Staré tankery, sfalšované zmluvy a obchádzanie sankcií na ruskú ropu

Odkedy napadlo Ukrajinu, Rusko musí neustále hľadať alternatívne trasy pre vývoz ropy, z ktorej sa okrem iného vyrábajú palivá pre cestnú dopravu. V reakcii na vypuknutie vojny západné krajiny uvalili sankcie na Moskvu. Prinútili ju tak vyvážať väčšinu svojej ropy do Číny a Indie. Pred vojnou pritom Rusko exportovalo viac vzácnej suroviny do Európy.

Sankcie voči Rusku však - po prvotnom úspechu a zastropovaní ceny na 60 dolárov za barel - zjavne strácajú účinnosť. "Tesne pred letom 2023 sa situácia začala meniť. Opäť sa našli trhliny, ktorými sa darilo sankciami prekĺznuť. Vznikla tieňová flotila. Rusi začali používať na transport ropy staré, z prevádzky vyradené lode. Také tankery nikto poriadne nepoistil, uzavreli sa sfalšované kontrakty a ropa sa veselo vyvážala," okomentoval bývalý ruský premiér Michail Kasianov, dnes jeden z lídrov ruskej opozície.

EÚ chce teraz bojovať aj proti takzvanej ruskej tieňovej ropnej flotile. Je verejným tajomstvom, že ide o lode maskované Rusmi, ktorí si takto zabezpečujú financie na budovanie vojnovej ekonomiky v čase konfliktu s Ukrajinou. Európska komisia sa chce vysporiadať s ruskými tankermi konkrétne v rámci ďalšieho balíka sankcií, potrestá napríklad aj poisťovacie firmy podieľajúce sa na obchádzaní sankcií.

Tieňovú flotila tvorí odhadom 1400 lodí s neprehľadnými vlastníckymi vzťahmi. Zároveň ide aj o environmentálnu hrozbu, tankery neprechádzajú predpísanou údržbou a nemajú potrebné certifikáty či povolenia.

Otázkou však je, či prípadné striktné opatrenia, ako je napríklad blokovanie tankerov vo vodách EÚ, by Moskva mohla považovať za eskaláciu. Tak či onak, je jasné, že táto medzera v sankciách zostávala nevyriešená od ich zavedenia po vypuknutí ruskej invázie na Ukrajinu vo februári 2022.

Zdroj: Politico.eu, Denník N / foto: cz.deposiphotos.com