Technické a emisné kontroly si má zabezpečiť každý štát
Podľa legislatívy Európskej únie má každý štát povinnosť zabezpečiť, aby tieto kontroly prebiehali pravidelne a dôsledne. Slovensko sa rozhodlo tú úlohu zveriť súkromným STK, ktoré medzi sebou konkurujú – podobne ako aj v mnohých iných krajinách.
Zmyslom bolo vytvoriť zdravé konkurenčné prostredie, ktoré malo priniesť:
Čo si štát sľuboval a čo máme?
Prehľad cien za STK a EK v okolitých krajinách:
Štát |
Cena za kontrolu osobného automobilu (technická a emisná spolu) |
Nemecko |
100 – 200 € |
Slovensko |
65 – 95 € |
Maďarsko |
55 – 80 € |
Rakúsko |
50 – 100 € |
Belgicko |
45 € |
Česko |
30 – 70 € |
Lotyšsko |
37 € |
Litva |
25 – 31 € |
Poľsko |
24 € |
Zdroj: Pravda.sk, gocavlaanderen.be, csdd.lv, madeinvilnius.lt
Objavil sa neželaný dôsledok konkurencie – snaha prilákať zákazníkov tým, že STK budú „ústretovejšie“ pri posudzovaní technického stavu vozidla. Medzi motoristami sa šíri heslo: „Neprešiel si na STKčke? U týchto isto prejdeš.“
Nebezpečný trend pre všetkých účastníkov premávky.
Konkurencia priniesla vysoké ceny, nie kvalitu
Korupcia na STK – problém, ktorý musí zmiznúť
Korupcia znamená, že na cesty sa môžu dostať vozidlá, ktoré sú nebezpečné pre vodičov aj ostatných účastníkov premávky. Ak systém umožňuje technikom subjektívne posúdiť stav vozidla, vždy bude existovať riziko, že rozhodnutie nebude objektívne.
Kde sa stratila pôvodná myšlienka STK?
Prečo je informatizácia STK nevyhnutná
Cieľom je:
Práve preto je dôležité využívať moderné technické prostriedky, ktoré:
zdroj: TESTEK