Technické a emisné kontroly si má zabezpečiť každý štát

Podľa legislatívy Európskej únie má každý štát povinnosť zabezpečiť, aby tieto kontroly prebiehali pravidelne a dôsledne. Slovensko sa rozhodlo tú úlohu zveriť súkromným STK, ktoré medzi sebou konkurujú – podobne ako aj v mnohých iných krajinách.

Zmyslom bolo vytvoriť zdravé konkurenčné prostredie, ktoré malo priniesť:

- kvalitnejšie služby,
- prirodzenú reguláciu cien,
- lepšiu dostupnosť STK pre motoristov.
 

Čo si štát sľuboval a čo máme?

Štát si od konkurenčného prostredia STK sľuboval prirodzenú reguláciu cien konkurenčným tlakom a zvýšenie úrovne. Ten argument použil pri zdôvodnení väčšej deregulácie siete v roku 2018. Zdá sa, že cieľ vôbec nevyšiel. Oproti väčšine okolitých krajín sú ceny za STK v SR vyššie, približne až na úrovni Rakúska!

Prehľad cien za STK a EK v okolitých krajinách:

Štát

Cena za kontrolu osobného automobilu

(technická a emisná spolu)

Nemecko

100 – 200 €

Slovensko

65 – 95 €

Maďarsko

55 – 80 €

Rakúsko

50 – 100 €

Belgicko

45 €

Česko

30 – 70 €

Lotyšsko

37 €

Litva

25 – 31 €

Poľsko

24 €

Zdroj: Pravda.sk, gocavlaanderen.be, csdd.lv, madeinvilnius.lt

Objavil sa neželaný dôsledok konkurencie – snaha prilákať zákazníkov tým, že STK budú „ústretovejšie“ pri posudzovaní technického stavu vozidla. Medzi motoristami sa šíri heslo: „Neprešiel si na STKčke? U týchto isto prejdeš.“

Nebezpečný trend pre všetkých účastníkov premávky.

Výsledok?
- poctivé STK prichádzajú o zákazníkov,
- nekvalitné a rizikové vozidlá prechádzajú kontrolami,
- bezpečnosť na cestách je ohrozená.


Konkurencia priniesla vysoké ceny, nie kvalitu

Očakávanie, že konkurencia povedie k nižším cenám, sa nenaplnilo. Ceny technických kontrol na Slovensku sú vyššie než vo väčšine okolitých krajín a porovnateľné dokonca s Rakúskom. Výrazne nižšia cena oproti Slovensku je tiež v Belgicku a v ďalších európskych krajinách s centrálnou reguláciou cien. Rastúci počet STK na Slovensku s čoraz menším počtom kontrol pripadajúcich na jednu STK pri rovnakých alebo rastúcich fixných nákladoch vedie u nás k vysokým cenám.

Korupcia na STK – problém, ktorý musí zmiznúť

V konkurenčnom boji sa objavili aj prípady úplatkov či „extra platieb“ za ústretovejší prístup technika. Tieto praktiky poškodzujú poctivých prevádzkovateľov aj verejnosť. Niektoré medializované prípady z poslednej doby nájdete na webe spoločnosti TESTEK, ktorá centrálne zabezpečuje činnosti pre ministerstvo dopravy v oblasti STK, vrátane dozoru nad dodržiavaním predpisov na nich:
 

Korupcia znamená, že na cesty sa môžu dostať vozidlá, ktoré sú nebezpečné pre vodičov aj ostatných účastníkov premávky. Ak systém umožňuje technikom subjektívne posúdiť stav vozidla, vždy bude existovať riziko, že rozhodnutie nebude objektívne.

Kde sa stratila pôvodná myšlienka STK?

Prevádzkovanie STK je podnikateľskou činnosťou, ktorej prirodzenou súčasťou je tvorba zisku. Pre väčšinu majiteľov STK je výkon a kvantita hlavným cieľom – čím viac vozidiel prejde kontrolou za čo najkratší čas, tým vyššie sú tržby.
 
Kvalita sa často dostáva na vedľajšiu koľaj, pretože:
- kvalitná kontrola je časovo náročnejšia,
- odhalené závady môžu znamenať stratu zákazníka,
- technici sú často odmeňovaní podľa počtu vykonaných kontrol, nie podľa kvality.
 
Výsledok? Bezpečnosť cestnej premávky, ktorá je hlavný dôvod zavedenia STK v EÚ, sa dostáva do úzadia.

Prečo je informatizácia STK nevyhnutná

Jedným z najväčších problémov súčasného systému je ľudský faktor. Technik STK je len človek – môže:
- urobiť neúmyselnú chybu,
- podľahnúť tlaku prevádzkovateľa,
- alebo byť ovplyvnený korupciou.
 
Veľká časť technickej kontroly stále závisí od subjektívneho posudzovania na základe vizuálneho preskúmania alebo „ohmatania si“ vozidla, ale v tých častiach kontroly, v ktorých sa niečo meria prístrojmi, nám technológie umožňujú posun vpred. Informatizácia a automatizácia procesov dokáže problémy s ľudským faktorom výrazne obmedziť. Cieľom je, aby bol stav vozidla čo najviac hodnotený na základe presných dát zo zariadení a senzorov, nie podľa osobného názoru technika.
 
Ako funguje informatizácia v praxi?
 
Moderné systémy dokážu automaticky vyhodnotiť technický stav vozidla. Príklad: Ak sú brzdy vozidla pod stanovenou hranicou účinnosti, systém automaticky vyhodnotí výsledok ako nevyhovujúci a ponúkne takýto záver v informačnom systéme technikovi. Technik sa tak pri záveroch o spôsobilosti vozidla na premávku môže oprieť o jednoznačné hodnotenie, vykonané na základe presných kritérií jednotným algoritmom daným predpismi. 
 
TESTEK – technológia v službách bezpečnosti
 
Spoločnosť TESTEK je presvedčená, že informatizácia STK je kľúčom k férovým a bezpečným technickým kontrolám.

Cieľom je:
- chrániť vodičov a rodiny pred nebezpečnými vozidlami,
- podporovať transparentný systém vyhodnocovania vozidiel,
- prinášať moderné technológie, ktoré zabezpečia objektívne rozhodovanie a odbremenia poctivých technikov a prevádzkovateľov STK od zodpovednosti za správne vyhodnotenie výsledku meraní.
 
Informatizácia STK nie je len o modernej technike, ale predovšetkým o ochrane ľudských životov.“
Modernizácia STK je ochranou nás všetkých
 
Každý vodič by mal mať istotu, že keď jeho vozidlo prejde STK, je skutočne bezpečné. Len informatizácia a objektívne merania dokážu zabezpečiť, že na cesty sa nedostanú nebezpečné vozidlá a že bezpečnosť nebude ohrozená korupciou či subjektívnymi rozhodnutiami.
 
Technológie ako kľúč k férovým STK
 
Základným prvkom každej technickej kontroly (STK) je technik. Aj ten najskúsenejší pracovník je však len človek, ktorý môže urobiť chybu alebo sa nechtiac nechať ovplyvniť.

Práve preto je dôležité využívať moderné technické prostriedky, ktoré:
 
- eliminujú chybné rozhodnutia a podvody,
- poskytujú objektívne výsledky založené na dátach,
- umožňujú štátu vykonávať dôslednejšiu kontrolu nad procesom STK, keďže za jeho správnosť zodpovedá.
 
Čím je menší priestor na subjektívne rozhodovanie, tým vyššia je kvalita a férovosť technických kontrol. To vedie k zdravšiemu konkurenčnému prostrediu medzi prevádzkovateľmi STK a, čo je najdôležitejšie, k vyššej bezpečnosti na cestách. Cieľom informatizácie STK je vytvoriť systém, kde rozhodujú presné dáta, nie osobné názory či nepoctivé praktiky.
 
Tak sa STK opäť priblížia k hlavnému poslaniu, kvôli ktorému boli pred desiatkami rokov zavedené – chrániť životy, zdravie a majetok všetkých účastníkov cestnej premávky. 
 
Moderné technológie dnes zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu pri zvyšovaní presnosti a transparentnosti technických kontrol. Spoločnosti, ktoré ich zavádzajú do praxe, ako napríklad TESTEK, prispievajú k vyššej bezpečnosti cestnej premávky a zároveň k vytváraniu spravodlivejšieho systému, ktorý znižuje priestor pre podvody a chráni tak nielen vodičov, ale aj celú spoločnosť.

zdroj: TESTEK