti hľadí ako na to najcennejšie, čo v polícii je. Často pri poškodení nastupuje okrem iného trestanie... ale nie o tom som chcel.
Aktuálne je vek na prijatie do PZ SR 21 rokov. Vodičský preukaz na osobné auto už môže získať žiadateľ v 17tich. Bude teda čakať 4 roky? Ten, kto reálne chce byť policajtom, tak po tom túži od puberty a vodičák už má dávno pred tým, ako vstúpi do zboru. S novelou zákona sa tiež pravdepodobne upravia podmienky na získanie VP pre autobusy a kamióny, takže zas čakať tri roky, aby mal uchádzač "policajný" vodičák za menej, tiež nemá zmysel. Vyjadrenie, že "interne si už ošetríme, aby sa nestalo, že si spraví vodičák a odíde do civilu," považujem za veľmi nešťastné. Neznie to veľmi motivačne, skôr odpudzujúco. To by museli byť ozaj, ale naozaj veľmi zaujímavé podmienky, aby to malo pre uchádzača zmysel... A len v troch mestách?
Možno ste nevedeli, ale veľké percento policajtov v minulosti popri práci malo zákonnú výnimku, že mohli pracovať ako inštruktori autoškôl. To sa pred pár rokmi zmenilo. Vraj konflikt záujmov alebo iné banálne odôvodnenie. Veľké percento dnes inštruktorov sú policajti na výsluhe.
Vyhlásenie "máme ľudí...", a čo títo ľudia robili doteraz? Ďalšie umelé vytváranie miest?
Myslím si, že základné kurzy (podľa slov vraj možno trošku prísnejšie) by mali nechať na súkromné autoškoly. Vodičský preukaz je normálny a úplne bežný predpoklad aj do obyčajného zamestnania. Skôr by sa mali kompetentní zamerať na skvalitnenie bežných kurzov a pre policajtov (hasičov, dobrovoľných hasičov a i.) pripraviť nadstavbové kurzy, ktoré sa im naozaj v kritických situáciách hodia a nezaťažovať sa týmto návrhom.
Zdroj: Aktuality.sk
Foto: FB Polícia SR