Kým európska legislatíva slepo tlačí vpred len jednu jedinú technológiu, v Číne okrem elektromobilov bez problémov ďalej vyvíjajú aj spaľovacie motory. Prečo to tak je, asi nie je ťažké uhádnuť.
Tamojšie automobilky vedia, že v kombinácii s rôznymi stupňami elektrifikácie bude tradičná technika stále najpraktickejšou cestou, ako predávať autá aj tým zákazníkom, ktorých čisto batériové vozidlá zatiaľ nepresvedčili. Cenou, prípadne využiteľnosťou. A najnovšie výsledky naznačujú, že Peking je aj v tomto smere úspešný.
Neuveriteľné čísla
Čiastočne súkromný a sčasti stále štátny koncern Chery, ktorý nedávno vstúpil aj na slovenský trh a masívne expanduje po celej Európe hlavne prostredníctvom značiek Omoda a Jaecoo, predstavil novú benzínovú pohonnú jednotku.
Všetky detaily zatiaľ nepoznáme, zástupcovia firmy ale tvrdia, že novinka je schopná pracovať s extrémne vysokým kompresným pomerom až 26:1, čo je hodnota, na ktorú nedosiahnu ani najrobustnejšie dieselové motory v nákladných automobiloch.
Je to ďalší benzín fungujúci ako diesel?
V tejto chvíli nie je jasné, či bude pohonná jednotka pracovať s premenlivým kompresným pomerom, ako tomu bolo v prípade trojvalcového agregátu automobilky Nissan, alebo ide o permanentnú hodnotu. V každom prípade nepôjde o bežnú zážihovú jednotku.
Benzín s uvedenými parametrami odporuje všetkým pravidlám klasického Ottovho cyklu, lenže Chery zrejme nehrá podľa pravidiel v bežných motoroch. Novinka podľa všetkého pracuje v režime kompresného zapaľovania, teda podobne ako diesel, len s benzínom.
Už SHS je pôsobivé
V takom prípade dáva kompresný pomer 26:1 zmysel. Motor spaľuje extrémne chudobnú zmes samovznietením, k tomu využíva masívne EGR (spomínaných 35 percent recirkulovaných výfukových plynov), extrémne rýchle vstrekovanie a riadenie spaľovania v štýle naftových agregátov. Potom by spomínaných 48 percent nemuselo byť z ríše rozprávok.
Chery chce podporiť svoje tvrdenia parametrami ďalšieho hybridného pohonu pod názvom SHS (Super Hybrid System), ktorý už používajú modely Omoda a Jaecoo. V základe využívajú motor 1.5 TGDI pracujúci v Millerovom cykle, k tomu dvojicu elektromotorov a elektronicky riadenú automatickú prevodovku. Uvedený štvorvalec má mať tepelnú účinnosť 44,5 percent.
Číňania k tomu dodávajú, že súčasná účinnosť spaľovacích motorov je na úrovni 38 až 45 percent, pričom každé zvýšenie o jeden percentný bod predstavuje zníženie spotreby paliva o 2,5 percenta. A logicky aj podobné zníženie emisií CO2.
Ako sa ich nový motor vyrovná s emisiami dusíku, ktoré sa zvyšujú so stúpajúcou kompresiou, čínska strana neprezradila. Predpokladáme ale, že EGR v tomto smere určite pomáha.
Nádej spaľovacích motorov?
Čo zatiaľ nie je jasné, je termín, kedy by sa mohol nový super motor dostať do sériovej výroby. Chery bližšie informácie médiám zatiaľ neposkytlo, ale z uvedenej správy vyplývajú minimálne dve veci. Spaľovacie agregáty tak skoro nekončí. Otázne je, či sa to isté bude dať hovoriť o európskych klasických motoroch. Dúfajme, že áno.
zdroj: Chery















































