Odborový zväz UAW zahájil štrajk súbežne v troch veľkých továrňach vlastnených koncernami General Motors, Ford a Stellantis, ktorému patrí Chrysler, Dodge i Jeep. Agentúry a americké médiá tvrdia, že ide o jeden z najambicióznejších protestov za poslednú dekádu, dohoda je však zatiaľ v nedohľadne.

Celkovo takmer 13 tisíc zamestnancov, ktorí zastavili výrobu modelov Ford Bronco, Jeep Wrangler a pickupu Chevrolet Colorado, žiada zásadné zmeny. Tie sa majú týkať všetkých približne 146 tisíc pracovníkov v uvedených automobilkách.

O 40 percent vyššie platy

UAW požaduje postupné zvýšenie platov o 40 percent v priebehu štyroch nasledujúcich rokov, k tomu skrátenie pracovného týždňa zo 40 na 32 hodín pri zachovaní plnej mzdy, ale spory sú vedené tiež o benefity, napríklad zdravotné poistenie či príspevky do penzijného fondu.

General Motors sa bráni tým, že by splnenie týchto požiadaviek zvýšilo ich náklady o 100 miliárd dolárov. „To je viac ako dvojnásobok hodnoty celého koncernu GM, to si nemôžeme dovoliť,“ oznámil šéf firmy, Gerald Johnson.



Ford bol ochotný zvýšiť svojim zamestnancom mzdy o 20 percent, Stellantis sa so svojou ponukou dostal na 14,5 percenta, ale to je podľa šéfa United Auto Workers, Shawna Faina (na úvodnej fotografii), „hlboko nedostatočné“ a „len ťažko vyrovná minimálne minulé navýšenie spoločne s infláciou“.

Vzájomná dohoda medzi UAW a Veľkou trojkou mala byť uzatvorená do polnoci zo štvrtka na piatok, to sa však nestalo, analytici sa preto pustili do odhadov, čo to pre obe strany môže znamenať.

Sú automobilky vo výhode?

Tí odhadujú, že v súčasnej situácii, keď napríklad Ford kvôli výrobe, respektíve dotáciám výroby elektromobilov príde len v tomto roku o 4,5 miliardy dolárov, je splnenie podmienok protestujúcich považované za nereálne. V ich neprospech hovorí tiež fakt, že automobilky majú momentálne pomerne dosť likvidných prostriedkov vďaka veľmi slušným ziskom za predaj úžitkových modelov a SUV a navyše na skladoch značné množstvo nepredaných vozidiel (Stellantis má na parkoviskách 90-dennú produkciu Jeepu).

Na druhej strane je finančne o dosť menší štrajkový fond UAW, ktorý má približne 825 miliónov dolárov, lenže Fain sa nechal počuť, že ak sa jednania nebudú vyvíjať požadovaným smerom, o týždeň či dva plánujú odbory spustiť ešte väčší štrajk.



Trhy dnes ráno zareagovali pádom akcií všetkých troch automobilových koncernov, v priebehu dňa sa však postupne vrátili na pôvodnú hodnotu. Prognóza hovorí, že GM, Stellantis i Ford čaká oslabenie, nikto si však momentálne presne netrúfa odhadnúť, kam sa krivky pohnú. Podľa agentúry Reuters táto „obmedzená akcia“ zablokuje každý týždeň výrobu 24 tisíc áut a len samotný Stellantis by tým prišiel o 380 miliónov dolárov (nemecká Deutche Bank odhaduje stratu 400 až 500 miliónov dolárov pre každú automobilku týždenne).

Aj preto francúzsko-taliansko-americký koncern prešiel do takzvaného „režimu nepredvídanej udalosti“, ktorá má ochrániť spoločnosť pred stratami, aj keď Stellantis nešpecifikuje, čo tým presne myslí. Ford pre zmenu dodáva, že zdvojnásobenie nákladov na pracovnú silu urobí jeho produkty v porovnaní s Teslou nekonkurencieschopné. Len pre poriadok dodávame, že zamestnanci automobilky Elona Muska sa štrajku nezúčastnia.



Značne problematický je štrajk aj pre amerického prezidenta Joea Bidena. Ako zástupca demokratov bol prakticky vždy na strane odborov, lenže zároveň nalieva miliardy dolárov vo forme federálnych dotácií na podporu predaja batériových vozidiel. Háčik je v tom, že prechod na elektrickú mobilitu ohrozuje produkciu spaľovacích motorov, respektíve pracovné miesta v príslušných závodoch.

Inak povedané, Bidenova proodborová administratíva sa dostala do patovej situácie a UAW už oznámilo, že súčasného prezidenta v ďalších voľbách nepodporí.

zdroj: X, Reuters